שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יחס לספרים שונים

עדיפות הבבלי על הירושלמי

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

י"ט אלול תשע"א
שאלה
ב"ה שלום וברכה. 1) רציתי לשאול מדוע מוסכם שנפסקת הלכה לפי הבבלי? נגיד שהלשון שלו קלה יותר, אבל מה כאשר מובנת לשון הירושלמי, למה שלא נפסוק כמותו? (לא בשמיים היא, הרי רואים בכסף משנה על ספר זרעים לדוגמא שזה אפשרי ומובן ברוב המקרים). הרי יותר הגיוני לומר שהלכה כריש לקיש, למשל, שהיה בארץ, עשה חברותא עם תלמיד של רבי בכבודו ובעצמו (ר’ יוחנן) מאשר לפסוק כרב אשי שנמצא בבבל כמאה שנה אח"כ, כאשר יותר סיכוי שהגירסא השתבשה וגם ככל הנראה את התירוצים והיישובים מתרץ מדעתו. זה בעצם גם שאלה על הלכה כבתראי - הכלל מובן למשל כאשר רש"י מסביר טעמו ואז נפסוק כמו הרא"ש שכבר ראה את דבריו ובכל זאת לא נראה לו, אבל מאיפה רב אשי יודע מה הסברא של ריש לקיש, עולא, רבה בב"ח וכדומה כשלא מפרטים את הסיבה? 2) אם את הגמרא סידרו רבינא ורב אשי ,איך קורה לפעמים שאפילו אצל דברי רב אשי יש איכא דאמרי (למשל שבת יח ע"ב)? 3) "באמת שורשי כל החכמות וכלליהן הועתקו מאיתנו אל הכשדים בראשונה, ואחרי כן אל פרס ומדי ... אך מפאת רוחק הזמן וריבוי המעתיקים לא הוזכר בספרי החכמות כי הועתקו מעברית..." (כוזרי,ב,סו). אני מבין מדבריו ששורש החכמות הוא מעם ישראל ולא מעמים אחרים, אולם איך אפשר לטעון כך, מה עם האומות שהיו טרם יצירתו של העם(מצרים, כנען וכו’) והצליחו יפה מאוד בבניית פירמידות והמצאת אומניות חדשות וכעין דברי רש"י בוישלח: "ישבי הארץ. שהיו יושביה קודם שבא עשו לשם. ורבותינו דרשו שהיו בקיאין בישובה של ארץ, מלא קנה זה לזיתים מלא קנה זה לגפנים, שהיו טועמין העפר ויודעים אי זו נטיעה ראויה לה". תודה רבה.
תשובה
א. ענין הפסיקה נוגע לקבלת ישראל עליהם. הכוח להכריע במחלוקת ניתן לאומה. כיצד נכריע מה האומה אומרת? אנו רואים את סדר ההשגחה. מי שזכה שרוב עם ישראל ישאל אותו ויהפך להיות הרב של כל הרבנים הוא נהיה הרב של עם ישראל. נכון שבעת כתיבת התלמוד היו אמוראים גם בארץ ישראל. אולם סידרה ההשגחה שהגאונים שלאחר התלמוד היו בבבל. אליהם נשלחו רוב השאלות גם שנשאלו בארץ ישראל. רוב עם ישראל קיבל את הגאונים שנסמכו על התלמוד בבלי. לכן עם ישראל קיבל על עצמו את הבבלי כפסק. ודאי שניתן לשאול מדוע כך עלה. מה הסיבה שהקב"ה סידר את הדברים בדרך זו. יתכן שתלמוד בבלי מתאים יותר להנהגת עם ישראל בגלות. ב. כנראה שיש סתמא דגמ' מאוחרת יותר ובמקומות מסויימים יש מסדרי תלמוד שסידרו את התלמוד גם אחרי רבינא ורב אשי. כוונת חז"ל שאת עיקר התלמוד סידרו רבינא ורב אשי. ג. לא ברור לי מה בדיוק מבחין בין סוגי החוכמת שאינם קשורות לישראל לסוגי החכמות שקשורות לישראל. כוונתו של הכוזרי להדגיש שגם החכמת שאצל הגויים חלקם באו מהאומה הישראלית.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il