- מדורים
- הרה"ג זלמן מלמד
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
תהילה מלאכי ז"ל
המבחנים שלקראת הגאולה
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות - משבר המתירנות.
המבחנים הקשים ביותר, הם המבחנים האחרונים. המטרה של המבחנים אינה להכשיל ברגע האחרון, אלא להביא לתוצאות גבוהות, איכותיות ביותר, להכשיר את הנבחנים לשלב חדש.
כאלה הם המבחנים, שעם ישראל עובר עכשיו, כשאנחנו כבר על סף הגאולה השלמה. וכך זה היה אז, כאשר עם ישראל עמד להיכנס לארץ ישראל בראשונה. לאחר 40 שנה במדבר, לאחר שעם ישראל עבר ניסיונות ומשברים עמד בהם והמשיך בדרכו, בשנה האחרונה, לאחר שעם ישראל כבש את ארץ סיחון ועוג והגיע אל ערבות מואב, אל ירדן יריחו, בפתח הכניסה לארץ, בשעה זו תקף אותו משבר קשה ביותר.
העם החל לזנות עם בנות מואב. גל של יצרים רעים תקף אותו. הוא נכנס לסחרור וכמעט איבד שליטה על עצמו, וזה קרה דווקא ברגע האחרון, לפני הכניסה לארץ ישראל. גל של מתירנות שטף ומוטט את כל החומות המוסריות, את כל גדרי הצניעות הטבעית הבריאה.
אומרים חז"ל (במדבר רבה כ'): "משל למה הדבר דומה? לבת מלך שנתחשקה להיכנס לחופה, לשבת באפריון, ונמצאת מקלקלת עם אחר. נתרפו ידי אביה וקרוביה".
כך ישראל, בסוף ארבעים שנה חנו על הירדן, כדי לעבור לארץ ישראל, ושם נפרצו לעבירה ורפו ידי משה והצדיקים עימו.
חכמים מעמיקים את הקושי בתיקון המשבר. חכמים אומרים, שהיה גורם אובייקטיבי שכביכול אין עליו שליטה, שהוא גרם להתפרצות היצרים: "יש מעיינות שמגדלים גיבורים ויש מעיינות שמגדלים חלשים, יש נאים ויש מכוערים ויש מעיינות שהשותים מהם נעשים צנועים ויש שטופים בזימה. ומעיין שיטים, השותה ממנו נשטף בזימה".
הווי אומר, היה כאן גורם טבעי גופני, שחיזק את הנטייה עד כדי קושי עצום להתגבר עליה, וזה היה הניסיון הקשה האחרון שהיה על ישראל לעבור לפני הכניסה לארץ-ישראל.
הניסיון היה נורא, המחיר היה כבד ביותר: עשרים וארבעה אלף איש מתו במגפה, אבל ישראל ניצחו את הגל הזה והתגברו והשתלטו על עצמם וזה הכשיר אותם להיכנס לארץ-ישראל.
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ-ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות - משבר המתירנות. זהו מבחן נורא, שעלינו לעבור ולנצח בדרך לגאולה השלמה.
לכאורה נראה, כאילו אי אפשר לנצח ולבלום את שטף המתירנות, המנפץ את כל המוסכמות, הפורץ את כל הסכרים ובפרהסיה, כמו אז בשיטים. אך כאז כן היום, הגל הזה בא על מנת שננצח אותו ובכך נתחשל ונגלה כוחות רוחניים אדירים עצומים וחזקים מהגל העכור המתירני, ובכך נכשיר את עצמנו לגאולה השלמה.
אז פנחס קינא קנאות אמת של מסירות נפש ובבת אחת בלם את ההידרדרות, וגם עתה, יקומו גיבורים מסורים, שיעצרו את הקלקולים. וכגודל הקשיים, כך יהיה גודל הניצחון וכך יהיה גודל האמונה וגודל אהבת ד' שיתגלו. זהו האתגר של היום שאותו עלינו לנצח.
כאלה הם המבחנים, שעם ישראל עובר עכשיו, כשאנחנו כבר על סף הגאולה השלמה. וכך זה היה אז, כאשר עם ישראל עמד להיכנס לארץ ישראל בראשונה. לאחר 40 שנה במדבר, לאחר שעם ישראל עבר ניסיונות ומשברים עמד בהם והמשיך בדרכו, בשנה האחרונה, לאחר שעם ישראל כבש את ארץ סיחון ועוג והגיע אל ערבות מואב, אל ירדן יריחו, בפתח הכניסה לארץ, בשעה זו תקף אותו משבר קשה ביותר.
העם החל לזנות עם בנות מואב. גל של יצרים רעים תקף אותו. הוא נכנס לסחרור וכמעט איבד שליטה על עצמו, וזה קרה דווקא ברגע האחרון, לפני הכניסה לארץ ישראל. גל של מתירנות שטף ומוטט את כל החומות המוסריות, את כל גדרי הצניעות הטבעית הבריאה.
