בית המדרש

  • מדורים
  • נושאים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

זרמים חיוביים וזרמים שליליים

בחברה הכללית, שאין בה תורה ומצוות, רבות הדיעות הקוראות לחופש, "לצאת מהארון", לשתות מבלי להזיק, "אם שותים לא נוהגים" וכד'. לא כך מצוות התורה. גם כאשר יש בנו כוחות שליליים, עלינו לכבוש אותם ולא לתת להם לצאת אל הפועל.

undefined

הרב אליקים לבנון

אב תש"ע
2 דק' קריאה
שאלה:
אני עוסק בייעוץ, בין השאר גם למשפחות. יש לי התלבטות, כאשר מגיע אלי זוג במצב של קשר גרוע, האם להעלות בפניהם את השאלה, אם הם מעוניינים להמשיך בחיים משותפים. לפעמים שאלה כזאת עלולה לפתוח בפניהם דילמה, שעד כה לא חשבו עליה. ואולי זה יביא חלילה לגירושין, בגרמתי.


תשובה:
הפרשנים מתיחסים למעשה העגל ולפסוק (דברים ט'): "ובאהרון התאנף ה' מאד להשמידו". יש המפרשים שכעסו של הקב"ה על אהרן היה, מפני שצריך היה לעצור את בקשת העם, "עשה לנו אלקים" ולמנוע זאת מהם. תחת זאת, אהרן הכהן סבר שנכון הוא לעשות להם עגל זהב, כדי לראות האם ייכשלו בו או יפלו בחטא. מאחר שחלק מהעם לא החזיק מעמד, ונכשל, הכעס על אהרן היה, מדוע גרם לעם להוציא אל הפועל כח רע שהיה בהם. פירוש זה נותן לפנינו התיחסות לכוחות ומחשבות שליליות שבקרבנו. אין בנו מי שנמלט מיצר הרע ומשאיפות שליליות. כי "יצר לב האדם רע מנעוריו". מה עלינו לעשות עם כוחות אלה? האם לתת להם לגיטימציה, לקרוא להם דרור ולהתפרק מכל נכסינו הטובים. או שמא עלינו לכבוש אותם ולא לתת להם להתפרץ. בחברה הכללית, שאין בה תורה ומצוות, רבות הדיעות הקוראות לחופש, "לצאת מהארון", לשתות מבלי להזיק, "אם שותים לא נוהגים" וכד'. לא כך מצוות התורה. גם כאשר יש בנו כוחות שליליים, עלינו לכבוש אותם ולא לתת להם לצאת אל הפועל. ענין זה רמוז גם במצוות "ויתד תהיה לך... וחפרת בה ושבת וכיסית את צאתך" (דברים כ"ג). ההפרשות הגרועות היוצאות מאיתנו, צריכות להקבר בבור סמוי מהעין, ולהיות מכוסות בעפר.
כך גם בחיי משפחה. יש זרמים נוגדים בין איש לאשתו, שהרי כך לשון התורה, "עזר כנגדו", לעיתים עזר, ולעיתים כנגדו. אין כל ענין לחשוף את הזרמים הסותרים הללו. אפשר לחיות עד מאה ועשרים באושר, גם כאשר יש ניגודיות בין בעל לאשתו. לכן, במקרים בהם יש לחשוש שמא אחד מבני הזוג "יקח ברצינות" את שאלתנו, ויבחן מחדש האם הוא רוצה בקשר עם בן זוגו או שהוא מעדיף להיפרד, הוא יעשה שיקול דעת ויגיע למסקנה שפירוד עדיף. לא כך לימדונו רבותינו. קבלה בידי ממרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל שחובתנו כיועצים לעשות כל מאמץ להמשיך את החיים המשותפים (חוץ ממקרים מאד קיצוניים בהם אין אפשרות להמשיך יחדיו), אם כן, ככלל, יש להזהר מהצגת שאלה זו בפני בני הזוג. דרך הייעוץ הנכונה היא, לעודדם, להראות כמה קטן המרחק ביניהם, ובנקל אפשר להתגבר על הפערים.
יש מצב אחר, בו אנו מעריכים שבני הזוג אכן קשורים מאד איש לרעהו, אלא ש"שועלים קטנים", זוטות של החיים מחבלים בקשר זה. במקרה כזה, כאשר לנו ברור מה תהיה תשובתם, יש מקום להציף בפניהם את אהבתם הרבה, דוקא ע"י שאלה או הצעה: אולי תיפרדו? שאלה כזאת רק מחדדת אצלם את ההכרה, שאופציה כזאת איננה קיימת כלל, והיא מחזקת ומאמצת את הקשר ביניהם.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il