- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
343
שאלה
שלום,
אנחנו אומרים כל בוקר בתפילת שחרית "אביי מסדר ... ודישון מזבח הפנימי קודם להטבת חמש נרות והטבת חמש נרות קודם לדם התמיד ודם התמיד קודם להטבת שתי נרות" (ע"פ מס’ יומא לג).
לא הבנתי מדוע היה צריך ’להשחיל’ את דם התמיד בין הטבת חמש הנרות ושתי הנרות.
במילים אחרות, מדוע לא להטיב את שבע הנרות ביחד?
תודה
תשובה
לשואל, שלום!
הגמרא ביומא לג ע"ב שואלת את שאלתך, ואומרת שתי תשובות: לדעת רבי יוחנן דין זה נלמד מפסוק, שכן בהטבת הנרות נאמר בתורה שעליה להיות "בבוקר בבוקר", וזהו רמז לכך שעבודה זו צריכה להתחלק לשני בקרים, כלומר, לשני זמנים שונים במהלך הבוקר. לדעת ריש לקיש אין לכך מקור בתורה, אלא המטרה היא "להרגיש את העזרה", כלומר, ליצור במקדש אווירה של פעילות, או כדי להאריך את משך זמנה של עבודה זו ובכך להעניק לה חשיבות (להרחבה ראה בספר 'שערי היכל' על מסכת יומא, בהוצ' מכון המקדש, מערכה מב ומערכה סח).
קריעה על ראיית מקום המקדש כשיש בגד קרוע
הרב דניאל קירש | כ"ו תשרי תשפ"ה

שירת הלויים - המשך
הרב עזריה אריאל | כ"ה אלול תשפ"ג
קורבנות בבית המקדש לעתיד לבוא
הרב חיים שרייבר | כ"ח אב תשפ"ד

אבני החושן וסממני הקטורת לשימוש עצמי
הרב עזריה אריאל | ג סיון תשע"ג
האם בל"ג בעומר נפטר רשב"י ומה זה הילולא
הרב נועם דביר מייזלס | י"ח אייר תשע"ט
האם בל"ג בעומר נפטר רשב"י ומה זה הילולא
הרב נועם דביר מייזלס | י"ח אייר תשע"ט
תספורת בל"ג בעומר - בכל השנים
הרב דניאל קירש | י"ח אייר תשפ"ב