אומרים חז"ל (במדבר רבה כ'): "משל למה הדבר דומה? לבת מלך שנתחשקה להיכנס לחופה, לשבת באפריון, ונמצאת מקלקלת עם אחר. נתרפו ידי אביה וקרוביה".
כך ישראל, בסוף ארבעים שנה חנו על הירדן, כדי לעבור לארץ ישראל, ושם נפרצו לעבירה ורפו ידי משה והצדיקים עימו.
חכמים מעמיקים את הקושי בתיקון המשבר. חכמים אומרים, שהיה גורם אובייקטיבי שכביכול אין עליו שליטה, שהוא גרם להתפרצות היצרים: "יש מעיינות שמגדלים גיבורים ויש מעיינות שמגדלים חלשים, יש נאים ויש מכוערים ויש מעיינות שהשותים מהם נעשים צנועים ויש שטופים בזימה. ומעיין שיטים, השותה ממנו נשטף בזימה".
הווי אומר, היה כאן גורם טבעי גופני, שחיזק את הנטייה עד כדי קושי עצום להתגבר עליה, וזה היה הניסיון הקשה האחרון שהיה על ישראל לעבור לפני הכניסה לארץ-ישראל.
הניסיון היה נורא, המחיר היה כבד ביותר: עשרים וארבעה אלף איש מתו במגפה, אבל ישראל ניצחו את הגל הזה והתגברו והשתלטו על עצמם וזה הכשיר אותם להיכנס לארץ-ישראל.
גם היום כאז, רגל אחת של עם ישראל נמצאת כבר בתוך ארץ-ישראל, בתוך הגאולה, ודווקא כעת עם ישראל עובר משבר רוחני קשה, שלא היה כמותו בכל הדורות - משבר המתירנות. זהו מבחן נורא, שעלינו לעבור ולנצח בדרך לגאולה השלמה.
לכאורה נראה, כאילו אי אפשר לנצח ולבלום את שטף המתירנות, המנפץ את כל המוסכמות, הפורץ את כל הסכרים ובפרהסיה, כמו אז בשיטים. אך כאז כן היום, הגל הזה בא על מנת שננצח אותו ובכך נתחשל ונגלה כוחות רוחניים אדירים עצומים וחזקים מהגל העכור המתירני, ובכך נכשיר את עצמנו לגאולה השלמה.
אז פנחס קינא קנאות אמת של מסירות נפש ובבת אחת בלם את ההידרדרות, וגם עתה, יקומו גיבורים מסורים, שיעצרו את הקלקולים. וכגודל הקשיים, כך יהיה גודל הניצחון וכך יהיה גודל האמונה וגודל אהבת ד' שיתגלו. זהו האתגר של היום שאותו עלינו לנצח.
ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | יב אדר ב תשס"ח
נחמו נחמו עמי
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אב תש"ע
השראת השכינה על מעשי ידי אדם
גליון 224
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אדר א' תשע"א
פסח ואחדות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ניסן תשס"ח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
הגדה של פסח - קדשנו במצותיו
עולת ראי"ה פסח - שיעור 3
כ"א אדר תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
אין התורה אלא במי שממית עצמו עליה
נתיב התורה למהר"ל - שיעור 9
ט"ו אייר תש"ע
הגדה של פסח - חירותנו וביעור חמץ
עולת ראי"ה פסח - שיעור 1
י"ט אדר תשפ"ג
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
מה כבד לך?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה באנו לעולם הזה?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
ארבע כוסות ושלוש מצות
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
מי אתה עם ישראל?
מה חשוב לשים לב כשמדליקים נרות שבת?
שבועות מעין עולם הבא!

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

ליל חג השבועות
חלק ב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשס"ב

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

סדר תפילות החג
חלק ג
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשס"ב
חג השבועות הלכה למעשה
כל ההלכות המצויות לחג ולשבת
הרב משה בר ציון | סיון תשפ"ג
הפגמים בעמ"י מעצימים את אהבת ישראל
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ג'
הרב ש. יוסף וייצן | א' סיון תשפ"ג
מעמד הר סיני ומצוות האמונה
הרב אליעזר בן פורת | ד' סיון תשפ"ג
