- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
המקח קובע למעשרות - המשך
שאלה
שלום,
כלומר, במשנה ה, הקונה קנה את תאנים שהמוכר קטף כבר וסיים את המלאכות שדרושות לתאנים.
יש לי עוד שתי שאלות על הנושא :
1.מה השוני בין העיסקא שמתרחשת במשנה ה לעיסקאות שבתחילת משנה ו ובסיום משנה הזו?
2.ומדוע גם במשנה ו רשום שיש לאכול אחד אחד, האם גם שם מדובר בפירות שנגמרה מלאכתן?
תודה
תשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
1. במשנה ה' הקונה מקבל כל מה שהמוכר נותן לו, ועל כן המקח גמור ואין לקונה כל זכות עמידה או התנגדות. וממילא אסור לו לאכול אפילו אחד אחד, כיוון שהקניין כבר נעשה. במשנה ו' המקח היה על פי מה שיבחר הקונה, ועל כן המקח לא מוחלט ויכול לאכול אחד אחד.
2. משעת הקטיף נגמרה כבר מלאכתו, אין צורך במירוח וכדו', על כן יכול לאכול רק אחד אחד.
חודש טוב ומבורך
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
אפילו הוא בבית וסופר בעלייה הוא בעלייה וסופר כשר גיטין דף ו
הרב חיים שריבר | ג טבת תשפ"ג

מסכת עירובין - שיתוף מבואות ועירוב חצירות
הרב יאיר וסרטיל | כ"ו מרחשון תשע"ב

"אין לך קץ מגולה מזה"
רבנים שונים | י"ג שבט תש"ע

העולם הבא של עדת קרח
הרב רפאל וסרטיל | י"א אייר תשע"ג

מכון התורה והארץ

תירס קלחים
ג טבת תשס"ג

חרקים בלוף
כ"ח אלול תשס"ב

הברכה על פופקורן
א כסלו תשס"ג

נתינת מעשר ללוי מטבל ודאי בזה"ז
ו שבט תשס"ג

"למדני חוקיך" ו"ברוך שם כבוד מלכותו" - איך ומתי?
הרב שמואל אריאל | י"ח טבת תשע"ז

טלפון סלולרי בבית כנסת ובית מדרש
הרה"ג דוב ליאור | י"א תשרי תשס"ט

עירובי חצרות בבסיסי צה"ל
הרב יצחק בן יוסף | כ"ט שבט תשע"ח
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
לשאול משהו בהלכה כשהידיים לא נקיות, או כשבשירותים
הרב דניאל קירש | ד שבט תשפ"ג
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
