- הלכה
- ברכת הטוב והמטיב ושהחיינו
שהחיינו על כלאים של תפוח ואגס
שאלה
קנינו פרי שהוא כלאים של תפוח ואגס, האם צריך לברך עליו "שהחיינו"? הרי הוא גם תפוח ותפוח הוא פרי רב עונתי. האם ברכת שהחיינו על אגס פוטרת בברכת "שהחיינו" עליו?
תשובה
איני יודע בדיוק למה הכוונה בשאלה, שכן לא ידוע לי שמרכיבים תפוח על אגס. עם זאת אענה על השאלה במישור העקרוני.
א. יש מחלוקת הפוסקים אם לברך שהחינו על פירות שמורכבים באיסור. מחד מותר ליהנות מהפירות גם אם הורכבו באיסור, ולכן יש מקום לברך שכן אדם נהנה מן הפרי החדש. אך יש אומרים שאין לברך שהחינו בשמחה הנובעת מן האיסור - "ולשמחה מה זו עשה" (קהלת ב, ב).
למעשה, אם יש ספק אם הפרי הורכב באיסור, כגון שהוא הורכב ע"י גוי או שמדובר בספק מינו יש מקום לברך שהחינו.
ב. ייתכן שאין כוונתך בשאלה להרכבה אלא להכלאה (תערובת מינית) שבין התפוח והאגס, ובמקרה לא ברור שיש איסור כלאים, שכן איסור כלאי אילן הוא רק בהרכבה של ענף או עין ממין אחד והרכבתו על המין האחר, ראה בעניין זה ספר התורה והארץ ח"ג עמ' 118-121, ובעניין ברכת שהחינו בהרכבה ראה עוד תשובתו של הרב אליעזר מלמד, חוברת אמונת עתיך 5 עמ' 33-34, קישורית מצ"ב.:
www.toraland.org.il/00513.htm.
בברכת התורה והארץ,
הרב יואל פרידמן.

ברכת שהחיינו על חוטי ציצית
הרה"ג דוב ליאור | כ"ח אב תשע"א

שהחינו על טלית ומשמעות ברכת שהחינו
הרב יצחק בן יוסף | י"ח אדר ב' תשע"ו

ברכת שהחיינו על חברים
הרה"ג יעקב אריאל | ג אלול תשפ"ב
ברכת שהחיינו על רכב יד שניה
הרב חיים שריבר | י"ב אב תשפ"א

מכון התורה והארץ

מעשרות על רגל אחת
ב אדר ב' תשס"ג

חרקים בלוף
כ"ח אלול תשס"ב

ביעור פירות שביעית לאחר זמן הביעור
ד תשרי תשס"ג

כשרות מזון מלכות
א כסלו תשס"ג

איך עושים שילוח הקן?
הרב נועם דביר מייזלס | ל ניסן תשפ"ב

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג
קידוש בליל שבת ללא יין
הרב בנימין במברגר | כ"ח שבט תש"ע

האם יש להקב"ה מידות שיש להימנע מהן?
הרב עזריה אריאל | י"ט סיון תשפ"ג

שתית יין לבן בשבועות
הרב דוד חי הכהן | י"ח סיון תשפ"ג

טבילת הפת במלח בברכת המוציא בשבת
הרב שמואל אריאל | כ סיון תשפ"ג
