- ארץ ישראל
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
הנהגה יהודית?
דמותה של המדינה כמדינה יהודית נמצאת על כף המאזניים. הדבר היסודי ביותר, העיקרי ביותר, השורשי ביותר, הוא האם הנהגת המדינה תהיה בידי העם היהודי, או חס-ושלום תישמט ממנו. האם הרוב היהודי הוא שינהיג את המדינה, או מיעוט יהודי ישלוט על הרוב היהודי בעזרת נכרים. שאלה מרכזית זו, שיש לה השלכות להרבה נושאים גדולים וחשובים, היא שורש הכל; האם המדינה שלנו תחזור לעצמה, תחזור להיות מדינה שמונהגת על-ידי הרוב היהודי, והרוב היהודי הוא שיחליט מה טוב ליהודים ומה לא טוב ליהודים, או שמא מיעוט יהודי יכפה את דעתו על הרוב בעזרת נכרים, ומיעוט יהודי יחליט בשאלות שנוגעות לעצם קיומו של העם היהודי?
דרכי הפתרון לבעיית הסכסוך בין היהודים לערבים לא יכולות להיקבע על-ידי מיעוט אלא על-ידי רוב. ויותר מזה, בשאלת מפתח זו, שקובעת את גורלה של המדינה לשלום או למלחמה, דרושה הסכמה רחבה של רוב גדול ומוחלט, ולא שמיעוט יחליט בשאלה כבדת-משקל כזו.
גם שאלת דמותה של המדינה, האם היא תהיה מדינה יהודית בעלת צביון יהודי, או מדינה של אזרחיה שאין לה צביון יהודי מיוחד, נגזרת מהשאלה הראשונה. כי בעצם הקמת ממשלה כזו, שבה מיעוט יהודי מסתמך על נכרים, יש ביטול ההכרה שהמדינה שלנו היא מדינה יהודית, היא מדינה של העם היהודי, זה ייעודה וזה עניינה. אמנם יש בה מקצת נכרים, אבל היא מדינה של העם היהודי, והקמת ממשלת-מיעוט מבטלת הכרה בסיסית זו.
על-כן, מי שתומך באלו שמוכנים להקים ממשלת-מיעוט, תומך בעצם בביטול הזהות היהודית של המדינה, עם כל המשתמע מכך, ומי שאינו מביע דעה בשאלת מפתח זו, הורס את הזהות היהודית של המדינה ב"שב ואל תעשה", כי בזה הוא מאפשר לנכרים שבמדינה לקבוע את דמותה של המדינה. ואם מדובר ברוב שאינו מביע דעה בשאלה זו, רובצת עליו אחריות כבדה והוא יצטרך לתת את הדין על כך. ומשורש זה ההשלכות לכל קיום התורה במדינה, לדמות הרחוב היהודי, לדמות התקשורת הממלכתית, לחוקי הכנסת הנוגעים בשאלות דתיות. על-כן מי שדמותה של המדינה יקרה לו, ומי שרוצה שלמדינה יהיה צביון יהודי, שהמדינה תהיה מדינה יהודית, חובה עליו להצביע נגד המהרסים, ולהחזיר את ההנהגה במדינה לידי הרוב היהודי, להצביע בעד הנאמנים לתורה, לארץ-ישראל ולעם ישראל.
דרכי הפתרון לבעיית הסכסוך בין היהודים לערבים לא יכולות להיקבע על-ידי מיעוט אלא על-ידי רוב. ויותר מזה, בשאלת מפתח זו, שקובעת את גורלה של המדינה לשלום או למלחמה, דרושה הסכמה רחבה של רוב גדול ומוחלט, ולא שמיעוט יחליט בשאלה כבדת-משקל כזו.
גם שאלת דמותה של המדינה, האם היא תהיה מדינה יהודית בעלת צביון יהודי, או מדינה של אזרחיה שאין לה צביון יהודי מיוחד, נגזרת מהשאלה הראשונה. כי בעצם הקמת ממשלה כזו, שבה מיעוט יהודי מסתמך על נכרים, יש ביטול ההכרה שהמדינה שלנו היא מדינה יהודית, היא מדינה של העם היהודי, זה ייעודה וזה עניינה. אמנם יש בה מקצת נכרים, אבל היא מדינה של העם היהודי, והקמת ממשלת-מיעוט מבטלת הכרה בסיסית זו.
על-כן, מי שתומך באלו שמוכנים להקים ממשלת-מיעוט, תומך בעצם בביטול הזהות היהודית של המדינה, עם כל המשתמע מכך, ומי שאינו מביע דעה בשאלת מפתח זו, הורס את הזהות היהודית של המדינה ב"שב ואל תעשה", כי בזה הוא מאפשר לנכרים שבמדינה לקבוע את דמותה של המדינה. ואם מדובר ברוב שאינו מביע דעה בשאלה זו, רובצת עליו אחריות כבדה והוא יצטרך לתת את הדין על כך. ומשורש זה ההשלכות לכל קיום התורה במדינה, לדמות הרחוב היהודי, לדמות התקשורת הממלכתית, לחוקי הכנסת הנוגעים בשאלות דתיות. על-כן מי שדמותה של המדינה יקרה לו, ומי שרוצה שלמדינה יהיה צביון יהודי, שהמדינה תהיה מדינה יהודית, חובה עליו להצביע נגד המהרסים, ולהחזיר את ההנהגה במדינה לידי הרוב היהודי, להצביע בעד הנאמנים לתורה, לארץ-ישראל ולעם ישראל.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ח - ט(1)
שיעור מס' 95
כ"ב סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י' - י"א (1)
שיעור מס' 99
כ"ו סיון תשפ"ג
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
מהפרי ועד הגאולה
אוצרות בלב הים
תורה מן השמים
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
למה ללמוד גמרא?
מה מחבר שמיים וארץ?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
איך יוצרים את השבת ?
מדוע פורים גדול מכיפורים?
אחדות זו מעבדה של בירורים
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?