- הלכה
- שאלות אקטואליות
- משפחה, ציבור וחברה
- מוסר מלחמה
שאלה
שלום וברכה לכבוד הרב שליט"א!
בעקבות מבצע "צוק איתן",שבה ועלתה השאלה האם אנו צריכים לסכן את חיילינו על מנת לא לפגוע באזרחי האויב.
לצערנו הרב,שוב שמענו עדויות של חיילים על כך שהם נשלחים לגוב האריות ללא חיפוי אווירי מחשש שייפגעו "חפים מפשע",וכן נפלו 3 חיילים יקרים שנכנסו לבית ממולכד מבלי שחיל האוויר יפציץ את הבית קודם שנכנסו.
רציתי לשאול:
א} עד היכן אסור לנו לסכן את חיילינו?רוצה לומר: לו היה מצב תיאורטי שהיינו יכולים לסיים את המלחמה בפצצה אחת,מבלי להיכנס קרקעית,היינו צריכים לעשות זאת ויהיה מספר ההרוגים בצד השני אשר יהיה?
ב} הציבור הדתי לאומי שואף להציב חלופה להנהגת המדינה הנוכחית. למרות זאת,מעטים מרבני הצינות הדתית מעיזים להתבטא בנושאים אלה.
האם הרב חושב שיש מקום להתארגנות רבנית רחבה יותר,במסגרת כזו או אחרת,שתאמר את דעת התורה בנושאים האלה?
אולי יש ביכולתנו להשפיע על הנהגת המדינה ובכך להציל נפשות רבות מקרב חיילינו היקרים...
תודה רבה וכל טוב!
תשובה
א. פגיעה בחפים מפשע זהו דבר בניגוד להשקפת עולמה של תורה, אבל במלחמה אם מקבלים פקודה לחסל בית שיורים ממנו ואם יש אפשרות להוריד את הבית ע"י כינון ישיר, אל תכניס לשם חיילים ותסכן אותם. את היסוד לכך מביא המהר"ל על פרשת וישלח: הוא שואל מה היסוד ההלכתי ששמעון ולוי החריבו את שכם, והוא טוען שזאת הייתה פעולת גמול. לעם המותקף מותר להשיב מלחמה. הוא לא מתכוון שמותר לפגוע דווקא בחפים מפשע, אלא לפגוע בצורה חזקה גם אם חפים מפשע יפגעו. האם האמריקאים לא מפציצים גם אזורים אזרחיים?
בנוסף, המושג הזה של חפים מפשע בעזה לא קיים, כמעט בכל משפחה שם יש מישהו שתומך במחבלים. כל הדיון הזה הוא לא נכון. אם אפשר להוריד את הבית - אל תסכן חיילים. מה גם שהם משתמשים במגן אנושי של אזרחים ויורים עלינו, ואנחנו נרחם עליהם?!
ב. אני חושב שכן, אני חושב שהרבנים צריכים להביע דעה בנושאים האלו. דברים כאלה ששייכים בצביונה של המדינה הם חלק מהתורה. צריכים לומר את האמת. צריכים לומר מה צריך להיות.