ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים ספר שמות

דיני עבד כנעני

הרב רפאל וסרטילב אדר תשע"ה
250
שאלה
שלום כתוב שאדם שמכה עבד כנעני בשן ועין יוצא לחירות, האם מדובר שהכה בכוונה או גם בשוגג? ברמב"ם כתוב המכה בכוונה, אך לא ברור אם הכוונה בכוונה להזיק או רק בכוונה להכות, ובשו"ע סתם ולא פירש. כמו כן האם גם שפחה כנענית יוצאת בראשי איברים לא מצאתי כתוב מפורש. אך ראיתי כתוב שיש יציאה על ראשי דדים שבאשה האם זה ראיה? בברכה
תשובה
לשואל שלום, כשהאדון מכה בשוגג - אין העבד יוצא לחירות. כך כתב הרמב"ם (הלכות עבדים פרק ה, הלכות יא-יב): "הפיל את שינו או סימא את עינו בלא כוונה כגון שזרק אבן לבהמה ונפלה בעבד והפילה את שינו וחתכה אצבעו לא יצא לחירות שנאמר אם שן עבדו או שן אמתו יפיל עד שיתכוין". "הושיט ידו למעי שפחתו וסמא עין העובר שבמעיה לא יצא לחירות שהרי לא ידע דבר שיתכוין לו". וכך נפסק להלכה בשולחן ערוך (יורה דעה הלכות עבדים סימן רסז, סעיף לו): "בכל אלו אינו יוצא לחירות עד שיעשה האדון בכוונה". לגבי יציאת שפחה בראשי אברים, מקרא מלא דיבר הכתוב (שמות פרק כא, כו-כז): "וְכִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עֵין עַבְדּוֹ אוֹ אֶת עֵין אֲמָתוֹ וְשִׁחֲתָהּ לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת עֵינוֹ. וְאִם שֵׁן עַבְדּוֹ אוֹ שֵׁן אֲמָתוֹ יַפִּיל לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת שִׁנּוֹ". בברכה נאמנה
עוד בנושא ספר שמות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il