שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • גזל ונזיקין
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
לכבוד הרב ,הזמנתי מוצר מאייבי (אתר קניות וירטואלי מכל העולם) אומנם לאחר שהמוצר לא הגיע בזמן המשלוח המשוער שנקבע מראש פתחתי תיק באייבי נגד המוכר (כך אייבי יוצרים קשר עם המוכר ומגיעים להסדר..) המוכר שלח הודעה שהמוצר מתעכב לאחר שהמוצר לא הגיע אייבי החזירו לי את הכסף. אומנם לאחר כמה זמן המוצר הגיע, השאלה היא האם צריך להחזיר את הכסף הזה למוכר (ככל הנראה אייבי לקחו ממנו את הכסף) או שזה לא בעיה שלי שהרי על פי החוקים של האתר אם המוצר לא הגיע עד התאריך הקבוע הכסף מוחזר לקונה? מה גם שאי אפשר להחזיר למוכר את הכסף דרך האתר אלא דרך העברה בנקאית חוץ (שלא דרך האתר..)
תשובה
באופן עקרוני, אדם שיש בידיו חפץ שאינו שייך לו חייב להודיע לבעל החפץ אולם מעבר לטירחת ההודעה והטיפול בחפץ עד ללקיחתו לא מוטל עליו לטרוח או להוציא הוצאות כדי להשיבו לבעליו, אלא טירחה זו מוטלת על בעל החפץ. ולכן לכאורה די בכך שתודיע לחברה כי המוצר ברשותך ואתה מסכים להשיב לה באם ידאגו להוצאות. אולם כאן נעשתה עיסקה דרך אתר אייבי שיש בו הוראות מפורטות לכללי העיסקה ולפיכך העיסקה נעשית על דעת כל ההוראות הרשומות שם. כמדומני שיש שם הוראה שבמקרה שעל הלוקח להשיב את החפץ הוצאות ההשבה הן על הלוקח, אולם איני יודע אם הוראה זו חלה גם על מקרה כשלך. לכן צריך להסתכל בהוראות המפורטות שם וללכת על פיהן. בברכה,
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il