- מדורים
- נושאים נוספים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
שמות לילדים
אם יש לתינוק או לתינוקת הורים בריאים, מדוע לשלול זכות זו מההורים?
שאלה:
תשובה:
חבל שאת היא השואלת את השאלה. הרבה יותר טוב ונכון היה, אם ההורים היו שואלים את השאלה, מהזווית שלהם. הייתי עונה להם, שכהורים הם רשאים לפנות אליכם ולהציע שמות, ואפילו לומר שישמחו אם תקראו לבת בשם הסבתא. אבל, בשום אופן, אין זכות להוריכם לקבוע עבורכם את השם. רק לילדים הנולדים חלילה לתוך יתמות, יש זכות לסבא ולסבתא לתת שם. אבל אם יש לתינוק או לתינוקת הורים בריאים, מדוע לשלול זכות זו מההורים. במצב הקיים, הוריכם אינם שואלים, ובוודאי שאתם לא מצווים "לחנך" את ההורים. כל אשר נותר הוא, לעשות חשבון מפוקח, ולראות כיצד לנהוג. בראשונה, הייתי מציע לכם שוב לבדוק עד כמה השם המוצע על ידי ההורים, אינו מקובל עליכם. לעיתים, כאשר חושבים שוב, מוצאים הרבה נקודות יפות, גם בשמה של הסבתא. כמובן, אנו כבנים, אין לנו עניין דווקא לפסול שם שהוצע על ידי הורינו. אמת, שההצעה, עם נסיון הכפייה בצידה, גורמת לנו נוגדנים, ומעוררת בנו רצון לומר להורים: אם לא הייתם מנסים להכריח אותנו, היינו דוקא שמחים בשם זה. אבל בגלל התוקפנות שלכם, דוקא לא נקרא בשם זה. תגובה כזו היא דרך רגשית, ובעצם משדרת: הם לא בסדר, לכן גם לנו מותר להיות לא בסדר. זו ודאי אינה הדרך. החשיבה, בין אדם לחברו בכלל, וכלפי הורים בפרט, אסור לה שתוסיף חטא על פשע, טעות על טעות. אדרבא, נהיה אנו האמיצים הקוטעים את מעגל הטעויות, ואומרים לעצמנו: נגיב בתגובה אמיתית ולא אימפולסיבית. כאמור, כל זאת כדי שתוכלו לבחון מחדש את השם הנדון.
אם גם לאחר בדיקה כזאת, תגיעו את ובעלך למסקנה, שאינכם חפצים בשם זה, אם כן, הדבר הראשון הוא, לסלק את הפחד מליבכם. הפחד מפני ההורים, אותו הזכרת בשאלתך, עלול לגרום לתגובות של כעס והתפרצויות כלפי ההורים. הפחד מוציא אותנו משליטה על עצמנו, ואין לדעת להיכן נתגלגל. על כן, שבו שניכם בנחת, והבהירו לעצמכם, כי כל מה שיקרה, אינו בגדר אסון, וגם אם ההורים יחליטו לנתק קשר עמכם, גם עם זאת אפשר לגדל את הילדים בשמחה ובאהבה. מנקודה זו, המביאה לסילוק הפחד, תוכלו לקבל החלטות טובות. הנושא הבא שיעלה לפניכם הוא, קיום שיחה רגועה ונינוחה עם ההורים. בשיחה, שאליה אתם חייבים לבוא רגועים ושלווים, תציגו לפני ההורים את דעתכם, בביטחון ובנחישות, אך ברוגע. הבהירו להורים ששם זה אינו עומד על הפרק. יש לצפות אולי לתגובה קשה מצידם, נזיפות, צעקות, טריקת דלת וכדומה. כאשר תכינו עצמכם מראש לתגובה כזאת, יקל עליכם להגיב באהבה ושלווה כלפיהם. בדרך כלל, כאשר הורים מגיבים תגובה קשה, הם מתכוונים להפעיל לחץ על ילדיהם, כדי שיקבלו את דעתם. כאשר יהיה ברור להורים שהלחץ שלהם אינו נושא פרי, והבנים נחושים בדעתם שלא לקרוא בשם זה, הלחץ יחדל. השתדלו להזדרז בשלבים הללו, ולהגיע בקרוב לשיחה עם ההורים, כדי שיהיה די זמן להורים להבין שהלחץ שלהם לא נושא פרי, ותוכלו ללדת ברוגע ובשמחה.
אני בהריון, ומתכוננת בקרוב ללידת בת. אחד הדברים המפחידים אותי, חוץ מהכאבים הצפויים, הוא, מה השם שנקרא לביתנו. בלידה הקודמת, ההורים הודיעו לנו שאם לא נקרא על שם אחת הסבתות, הם לא יבואו לבקר וכו'. ב"ה אז יצאנו מזה, מכיוון שנולד בן. אבל כעת אנו יודעים שזו בת, וכבר כעת אני לחוצה, מפני שהשם לא נשמע לי ולבעלי. האם להיכנע, או לקרוא שם אחר ולשאת בתוצאות?
תשובה:
