- הלכה
- ברכת הטוב והמטיב ושהחיינו
שהחיינו על כלאים של תפוח ואגס
שאלה
קנינו פרי שהוא כלאים של תפוח ואגס, האם צריך לברך עליו "שהחיינו"? הרי הוא גם תפוח ותפוח הוא פרי רב עונתי. האם ברכת שהחיינו על אגס פוטרת בברכת "שהחיינו" עליו?
תשובה
איני יודע בדיוק למה הכוונה בשאלה, שכן לא ידוע לי שמרכיבים תפוח על אגס. עם זאת אענה על השאלה במישור העקרוני.
א. יש מחלוקת הפוסקים אם לברך שהחינו על פירות שמורכבים באיסור. מחד מותר ליהנות מהפירות גם אם הורכבו באיסור, ולכן יש מקום לברך שכן אדם נהנה מן הפרי החדש. אך יש אומרים שאין לברך שהחינו בשמחה הנובעת מן האיסור - "ולשמחה מה זו עשה" (קהלת ב, ב).
למעשה, אם יש ספק אם הפרי הורכב באיסור, כגון שהוא הורכב ע"י גוי או שמדובר בספק מינו יש מקום לברך שהחינו.
ב. ייתכן שאין כוונתך בשאלה להרכבה אלא להכלאה (תערובת מינית) שבין התפוח והאגס, ובמקרה לא ברור שיש איסור כלאים, שכן איסור כלאי אילן הוא רק בהרכבה של ענף או עין ממין אחד והרכבתו על המין האחר, ראה בעניין זה ספר התורה והארץ ח"ג עמ' 118-121, ובעניין ברכת שהחינו בהרכבה ראה עוד תשובתו של הרב אליעזר מלמד, חוברת אמונת עתיך 5 עמ' 33-34, קישורית מצ"ב.:
www.toraland.org.il/00513.htm.
בברכת התורה והארץ,
הרב יואל פרידמן.

ברכה על קניית רכב
הרה"ג דוב ליאור | כ"ט מרחשון תשס"ו
ברכת שהחיינו על בגדים
הרב יוסף אפריון | כ"ט מרחשון תשע"ג

ברכת שהחיינו על נעלים
הרה"ג דוב ליאור | ז מרחשון תשס"ה

ברכת שהחיינו קודמת לברכת הפרי?
הרה"ג דוב ליאור | כ"ג סיון תשס"ה

מכון התורה והארץ

יין ביתי - תרומות ומעשרות
ד טבת תשס"ג

נתינת מעשר ללוי מטבל ודאי בזה"ז
ו שבט תשס"ג

קציצת עצים לשם עשיית סכך
כ כסלו תשס"ג

מעשרות על רגל אחת
ב אדר ב' תשס"ג

חימום האוכל
הרב שמואל אריאל | י"ח אייר תשפ"ב
מציאת אבידה
הרב משה מאיר אבינר | י"ח אייר תשפ"ב
