- פרשת שבוע ותנ"ך
- פרשת שבוע ותנ"ך
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רחל בת יקוט
2082
המתנדבים היו אנשים שהבינו שהם מעורבים בבניית מבנה רוחני ולא בניין גשמי. זה נכון לגבי כל משימה שיש בה קדושה ונצחיות. למורים יש עבודה, אבל זאת לא רק עבודה. יש בה מחויבות לתלמיד ולעתידו, לחשיבות ולקדושה של הנושא שנלמד. בתלמוד נאמר שמורה שלא בא עם גישה ומחויבות כאלה, עושה את מלאכתו רמייה. התנדבות, מחוייבות, גישה של קדושה וחזון מרחיק לכת - כל אלה נחוצים להשלמתך הבניין הקדוש. הלב חייב ללוות את מעשה הידיים.
אין להבין מכאן שמותר להרשות לטירון עם רצון טוב וכוונה קדושה לעבוד כמנתח מוח. יש סיפור יהודי מפורסם על רב צעיר שבא לעיר ובהתלהבות גדולה קבע לו מטרה לבנות בה מקווה. למרות שלא היה לו אדריכל, תוכניות בנייה או ניסיון קודם בתחום, הוא החל לעסוק במלאכה בהתלהבות ובמחוייבות גדולה. כל הבנתו בתחום באה כולה מלימוד המשניות במסכת מקוואות. אחרי זמן קצר הבניין קם והושלם, וכעבור זמן-מה הבניין קרס פתאום. כשאנשי העיר באו להודיע לרב על קריסת הבניין, הוא הרהר רגע ואמר להם: התוספות, בפירושם למשנה ולתלמוד, מתנגדים למסקנה של המשנה הזאת.
את המשכן בנו אנשים מוכשרים, אך בעולם היהודי אין הרבה ערך לכישרון בלי מחוייבות, כפי שמחוייבות בלי כישרון איננה הדרך לבנות בניינים או ללמד ילדים. התורה תמיד מדברת במונחים אנושיים מעשיים. אך מחוייבות, חזון וגישה של קדושה הם דרישה מעשית ולא הישג רוחני גדול.
הדרישה הזאת של התורה חלה על כל תחומי החיים: נישואים, ילדים, משלח-יד וכל פרויקט אנושי אחר. אדם צריך לראות תמיד את התמונה הכוללת, את החזון שמאחורי כל הדברים הקטנים, לכאורה, בחיים. אולי זה הלקח החשוב והרלוונטי ביותר שאנחנו יכולים ללמוד מפרשה זו.

פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש פקודי
רבנים שונים | אדר תשפ"ה
סיום חומש, זמן, מסכת ושנה
שיחת מוצ"ש פרשת פקודי תשפ"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א' ניסן תשפ"ה

"הוקם המשכן" - מאליו
מתוך "קול צופיך" גיליון 303
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אדר א' התשס"ה

סוד השראת השכינה במשכן
הרב דוד דב לבנון | תשס"ז
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
לקום מהתחתית של התחתית
מה עושים בערב פסח שחל בשבת?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
איך נראית נקמה יהודית?