- שבת ומועדים
- ספר בראשית
בריאת העולם
שאלה
שלום רב,
בחודשים האחרונים אני מתחזק ברוך ה’ ולפני שבוע היה לי שיחה עם אתאיסט ששאל אותי מספר שאלות שעליהן לא הייתה לי תשובה מכיוון שאני איני בקי בתורה אבל כן עניין אותי לדעת את תשובתם. הטענות המבואות על ידו מוכיחות לטענתו שישנם טעויות בתורה ועל כן התורה נכתבה על ידי בן אנוש. הטענות מובאות להלן
1. בבריאת העולם פסוק ג’ נרשם "ויהי אור" על אף שאנחנו יודעים שהאור מגיע מהשמש והשמש עדין לא נבראה אז באיזה אור מדובר?
2. בהמשך לשאלה הראשונה נרשם "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" ערב ובוקר מוגדרים על פי סיבוב כדור הארץ ביחס לשמש אך שוב השמש אינה נבראה.
3. השמים הינו ריק (דבר שנודע לי רק בשיחה איתו) אזי אין מה לברוא שמיים אם הן שום דבר. אז למה נאמר שה’ ברא את השמיים והארץ?
אשמח מאוד אם אוכל לקבל תשובות לגבי הטענות.
תשובה
לשואל שלום,
שמחתי לקרוא בפתח דבריך על התחזקותך. המשך להתחזק בעבודת ה' ולחזק אחרים יחד אתך, וה' יהיה בעזרך. וכעת לשאלותיך:
1. השאלה: אימתי נברא האור, ואימתי החל האור לשמש? נידונה במסכת חגיגה (יב ע"א), ונחלקו בה התנאים. לפי רבי יעקב, האור שברא הקדוש ברוך הוא ביום הראשון – "אדם צופה ומביט בו מסוף העולם ועד סופו", כלומר מדובר במקור אור השונה מה'מאורות הגדולים' שנתלו בשמים ביום הרביעי, ואור זה שימש בימי בראשית בלבד.
ולפי חכמים: האור שברא הקדוש ברוך הוא ביום הראשון, אלו הם ה'מאורות' האמורים ביום הרביעי, אלא שנבראו ביום הראשון, ולא נתלו עד היום הרביעי לבריאה.
2. בנוגע למילים "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" כותב האבן עזרא (בראשית א, ה), שהפסוק משמיע לנו שנברא הזמן, ושה' קבע כמה זמן יהיה יום וכמה זמן יהיה לילה. ולפי הרמב"ן שם, קרא ה' לאור ולחושך וציוה אותם שיהיו מובדלים אחד מהשני, ושכל אחד יהיה מוגבל לתחומו (תשובה זו מבוססת על קודמתה).
3. לגבי בריאת השמים כותב הרש"ר הירש (בראשית א, א): "'את השמים' - כולל את כל גורמי השמים, 'ואת הארץ' - את כל יצורי הארץ". עיין שם.
בברכה נאמנה

האם יעקב היה צריך להשיא את דינה לעשיו?
הרב רפאל וסרטיל | ט"ז שבט תשפ"ב

מי היה הנחש הקדמוני?
הרב רפאל וסרטיל | ג אדר ב' תשפ"ב
קבורת יוסף הצדיק בשכם
הרב בנימין במברגר | ד טבת תשס"ז

שאלה בפרשת "תולדות"
הרה"ג יעקב אריאל | ה כסלו תשס"ד

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

מדוע יוסף לא אמר לאביו שהוא נמצא במצרים
ד ניסן תשע"ב

שמירת כבודם של ישראל בדברי משה
ט"ו אייר תשע"ב

משה רבנו לא מוזכר בפרשת תצוה
כ"ד אדר תשע"ב

עזריה או עוזיהו
כ"ה אדר תשע"ב
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט
כשרות שוקולד M&M
הרבנות הראשית לישראל | י"ז מרחשון תש"ע
הדלקת נרות בראש חודש
הרב בנימין במברגר | ל סיון תשס"ט
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

שימוש במחשב נייד לצורך לימוד בישיבה
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ט סיון תשפ"ב
מגע ותערובת בין בשרי או חלבי לפרווה
הרב בנימין במברגר | כ"ט סיון תשפ"ב
קרח שפקח היה?
הרב חיים שריבר | כ"ט סיון תשפ"ב
