שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר בראשית

בריאת העולם

undefined

הרב רפאל וסרטיל

ט"ז מרחשון תשע"ו
שאלה
שלום רב, בחודשים האחרונים אני מתחזק ברוך ה’ ולפני שבוע היה לי שיחה עם אתאיסט ששאל אותי מספר שאלות שעליהן לא הייתה לי תשובה מכיוון שאני איני בקי בתורה אבל כן עניין אותי לדעת את תשובתם. הטענות המבואות על ידו מוכיחות לטענתו שישנם טעויות בתורה ועל כן התורה נכתבה על ידי בן אנוש. הטענות מובאות להלן 1. בבריאת העולם פסוק ג’ נרשם "ויהי אור" על אף שאנחנו יודעים שהאור מגיע מהשמש והשמש עדין לא נבראה אז באיזה אור מדובר? 2. בהמשך לשאלה הראשונה נרשם "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" ערב ובוקר מוגדרים על פי סיבוב כדור הארץ ביחס לשמש אך שוב השמש אינה נבראה. 3. השמים הינו ריק (דבר שנודע לי רק בשיחה איתו) אזי אין מה לברוא שמיים אם הן שום דבר. אז למה נאמר שה’ ברא את השמיים והארץ? אשמח מאוד אם אוכל לקבל תשובות לגבי הטענות.
תשובה
לשואל שלום, שמחתי לקרוא בפתח דבריך על התחזקותך. המשך להתחזק בעבודת ה' ולחזק אחרים יחד אתך, וה' יהיה בעזרך. וכעת לשאלותיך: 1. השאלה: אימתי נברא האור, ואימתי החל האור לשמש? נידונה במסכת חגיגה (יב ע"א), ונחלקו בה התנאים. לפי רבי יעקב, האור שברא הקדוש ברוך הוא ביום הראשון – "אדם צופה ומביט בו מסוף העולם ועד סופו", כלומר מדובר במקור אור השונה מה'מאורות הגדולים' שנתלו בשמים ביום הרביעי, ואור זה שימש בימי בראשית בלבד. ולפי חכמים: האור שברא הקדוש ברוך הוא ביום הראשון, אלו הם ה'מאורות' האמורים ביום הרביעי, אלא שנבראו ביום הראשון, ולא נתלו עד היום הרביעי לבריאה. 2. בנוגע למילים "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" כותב האבן עזרא (בראשית א, ה), שהפסוק משמיע לנו שנברא הזמן, ושה' קבע כמה זמן יהיה יום וכמה זמן יהיה לילה. ולפי הרמב"ן שם, קרא ה' לאור ולחושך וציוה אותם שיהיו מובדלים אחד מהשני, ושכל אחד יהיה מוגבל לתחומו (תשובה זו מבוססת על קודמתה). 3. לגבי בריאת השמים כותב הרש"ר הירש (בראשית א, א): "'את השמים' - כולל את כל גורמי השמים, 'ואת הארץ' - את כל יצורי הארץ". עיין שם. בברכה נאמנה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il