חבל שאת היא השואלת את השאלה. הרבה יותר טוב ונכון היה, אם ההורים היו שואלים את השאלה, מהזווית שלהם. הייתי עונה להם, שכהורים הם רשאים לפנות אליכם ולהציע שמות, ואפילו לומר שישמחו אם תקראו לבת בשם הסבתא. אבל, בשום אופן, אין זכות להוריכם לקבוע עבורכם את השם. רק לילדים הנולדים חלילה לתוך יתמות, יש זכות לסבא ולסבתא לתת שם. אבל אם יש לתינוק או לתינוקת הורים בריאים, מדוע לשלול זכות זו מההורים. במצב הקיים, הוריכם אינם שואלים, ובוודאי שאתם לא מצווים "לחנך" את ההורים. כל אשר נותר הוא, לעשות חשבון מפוקח, ולראות כיצד לנהוג. בראשונה, הייתי מציע לכם שוב לבדוק עד כמה השם המוצע על ידי ההורים, אינו מקובל עליכם. לעיתים, כאשר חושבים שוב, מוצאים הרבה נקודות יפות, גם בשמה של הסבתא. כמובן, אנו כבנים, אין לנו עניין דווקא לפסול שם שהוצע על ידי הורינו. אמת, שההצעה, עם נסיון הכפייה בצידה, גורמת לנו נוגדנים, ומעוררת בנו רצון לומר להורים: אם לא הייתם מנסים להכריח אותנו, היינו דוקא שמחים בשם זה. אבל בגלל התוקפנות שלכם, דוקא לא נקרא בשם זה. תגובה כזו היא דרך רגשית, ובעצם משדרת: הם לא בסדר, לכן גם לנו מותר להיות לא בסדר. זו ודאי אינה הדרך. החשיבה, בין אדם לחברו בכלל, וכלפי הורים בפרט, אסור לה שתוסיף חטא על פשע, טעות על טעות. אדרבא, נהיה אנו האמיצים הקוטעים את מעגל הטעויות, ואומרים לעצמנו: נגיב בתגובה אמיתית ולא אימפולסיבית. כאמור, כל זאת כדי שתוכלו לבחון מחדש את השם הנדון.
אם גם לאחר בדיקה כזאת, תגיעו את ובעלך למסקנה, שאינכם חפצים בשם זה, אם כן, הדבר הראשון הוא, לסלק את הפחד מליבכם. הפחד מפני ההורים, אותו הזכרת בשאלתך, עלול לגרום לתגובות של כעס והתפרצויות כלפי ההורים. הפחד מוציא אותנו משליטה על עצמנו, ואין לדעת להיכן נתגלגל. על כן, שבו שניכם בנחת, והבהירו לעצמכם, כי כל מה שיקרה, אינו בגדר אסון, וגם אם ההורים יחליטו לנתק קשר עמכם, גם עם זאת אפשר לגדל את הילדים בשמחה ובאהבה. מנקודה זו, המביאה לסילוק הפחד, תוכלו לקבל החלטות טובות. הנושא הבא שיעלה לפניכם הוא, קיום שיחה רגועה ונינוחה עם ההורים. בשיחה, שאליה אתם חייבים לבוא רגועים ושלווים, תציגו לפני ההורים את דעתכם, בביטחון ובנחישות, אך ברוגע. הבהירו להורים ששם זה אינו עומד על הפרק. יש לצפות אולי לתגובה קשה מצידם, נזיפות, צעקות, טריקת דלת וכדומה. כאשר תכינו עצמכם מראש לתגובה כזאת, יקל עליכם להגיב באהבה ושלווה כלפיהם. בדרך כלל, כאשר הורים מגיבים תגובה קשה, הם מתכוונים להפעיל לחץ על ילדיהם, כדי שיקבלו את דעתם. כאשר יהיה ברור להורים שהלחץ שלהם אינו נושא פרי, והבנים נחושים בדעתם שלא לקרוא בשם זה, הלחץ יחדל. השתדלו להזדרז בשלבים הללו, ולהגיע בקרוב לשיחה עם ההורים, כדי שיהיה די זמן להורים להבין שהלחץ שלהם לא נושא פרי, ותוכלו ללדת ברוגע ובשמחה.

אבא מתפרץ
הרב אליקים לבנון | א אדר א תשס"ח

אמא חורגת
הרב אליקים לבנון | כח איר תשס"ט

לחנך את ההורים
גליון מס' 222
הרב אליקים לבנון | אדר א' תשע"א

גודל רצוי של משפחה
הרב אליקים לבנון | אלול תש"ע

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

שיכרות ילדים בפורים
אדר תש"ע

לצאת מן האדישו"ת
תשס"ו

איזה כיף לריב מריבה זוגית
אדר תש"ע

זיווג מן השמים
מתוך "קומי אורי" גיליון 18
אייר תשס"ז
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
דיני פרשת זכור
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
שבועות מעין עולם הבא!
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה ללמוד גמרא?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
איך ללמוד גמרא?
כי יכול נוכל לה
הרב יוסף נווה | סיון תשפ"א

רחל מבכה על בניה
עלון מס' 170
הרב בניהו ברונר | מרחשוון תשע"ד

ברכות השחר - ספרד
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
