ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ספרי חול - מושב לצים? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו אדר א' תשע"ו

ספרי חול - מושב לצים?


הרב עזריה אריאל

שאלה:
השו"ע כותב בסימן שז שאסור לקרוא ספרי חול משום מושב ליצים. מדוע זה מושב ליצים? האם בגלל שאין בהם שום תוכן חיובי אלא סתם הבל?

תשובה:
לשואל, שלום וברכה!

השולחן ערוך (סי' שז סעיף טז) לא כותב זאת על כלל ספרי החול, אלא על "ספרי מלחמות", דהיינו ספרי היסטוריה של אומות העולם (וראה דבריו בסעיף הבא על "ספרי חכמות" החול, שאותם אסר דווקא בשבת והביא דעה המתירה גם בשבת, וכתב המשנה ברורה שנוהגים להקל בזה). מסתבר שהוא לא ראה שום תועלת בקריאת ספרים אלו ולכן הגדיר אותם כ"מושב לצים". יש להניח גם שחלק מספרי המלחמות הללו היו מוזמנים מטעם ובסגנון ספרותי ולא תיארו באופן מהימן ותמציתי את קורות העמים.

בעיקרו של דבר, ספר שאין בו תוכן שלילי תלוי במטרת קריאתו, האם יש תועלת מוגדרת שניתן להפיק ממנו. אם התועלת היחידה היא ההנאה ובילוי הזמן, הרי זה תלוי בשאלה האם האדם משתקע בכך ומבלה (מלשון בלאי ובזבוז) נתחים הגונים מזמנו, או שזוהי מנוחת הנפש והתרגעות נחוצה.

עיקרון זה (ולא אכנס לפרטים המעשיים בהגדרת התועלת) מתבאר מהמור וקציעה בסי' שז, שכתב על קריאת ספרי היסטוריה של אומות העולם: "רובו ככולו מדברי הימים של מלכי אומות העולם שעברו, ואין צורך בידיעתן כלל ואסורה הקריאה בהם בקביעות כנ"ל, אלא לעיתות הטיול כדחליש לבא מגרסא, וביומי דפגרי בהו רבנן, כדי ללמוד מתוכו לשון נקי וצח, גם כדי שלא להיות הת"ח ערום מידיעה בקורות הימים ושינויי הזמנים, למען יידע להשיב שואלו דבר, ולא יהא נחשב פתי וסכל בעניני העולם. אף לפעמים יש בו נפקותא לענין ספורי דברי הימים השייכים אל אומתנו ללמוד מאלה על אלה, או יצא ממנו לימוד עצה ותבונה בעסקי עולם הנצרכים לנו גם כן, ביחוד בענין השתדלות והפקת רצון אצל מלכים ושרים".


שאלה אישית אחת נשאלה בהמשך לשאלה זו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il