- הלכה
- האם מברכים במקרים שונים
ברכה על פרי לא בשל
שאלה
שלום,
ידוע שבעירובין כח: מסקנת הגמרא היא שעל פרי לא בשל מברכים שהכל. השו"ע סובר שפרי נחשב בשל לאחר שליש מבשלותו.
האם הרמב"ם יסבור כאן כמו בעניין שבת ש"בישול" (בשלות) הפרי היא חצי מבשלותו? לא הצלחתי למצוא תשובה במשנה תורה.
תודה וכל טוב
תשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
לעניין ברכה הגדרה היא כל דבר שהוא פרי, ויש השוואה בין דיני ערלה וברכות (עיין ברכות לו ע"ב), ועל כן ההגדרה היא לפי הפירות ובוסר אינו מאכל כמבואר בהל' מעשר פ"ב, וכן בהל'' ברכות. ומכיוון שבפירות לעניין תרו"מ אנו הולכים לפי שליש שהוא הגדרת פרי, כן גם לעניין ברכות הולכים לעניין שליש, אלא שהיו ראשונים שאמרו שלא מספיק שליש אלא צריך שיהיה גדול הרבה. (עיין שו"ע סי' רב סעי' ב).
על כן אין כאן אלא שליש בישולו לתרו"מ וכן לעניין מעשרות וערלה.
שבת שלום ושנה טובה
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
ברכה על מים לאחר שתיית קפה
הרב יוסף אפריון | ב כסלו תשע"ב
מתי לברך - המשך
הרב יוסף אפריון | כ"ח אב תשע"ג
ברכת הטוב והמיטיב על יין רימונים
כולל הלכה בית אל | כ"ב תמוז תשפ"ב

שהחיינו על פירות מורכבים
מכון התורה והארץ | ט"ז אייר תשפ"ב

מכון התורה והארץ

הפרשת תרומות בספק
כ"ח טבת תשס"ג

הפרשת תרומות ומעשרות
י"ב תשרי תשס"ג

בדיקת בצלים
י"ב אדר א' תשס"ג

תירס קלחים
ג טבת תשס"ג

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

ברכה על הקשת
רבנים שונים | ו מרחשון תשס"ט
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
נזיר
הרב חיים שרייבר | ז כסלו תשפ"ד

ניגון בכלי נגינה בתפילה ובהלל
הרב שמואל אריאל | ז כסלו תשפ"ד
