- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
"חטאות נעורי ופשעי אל תזכור..."
שאלה
שלום רב
דוד המלך כותב בתהילים
"חטאות נעורי ופשעי אל תזכור..."
חיפשתי לראות פירוש במה מדובר ולא מצאתי
הפרשנות מדברת על חטא כללי ולא ספציפי לגיל הנעורים
ובכן, למה היה צריך לציין זאת כחטא נעורים?
האם אכן מדובר על עוון הברית ולכן מתאר זאת כנעורים?
לא מצאתי הסבר אחר לנושא.
תודה רבה
תשובה
לשואל שלום,
במקום שלא פורש חטאם של גדולי אומתנו, איננו רשאים להכריע על פי השערות ודמיונות, עלינו לעיין חז"ל ובדברי רבותינו המפרשים ולהאזין לדבריהם, הלוא כך אמרו חז"ל: "דוד – לא שלט בו יצר הרע" (בבא בתרא יז ע"א), ומדוע נטפול בדוד מלכא משיחא חטא הברית אם איננו מוכרחים לזה. אין זו דרכם של חז"ל ואין זו דרכם של רבותינו המפרשים, אדרבה מפסוק זה (תהלים כה, ז) אנו לומדים הנהגה חשובה בדרכי התשובה, וכה דברי רבנו יונה בספרו "שערי תשובה" (שער ד): "יש לו [לאדם] לבקש רחמים כל ימי חייו על סליחת עונותיו הראשונים והאחרונים, ולהיות ירא ומפחד אולי לא השלים חוק עיקרי התשובה... גם דוד המלך עליו השלום אמר (תהלים כה, ז): 'חטאות נעורי ופשעי אל תזכור'". (ובאשר לסוגיית דוד ובת שבע ראה ספרו הנפלא של מו"ר הרב דוד חי שליט"א "עריכת נר לדוד")
בברכה נאמנה
שלמה המלך
הרב אוריאל טויטו | י"ב מרחשון תשס"ט
ההבדל בין קידושין והערכת שווי במקום אחר
הרב חיים שרייבר | כ"ז אלול תשפ"ג

לשמוע לנביא על שפיכות דמים
הרב עזריה אריאל | ט תשרי תשפ"ד

הגוים נחשבים בהמות?
הרב דוד חי הכהן | ט"ו מרחשון תשס"ו

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

מקורות לדיני זיבה קטנה וגדולה
ט אייר תשע"ב

שמירת כבודם של ישראל בדברי משה
ט"ו אייר תשע"ב

הקשר בין נשמה לנשימה
ח סיון תשע"ב

מדוע עשיו לא כיבד את אמו
י"ג סיון תשע"ב

כיבוס בחול המועד בימינו
הרה"ג דוב ליאור | י ניסן תשס"ח
ישיבת שבעה בחול המועד ובחנוכה
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ח

יריקה אחר נוצרים
הרה"ג דוב ליאור | י"ז כסלו תשס"ח
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז

לעלות שיעורי תורה לטיקטוק
הרב אליקים לבנון | י"ט תשרי תשפ"ד
קידוש
הרב דניאל קירש | י"ט תשרי תשפ"ד

אתחלתא דגאולה
הרב אליקים לבנון | י"ט תשרי תשפ"ד
