- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
המקח קובע למעשרות
שאלה
שלום כבוד הרב,
יש לי בעיה במסכת מעשרות פרק ב, משנה ה-ו.
הכלל במסכת הוא שהמקח קובע למעשרות רק לאחר גמר מלאכה. אך קודם גמר מלאכה, אף אם נמכר מותר לאכול אכילת ארעי מהפירות.
במסכת זו מדובר בפירות שלא נגמרה מלאכתן, אם כן, הן לא התחייבו במעשרות, אז מדוע יש להתאמץ לאכול מהן אחת אחת?
תשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
הפירות הללו נגמרה מלאכתם החקלאית, דהיינו לאחר שנקטפו איננו עושה בהם שום פעולה חקלאית נוספת אלא אוכלם, ועל כן באכילת שני פרות הרי זה קבע ואסור, אבל אחד אחד אפשר לאכול. בדבר שצריך עוד פעולות חקלאיות, כגון: מיון מעפר, יש מקום להקל שנחשב להיות כלא נגמרה מלאכתו.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

לגבי הטעם לאיסור אכילת זיתים מפני שגורם לשכחה
הרב דוד חי הכהן | י"ז אלול תשפ"ג

פרשה פתוחה וסגורה
רבנים שונים | כ"ו אלול תשס"ו
עונשו של אדם הראשון
הרב בנימין במברגר | ט מרחשון תשס"ח

לשמוע לנביא על שפיכות דמים
הרב עזריה אריאל | ט תשרי תשפ"ד

מכון התורה והארץ

חילול מעשר שני
כ"ט כסלו תשס"ג

קלחי תירס
ג טבת תשס"ג

בדיקת בצלים
י"ב אדר א' תשס"ג

כשרות מזון מלכות
א כסלו תשס"ג

תכשיטים ביום הכיפורים
הרב יצחק בן יוסף | ז תשרי תשע"ג
נעלי ספורט ביום הכיפורים
הרב אליעזר מלמד | כ"ז אלול תשס"ד
עליה לקבר בעשרת ימי תשובה
הרב בנימין במברגר | ד תשרי תשס"ט

תפילת ליל יום כיפור עם טלית
הרב יצחק בן יוסף | י"ט מרחשון תשע"ז

יום הכפורים
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד

לשמוע לנביא על שפיכות דמים
הרב עזריה אריאל | ט תשרי תשפ"ד
לימודים בחול המועד
הרב דניאל קירש | ט תשרי תשפ"ד
