- הלכה
- המניין
יחיד שהתחיל שמו"ע ובאו עשרה
שאלה
ב"ה כבוד הרב שליטא
נשאלה שאלה בשיעור בין מנחה למעריב,
יחיד שהתחיל שמונה עשרה ולא היה מנין, לבנתים הגיעו עשרה לתפלה. האם נחשבת לו תפילה בציבור?
תשובה
לדעת הפרי מגדים (סימן קט, אשל אברהם, ס"ק ב) ובעקבותיו הלך המשנה ברורה (סימן סו, ס"ק לה ובביאור הלכה בסימן קט) תפילה בציבור נחשבת רק למי שהתחיל ביחד עם הציבור. אולם הרב פיינשטין (אגרות משה אורח חיים, חלק ג, ד) סובר שכל מי שמתפלל עם הציבור זה נחשב תפילה בציבור ואף שלא התחיל עם החזן. וכך סובר גם הרב אוירבך (הליכות שלמה פרק שמיני, ז).
ועל פי מחלוקת זאת כתב בילקוט יוסף (הלכות תפילה חלק א, סימן צ' סעיף ט', הלכה י"ז) "מי שהתחיל להתפלל קודם תפילת הציבור ובתוך שהוא עומד בתפילתו התחילו הציבור תפילתם, יש מי שאומר דלא חשיב כתפילה בציבור ויש אומרים דסגי בהכי כשמתחיל או מסיים עם הציבור. וכן עיקר".

לעמוד בעת "ה’ מלך"
הרב יצחק בן יוסף | ד אב תשע"ג

הקדמת סיום התפילה לפני הציבור
הרב עזריה אריאל | כ"ט כסלו תשפ"ג
להצטרף מאוחר לתפילה
כולל הלכה בית אל | כ"ה תמוז תשע"ח

ציבור ללא מניין לאחר תפילת עמידה
הרה"ג דוב ליאור | ז טבת תשס"ז
הרב בנימין במברגר
רב בישוב בית אל ומנהל בישיבת בני צבי.
רבי עקיבא נושך תלמידי חכמים?
י"א אלול תשס"ה
התרבות העולם
כ"ג תשרי תשס"ו
מהו סדר התשובה?
י"ז אלול תשס"ה
עציץ פלסטיק בשבת
י"א אלול תשס"ה

בניית פרגולה כך שתהיה כשרה לסוכה
הרב שמואל אריאל | ו אב תשע"ו
לשים סכך על ברזל
הרב יוסף אפריון | כ"ב אלול תשע"א
מתי אומרים תיקון חצות ןלאה
הרב חגי לרר | י"ח מרחשון תש"פ
מתי אומרים תיקון חצות ןלאה
הרב חגי לרר | י"ח מרחשון תש"פ
הפטרת יונה ברצף ביום כיפורים
הרב חיים שרייבר | י"ב תשרי תשפ"ד

תמונת נפטר בסוכה
הרב יצחק בן יוסף | י"ב תשרי תשפ"ד
המקורות השונים ל-אשרי יושבי ביתך
הרב חיים שרייבר | י"ב תשרי תשפ"ד
