שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
יסלחו לי הקוראים אבל, אני מגיעה מבית חילוני-מסורתי ולומדת באונ’ ת"א כימיה. אני מתחזקת בתשובה כבר המון זמן אבל נושא הצניעות לא היה ברור לי מעולם! , שאלתי היא: הצניעות כמו שנאמר קודם שבהתיחסה לאישה נועדה כדי למנוע מהגבר להסתכל על האישה שמא יחטא. וכמו שנאמר האם זה בגלל שהגבר לא יכול לעמוד בפני יצרו כשהוא מסתכל על אישה??? , האם המרפק של אישה מגרה אותו כל כך שהוא לא יכול להתמודד עם זה שעל כן נדרשת האישה לכסות כל איבר בגופה?? העניין הוא כזה, שאם אני מסתכלת על גבר שנראה טוב ולובש חולצה שהיא צמודה ומבליטה את שיריו האם הוא מחטיא אותי בכך שהיצר שלי (או של כל בחורה אחרת לצורך העניין..) מתעורר ? הרי גם לנשים יש יצר וגם הן מושפעות ממנו... ואולי נשים לא מגיעות למצב של זרע לבטלה בעקבות זה שהן רואות גבר חתיך שמתלבש בבגדים צמודים שמבליטים את גופו החטוב... ולצורך העניין גבר שיש לו שיער ארוך (קרה- ) הרי אין איסור בתורה נגד זה עבור בנים אבל גם זה יכול לגרום לבנות להסתכל על הבחור ו"להדלק" על הבחור -| להעיר את היצר שלהן על הבחור החמוד עם תסרוקת קרה... ומה אם לצורך העניין בחור מגיע ללימודים עם מכנס קצר ואין לו שערה אחת ברגליים , כל הנשים שמסתכלות עליו אחכ מדברות על הרגליים שלו ולכן חוטאות בלשון הרע על אותו בחור... הוא לא נענש על כך שהוא גרם להן לרכל.. אבל כשאישה לובשת בחוסר צניעות (מכנס וחולצה) ובחור מסתכל עליה ולא שולט בייצרו עקב כך אז האישה נענשת , האם זה הוגן שכל כך הרבה מוטל על האישה ולעומת זאת על הגבר חוץ מלימוד תורה אין דרישה בעניין הזה? עליי לציין שהדבר נראה כמו: גברים שאמרו אני לא יכול לעמוד בפני אישה שלובשת מכנס ועל כן יש לומר שזה לא צנוע ולהאשים את האישה על כך שהיא מחטיאה את הגברים בלבוש זה. אבל כאשר גבר עושה מעשה שגורם לאישה לחטוא אין הוא נענש על זה שהחטיא נשים. אשמח לשמוע תשובה שאולי סוף סוף תביא אותי לשביעות דעתי בנושא זה שאוכל לקבל אותה. תודה רבה ושבת שלום
תשובה
שלום רב: הצניעות היא מידה שנעשית לא בשביל אחרים אלא היא מידה עצמית לאדם. איש או אישה שנוהגים בצניעות אינם עושים זאת בשביל אחרים עושים זאת בשביל עצמם. הצניעות היא התנהגות שנועדה לחבר אותו לצד הפנימי של החיים. החיים בעולם שלנו הינם חיים שהצד הגלוי והחיצוני הוא הדבר הראשון שצף. אנו צריכים להתאמץ בכדי לחשוף את הרובדים המכוסים והעמוקים של החיים. ההתנהגות של הצניעות היא התנהגות שמתאימה לפתח בנו ולתרגל אותנו לכך שהחיים הם לא במה שגלוי אלא במכוסה. הבגדים מכונים בפי חז"ל "מכבדותיה" כלומר הדרך לגלות את המקום האמיתי של האדם הוא על ידי הבגדים של האדם שהם יוצרים ציור נכון כלפי האדם. במקום לתת מקום לצד החושי הבשרי של האדם שמכוסה על ידי הבגדים אנו מחשיבים את האישיות הליבית של האדם. כאן יש הבדל בין האיש לאישה. הקב"ה נתן לנשים מתנה שנטע בהם יופי. כאן יש נושא רחב שצריך להעמיק מדוע באמת הקב"ה יצר את האדם שיהיה בו גם יופי חיצוני. אנו סוברים שהיופי החיצוני ניתן באדם לא כדי לנסות אותנו האם נוכל להתגבר על המשיכה לצדדים החיצוניים אלא בעבודה נכונה בזמן ובמקום המתאים ניתן לנצל את היופי לדברים אמיתיים. אולם כדי שנוכל להשתמש ביופי במקום ובזמן הנכון צריך את מידת הצניעות שהיא זו שעוזרת לנו לשמר את היופי לזמן ולמקום הנכון. הקב"ה בחר בנשים לתת להם את מתנת היופי. אולם יחד עם המתנה הזו נתן הקב"ה כוח לנשים לשמור את הצניעות שהיא תביא טוב לעצמם וממילא גם לעולם. יש מושג של אור חוזר. מה הכוונה? כשאדם אחד מסתכל בחבירו המבט ההדדי הוא מקרין אור אחד אל רעהו. תסתכל על האדם בעין טובה זה מעורר גם את מי שהסתכלו אליו שיחזיר מבט של עין טובה. אישה שלא מקפידה על צניעות זה קודם כל מעורר את המבט החיצוני שלה על עצמה. אולם גם אחרים ששמים לב לצד החושי בשרי שלה המבט שלהם בסופו של דבר גם משפיע עליה. נכון מה שכתבת שגם האיש יכול לפגוע בצניעות שלו. אולם מכיון שהיופי נטוע אצל האישה במידה גדולה יותר מאשר אצל האיש הצניעות נצרכת גם היא במידה יתירה. כולנו מכירים את הדבר המוזר אבל המובן כל כך שבעולם המערבי כשבאים לארוע גדול הנשים שאינם מקפידות על צניעות באות כשהם בקושי לבושות ואילו הגברים באים מחוייטים ולבושים בחליפות. לא צריך להסביר ממה נובע ההבדל בין צורת הלבוש של הנשים ללבוש של הגברים. כל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il