בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • עקב
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

יהודית בת איטה

עקב תשע"א

undefined

הרב דב בערל וויין

תשע"א
2 דק' קריאה
הנושאים העיקריים שמשה דן בהם בספר דברים משתקפים בפרשת השבוע בפרוטרוט. הנושאים האלה הם מעמדם של בני ישראל בארץ-ישראל והחטא החמור של עבודה זרה. משה מציין שהשהות של העם היהודי בארץ-ישראל איננה דבר קבוע ומובטח. לארץ-ישראל עצמה, כביכול, יש מה לומר בשאלה מי ידור בתחומה. היא לא מסבירה פנים לאלה שמפרים את כללי המוסר היסודיים של הקב"ה, וההשלכות החמורות שיש למעשים לא מוסריים ולעבודת אלילים הן הכרחיות ובלתי נמנעות.
הרמב"ם ב"מורה נבוכים" מייחס את רוב האיסורים בתורה לעיקרון הכללי של הימנעות מהתנהגות של עובדי כוכבים ומזלות. עבודת אלילים מושכת את לב האדם במידה כזאת עד שהתורה צריכה לפעול בחוזקה ובכל תחום כדי להרחיק את היהודים מהאמונות האלה ומההתנהגות הנלווית להן. לכל אורך ההיסטוריה שלנו היינו עדים ליהודים שחזרו והתנהגו לפי דפוסים של עבודה זרה. לפעמים האלילים היו עשויים עץ או אבן, ולעתים הם היו בני אדם שפרסמו את עצמם כאלים או משרתים על-אנושיים של קדושה, ובפעמים אחרות היו אלה אידיאולוגיות והבטחות אוטופיות שהובילו רק להתפכחות מאשליות ולאסונות. אבל כולם פנים של עבודה זרה ולכן אסורים לפי חוקי התורה ומצוותיה.
המאה הקודמת הדגימה לנו באכזריות את מחיר הנהיה אחר אלילים אחרים ואידיאולוגיות אוטופיות שקריות. האזהרה של משה לדורו מהדהדת בכל הדורות ומגיעה גם לאוזנינו. הסוגים והצורות של האלילים משתנים אמנם לאורך ההיסטוריה האנושית, אבל עבודת אלילים וההשלכות שלה נוכחות בכל דור ודור.
משה מזכיר שלושה גורמים שיכולים להציל את העם היהודי ולמנוע את גלותו מארץ-ישראל: א', ניסיון היסטורי, ב', היגיון בריא, וג', קיום מצוות האל. הניסיון ההיסטורי מראה לנו בצורה ברורה את הטעות שבנהיה אחר מערכות ערכים זרות, שאינן התורה. עבודת אלילים, הלניזם, הצדוקים, הנצרות היהודית, הקראים, משיחי שקר, מיסטיקה פרועה, חילוניות, השכלה, מרקסיזם, התבוללות, רפורמה, הומניזם ועוד, כולם עלו לרגע על הבמה היהודית וירדו ממנה או השתנו. יהודים רבים מחפשים גם היום אליל חדש שיביא לנו תקווה וישועה. גם הם צפויים לאכזבה. עם ישראל החכם צריך רק להשתמש במעט שכל ישר לפעמים: דבקות במדיניות או בתפיסות שמעולם לא הוכיחו את יעילותן צריכה להפוך לדבר בלתי מקובל ויש להפסיק לחשוב עליהן לפיתרון ממשי או מועיל.
ההיגיון הבריא אמור ללמד אותנו מי לנו ומי לצרינו, ולא משנה באילו הכרזות הם יוצאים. נטישת המסורת היהודית, המצוות וערכי התורה יכולה להביא רק צער וחרדה. שלושת הגורמים האלה שמשה מתאר הם עצמם התוכנית שתבטיח את המשך קיומו של העם היהודי בארץ-ישראל ובעולם בכלל. אלה עניינים שאין להקל בהם ראש, שאסור לנו לרמוס בעקבינו. יותר מזה, הם בעצם המפתח לעתידנו ולהצלחתנו בסופו של דבר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il