- הלכה
- מיני מאפה
242
שאלה
הרב לא התייחס בתשובתו למילוי. הרי עיקר וטפל שייך גם במזונות. נראה לי שפה העיקר זה המילוי והטורטיה היא רק הדרך להחזיק ולאכול את המילוי. זה לא כמו פיתה אלא דומה יותר לציפוי שניצל.
תשובה
ב"ה
שלו-ם וברכה
אני התייחסתי וכתבתי שלדעתי אדם מתכוון גם לאכול את הטורטיה ולכן היא עיקר ומברכים עליה המוציא\מזונות. מי שרוצה להחמיר - יברך תחילה על לחם המוציא ויפטור את הטורטיה. הספק בין המוציא למזונות הוא בעובי כי בתחילה נפסק(שו"ע אורח חיים קסח, ח):"...ואותן שבלילתן רכה ודקים מאוד...מברך עליהם מזונות..." ואילו בהמשך(יד):"...וכן דבר שבלילתו רכה שאפו בתנור בלא משקה דינו כפת ומברך עליו המוציא...", ונפסק בכף החיים(שם, קכח):"...פת שאופים על מחבת מעיסה רכה בלא משקה מברכים עליו המוציא וג' ברכות אף על פי שהוא דק ואינו עב...", וברמ"א(שם, יג):"...וקרעפליך מקרי תואר לחם ואין לאכלם אלא אם כן בירך על שאר פת תחילה...". קרעפליך זה בצק דק ממולא. המגן אברהם(שם, לז) מבאר שדוקא כאשר ממולא בבשר יברך על לחם תחילה ואילו ממולא בפירות ברכתו מזונות ואילו הט"ז(שם, יט) סובר שרק אם קבע סעודה מברך המוציא.
בברכה
הרב חגי בר גיורא

האם חובה לשים סינון למחשב?
הרה"ג יעקב אריאל | כ"א אייר תשפ"ה

סימנים בהשבת אבידה- כאשר המאבד אינו יודע מה איבד
הרב יהודה אודסר | כ"א אייר תשפ"ה
האם כתוב במס פסחים דף פח שהיום כולנו ספק צאצאי גרים?
הרב חיים שרייבר | כ"א אייר תשפ"ה
