ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
שאל את הרב הלכה ברכה אחרונה

ברכת המזון ומעין שלוש

יוסף אפריוןא כסלו תשע"ה
שאלה
1. מותר לשים את הסידור על הברכיים? 2. אם בירכתי מזונות ואכלתי אח"כ ובירכתי המוציא גם על משהו אחר ולא בירכתי מעין שלוש על המזונות, האם ברכת המזון פוטרת את המזונות או שצריך עדיין לברך אח"כ מעין שלוש? 3. למה שמעתי שלא לאכול הרבה עוגיות שמברכים עליהם מזונות כי יכול להיות שתתחייב בברכת המזון, זה נכון?, ואם כן, אם למשל אני אוכל פיצה שהיא מזונות וכמובן שאני יאכל הרבה אז יכול להיות שאני יצטרך לברך ברכת המזון?, ואם כן , אז כמה השיעור כדי להתחייב בברכת המזון?
תשובה
שלום 1. מותר להניח סידור על הברכיים ובלבד שלא יניח את מרפקיו על הסידור. [יו"ד רמ"א רפב ז] 2. אם כבר ברכת ברכת המזון אין לברך שוב ברכה מעין שלוש. אם עדיין לא ברכת ברכת המזון הדין הוא מעט מורכב, והעיקרון הוא שאם המזונות שאכלת לפני הסעודה אינם מוגדרים כפת הבאה בכסנין לפי שלושת התנאים [ממולא, טעם מתוק, פריך] אין לברך מעין שלוש, ואם יש את כל התנאים הנ"ל לא יסמוך על ברכת המזון ויברך מעין שלוש אפילו באמצע הסעודה, אולם אם מתכוון לאכול מהם גם בתוך הסעודה לא יברך מעין שלוש. במציאות שלנו כמעט כל מיני המזונות אין בהם את שלושת התנאים של פת הבאה בכסנין ולכן אין לברך עליהם ברכת מעין שלוש ויסמוך על ברכת המזון. יתכן שוופלים דקים נחשבים כפריכים מתוקים וממולאים ולפי זה יש לברך עליהם מעין שלוש, אולם צריך לאכול כמות של ופלים כשיעור המחייב ברכה אחרונה. [עפ"י שו"ע ומשנה ברורה תחילת סימן קעו] 3. אם אוכלים מזונות בכמות של ארוחה משביעה יש ליטול ידים ולברך המוציא וברכת המזון כאילו אוכלים לחם. דין זה נאמר במאפים הדומים קצת ללחם כמו פיצה בורקס וכד' ולא נאמר בתבשילים כמו איטריות קוסקוס וכד' אף שמברכים עליהם מזונות. לכתחילה אין לאכול מזונות בשיעור של 4 ביצים כדי לא להיכנס לספק ברכות כיון שבשיעור זה יש המחייבים נטילת ידים וברכת המזון. אני מצרף קישור לפרק מתוך הספר פניני הלכה ברכות לרב אליעזר מלמד המבאר דין זה. //www.yeshiva.org.il:5773/midrash/shiur.asp?id=9230
הרב יוסף אפריון
עוד בנושא ברכה אחרונה
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il