- משפחה, ציבור וחברה
- חינוך ילדים
294
שאלה
הגמ’ אומרת שהתורה הקדימה כיבוד אם לאם כי דרך הילדים לכבד יותר את האם שהיא רכה יותר אליהם, והתורה הקדימה מורא אם לאב כי דרך הבנים לירא מהאב שהוא נוקשה יותר.
1. האם הבנתי נכון את הנימוקים?
2. האם רק אזהרה לילדים איך להתייחס נכון להורים, או שיש כאן גם (בדרך אגב) הכוונה להורים. ואם כן, מהי ההכוונה - שזהו המצב הרצוי? או שמא להפך, כעין אזהרה להורים לשים לב שלא להגיע למצב כזה?]
במילים אחרות- האם מצופה מהאב ומהאם להגיב בסגנון דומה או שונה לאותו ארוע?
תשובה
כדי להשיב על שאלתך נדייק בדברי הברייתא (מסכת קידושין דף לא): "תניא, רבי אומר: גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם, שבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים, לפיכך הקדים הקדוש ברוך הוא כיבוד אב לכיבוד אם; וגלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם, שהבן מתיירא מאביו יותר מאמו, מפני שמלמדו תורה, לפיכך הקדים הקדוש ברוך הוא מורא האם למורא האב". שים לב שהנימוק לכיבוד האב אינו שהוא נוקשה יותר אלא שהאב מלמדו תורה, וזאת לעומת האם ש'משתדלו בדברים'.
שידול בדברים מבטא פנייה אל הילד ב'גובה העינים' שלו, ובהתאם לענייני היומיום המשתנים, בעוד שהתורה נמצאת במקום מוחלט יותר. בכל סוגיא חינוכית חשוב שהילד ישמע הן את האמירה העקרונית והן את ההורדה שלה לחייו שלו. כך למשל ניתן ללמוד על מידת החסד דרך מעשיהם של האבות ודרך ההתמודדות בפועל ביומיום.
הבדל זה בין האב לאם הוא טבעי ואין צורך לשנותו, אם כי חשוב לשים לב לכך שההבדל אינו מוחלט אלא רק בדומיננטיות (בן מכבד את אמו יותר מאביו, וירא מאביו יותר מאמו). חשוב לזכור גם שבין שני התכונות קיימת 'סקאלה' רחבה, ובהתאם לכך אין אב אחד דומה לאב אחר ואין אם אחת דומה לאם אחרת.
לא מצופה מהאב והאם להגיב בסגנון דומה לאותו ארוע - כל אחד רשאי להגיב לפי אופיו. עם זאת חשוב שבסוגיות עקרוניות הילד ישמע מההורים אמירה ברורה אחת (גם אם בסגנונות שונים), ולא דעות שונות.
כל טוב.

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג
מתי אומרים תיקון חצות ןלאה
הרב חגי לרר | י"ח מרחשון תש"פ
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
