- שבת ומועדים
- תעניות
אבל כללי בט’ באב
שאלה
שלום הרב שליט"א,
בספר יחזקאל מובא שהנביא לא הורשה להתאבל על אשתו כשמתה, ואף הורה לעם:"...ועשיתם כאשר עשיתי על שפם לא תעטו, ולחם אנשים לא תאכלו וכו’"(כד,כ-כד), ורש"י שם:’לא תנהגו אבלות, כי אין מנחמים לכם, שאין בכם אחד שלא יהיה אבל, ואין אבלות אלא במקום מנחמים’. א"כ למה אנחנו מתאבלים ומתענים מספר פעמים בשנה על החורבן, הרי כל העם אבל ואין מנחמים!
סליחה על ההפרעה.
תשובה
לשואל שלום,
בפשטות איסור האבל שעליו התנבא יחזקאל, הוראת שעה היה, שיהיה מופת לישראל בעת החורבן. ולדורות (עד בנין הבית במהרה בימינו), אמנם ראוי היה שננהג חומרה יתירה במנהגי האבלות על חורבן בית מקדשנו, אלא שעל כך אמרו חז"ל (בבא בתרא ס ע"ב): "כשחרב הבית בשניה, רבו פרושין בישראל שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין. נטפל להן ר' יהושע... אמר להן: בני, בואו ואומר לכם: שלא להתאבל כל עיקר אי אפשר - שכבר נגזרה גזרה, ולהתאבל יותר מדאי אי אפשר - שאין גוזרין גזירה על הצבור אלא אם כן רוב צבור יכולין לעמוד בה... אלא כך אמרו חכמים: סד אדם את ביתו בסיד, ומשייר בו דבר מועט. וכמה? אמר רב יוסף: אמה על אמה. אמר רב חסדא: כנגד הפתח".
יתן ה' ונזכה לבנין בית ה' במהרה בימינו.
בברכה נאמנה

שימוש בשמן בחלל הפה בצומות ובשבת
הרב יצחק בן יוסף | ג כסלו תשפ"ג

לא לצום עד שנתיים לאחר לידה
הרה"ג דוב ליאור | ח תשרי תשס"ו
צום קל או מועיל?
הרב בנימין במברגר | ח אב תשע"ה
רכישת תפילין לנער בר מצווה בימי בין המצרים
הרב דניאל קירש | י"ז תמוז תשפ"ג

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

מדוע יוסף לא אמר לאביו שהוא נמצא במצרים
ד ניסן תשע"ב

גזירות מהתנ"ך
י סיון תשע"ב

למה התורה לא פירטה ענייני אמונה
י"ג סיון תשע"ב

שמה של ארץ ישראל
ח סיון תשע"ב

אכילת אורז מחוץ לסוכה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו תשרי תשס"ח
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז

אכילת אורז מחוץ לסוכה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו תשרי תשס"ח

כיבוס בחול המועד בימינו
הרה"ג דוב ליאור | י ניסן תשס"ח

ארבעת המינים בסוכות.
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשפ"ד

אתחלתא דגאולה
הרב אליקים לבנון | י"ט תשרי תשפ"ד

האם סעודת שבע ברכות חייבת להיות בסוכה?
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ח תשרי תשפ"ד
