ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

בְנֵי-הָאֱלֹהִים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ח כסלו תשע"ה

בְנֵי-הָאֱלֹהִים


הרב יצחק גרינבלט

שאלה:
השלום והברכה!
אני לא דתי! ודאי לי שיש בורא לעולם - אחד ויחיד ביחודו!
בשיחות וויכוחים שיש לי עם גויים נוצרים הם מצטטים את ספר בראשית פרק ו
פסוק ב: וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹהִים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם, כִּי טֹבֹת הֵנָּה; וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים, מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ.
פסוק ד: הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ, בַּיָּמִים הָהֵם, וְגַם אַחֲרֵי-כֵן אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים אֶל-בְּנוֹת הָאָדָם, וְיָלְדוּ לָהֶם: הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם, אַנְשֵׁי הַשֵּׁם.
אני מסביר להם שהבורא ברא את אדם (גבר) מהאדמה אבל חוה מוצאה מצלעו של אדם - כלומר האישה היא בת-אדם! אבל זו "המצאה שלי"!
איך מסבירים זאת ביהדות?
איך אסביר להם להם שלקב’ה אין "צאצאים" כמו לבני אדם ??

תשובה:
ב"ה
שלום לך.
קראתי את שאלתך ומאוד נהניתי לראות שאת עוסקת בדברים חשובים כל כך.
מאוד טבעי שישנם פסוקים שיש עליהם דיונים רבים. יתר מכך, חכמנו זכרונם לברכה מלמדים אותנו שישנם פסוקים שהם נכתבו באופן זה כדי שמי שרוצה לטעות יוכל לטעות. אמנם ודאי שהם לא נכתבו רק בשל כך, אבל כן ניתן לאדם אפשרות לטעות, כדי לתת לאדם את האפשרות של הבחירה החופשית.
הבחירה החופשית היא יסוד חשוב מאוד ביהדות, שכן בלי בחירה אין משמעות למעשים את האדם. לכן, גם בתורה יש מקום לבחירה חופשית, ואם אדם באמת רוצה להבין את התורה, הוא נדרש להשקיע בכך, ללמוד ולחפש. במשך השנים קמו המון גדולי ישראל שכתבו פירושים שונים על החומש ועל כל דברי חכמנו זכרונם לברכה, וכיום בדורות שלנו שהידע כל כך רחב, והנגישות לידע כל כך פשוטה, כל מי שרוצה באמת לבחון את הדברים יכול להגיע בקלות לכמות גדולה של ידע, ושל עמקות בדברים.
ראשית אתייחס לדברים שלך, שאף שהם מאוד יפים, אינני חושב שזו היא הכוונה. חווה הייתה אם כל חי, לפי התיאור של התורה, והיא היתה האשה הראשונה. אמנם היא נבראה מהאדם, שממנו נלקח צלע אבל היא לא בת שלו אלא אשתו.
מהן בנות האדם? לאדם הראשון היו עוד ילדים וילדות, כפי שמתואר המשך הפסוקים, אחר קין הבל ושת. כן נולדו להם עוד בנים ובנות, אך כיוון שבנים ובנות אלו לא היו משמעותיים בתיאור התורה, שכן לא דרכם המשיך העולם, לא דרכם נוצר לאחר מכן עם ישראל, לכן מאוד קיצרו בתיאור שלהם. ככלל חשוב לזכור שהתורה לא נכתבה כספר היסטוריה. לכן דברים שהם לא חשובים בתורה נכתבו בקצרה מאוד, או אפילו לא נכתבו כלל. לפעמים אלפי שנים עוברים בלי יחס כמעט, ואילו שנים מועטות זוכים לתיאור ארוך מאוד. לדוגמא, אף השעבוד במצרים שעברו עם ישראל זכה למעט מאוד פסוקים, ואילו אותה השנה שבה יש את עשרת המכות זוכה לאריכות גדולה הרבה יותר.
ונחזור לענין שלנו. המון בנים ובנות נולדו לאדם הראשון והם חיו בתקופת המעבר. בתקופה זו שבה אנשים חיו המון שנים והם היו במדרגה קרובה למלאכים. באותו הזמן היו גם ברואים רוחניים שונים בעולם, כגון מלאכים, שדים ורוחות, בריאות אלו הן ממצעות בן האדם לבין האלוקים. בזמן ההוא היה ערבוב ונשאו בנות האדם עם בני מלאכים וכדומה. המלאכים הם אמנם רוחניים ויחד עם זאת יש בהם גם חומר, אלא שהחומר שלהם זך יותר מהחומר של האדם, לכן הם נקראים בני האלוקים, שהם כביכול קרובים יותר לאלוקים, ויחד עם זאת הם לא בניו באמת.
דברים אלו כתבתי בקצרה ויש אפשרות להרחיב בהם ואם תרצי אשמח להרחיב.
בברכת הצלחה רבה
הרב יצחק גרינבלט.

הרב יצחק גרינבלט

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il