- הלכה
- כוונה וחשק להתפלל
איך אנחנו יודעים למי אנחנו מכוונים בתפילה?
שאלה
בתפילות, ובשמונה עשרה במיוחד אנחנו מתייחסים לקב"ה בלשון "אתה".איך אנחנו יודעים למי בדיוק אנחנו מכוונים בתפילה? איך אנחנו יודעים שאיננו מכוונים ל"אלוקים אחרים"?
הלא אין דמות לפנינו (כמו שיש כאשר אנחנו מדברים עם אדם). איננו יודעים את השם המפורש כדי לכוון אליו. אין לנו "כתובת" (בכיוון מזרח הכללי יש גם אלילים ,בהודו, למשל).
אי אפשר לומר שאין "אלוקים אחרים" אז לא ניתן לכוון אליהם כי אז לא היה יכול להיות קיים איסור של ע"ז שהרי אין בה ממש!
תשובה
שלום רב:
צודק אתה במחשבותיך שאנו לא מתפללים אל מי שיש לו ח"ו דמות או צמצום. אנו מתפללים לישות שהיא מקור כל החיות שקיימת בהוויה. שם הוייה הוא השם שהכי מחבר אותנו לכך שאנו מתפללים אל מי שנגלה אלינו כמקור כל ההוויה. ודאי שאין מקומו מוגדר במזרח או בשמים. כבודו מלא עולם. כל הוויה יש לה מקור עליון ואל המקור של כל הוויה אנו פונים.
כל טוב

משמעות הפסוק משביע לכל חי רצון
הרב רפאל וסרטיל | י"ג מרחשון תשע"ה

ברכת "פוקח עיוורים"
הרה"ג דוב ליאור | ב תמוז תשס"ט

תפילה מהלב או נוסח קבוע
הרב נועם דביר מייזלס | כ אלול תשפ"ב

תפילת שמונה עשרה
הרה"ג דוב ליאור | כ"א אלול תשס"ט

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.

לימוד תורה או זיכוי הרבים
כ"ו אייר תשס"ה

מהי הדרך למניעת היצר הרע והמתועב?
ד אלול תשס"ג

נטיות מיניות הפוכות
ד טבת תשס"ד

התפשרות למען קירוב לבבות
ז סיון תשס"ה
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

הכשרת כבד בתנור
הרב יוסף דהאן | ד סיון תשס"ב

ברכה מקוצרת לנשים מסורתיות
הרה"ג יעקב אריאל | ב אדר א' תשס"ה
תפילה במקום על מדריגה
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג

תפילה ארוכה שמעקבת את הגבאי
הרב אליקים לבנון | ג שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
