- משפחה, ציבור וחברה
- היחס ל'חילונים' ולרפורמים
תינוקות שנשבו ואפיקורסים
שאלה
מהי ההגדרה של תינוקות שנשבו ושל אפיקורסים, ומהי הגדרתם של אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות?
תשובה
ההגדרה המקורית היא של יהודים שגדלו אצל גוים ואינם מודעים למצוות התורה, ולכן יש לדון אותם לכף זכות. ויש לכך גם משמעות הלכתית, שמחשבים את כל חילולי השבת שלהם כעברה אחת שחייבים עליה חטאת אחת.
אבל מי שגדל בבית דתי או מסורתי אינו נחשב כתינוק שנשבה. אמנם יש לדון כל אדם גם לפי הסביבה שבה גדל. שאם קיבל חינוך דתי טוב ואע"פ כן בחר שלא לשמור תורה ומצוות, מעמדו נמוך ממי שקיבל חינוך מסורתי בלבד והפסיק לשמור מסורת. ומצבו של מי שקיבל חינוך חילוני ואינו שומר תורה ומצוות טוב משניהם, ומעמדו דומה במידה מסוימת לתינוק שנשבה.
אמנם יש לציין עוד, כי בתקופה שבה קשה יותר לשמור תורה ומצוות בעקבות השפעה חזקה של תרבות זרה, חומרת מעשיהם של המתפתים אחריה פחותה מאלו שבתקופה שבה קל לשמור תורה ומצוות החליטו לעזוב. ולכן ניתן במידה מסוימת ללמד זכות גם על מי שגדל בחינוך דתי ועזב.

הרצי"ה והרפורמים
הרה"ג יעקב אריאל | י"ב שבט תשפ"ב
מדריך בקייטנה חילונית
הרב חיים שריבר | י"א סיון תשע"ט

הפצת יהדות
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ב טבת תשע"ט
קונסרבטיבים - למה לא?
הרב אוריאל טויטו | כ"א אלול תשס"ח
הרב אליעזר מלמד
ראש ישיבת הר ברכה ורב הישוב. מחבר סדרת ספרי "פניני הלכה".
תחושת דה-זה-וו
ד שבט תשס"ב
לומר לילד שירביץ בחזרה?
י"ט שבט תשס"ב
הכשרה של מעבד מזון
כ"ד שבט תשס"ב
חטא בשגגה
י"ז שבט תשס"ב

הוצאת אבל משבעה - כיצד?
הרב יצחק בן יוסף | י"א מרחשון תשפ"א

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

כשרות יין שנגע בו חילוני
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אדר א' תשס"ה

כשרות יין שנגע בו חילוני
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אדר א' תשס"ה
לשאול משהו בהלכה כשהידיים לא נקיות, או כשבשירותים
הרב דניאל קירש | ד שבט תשפ"ג
