- פרשת שבוע ותנ"ך
- חיי שרה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
לא כל המתנות "שוות"
אברהם נותן מתנות לבניו ומשלחם; יהושפט מלך יהודה נתן גם הוא מתנות לבניו; מה הקשר ביניהם ומה ההבדל?
לקראת סוף פרשת חיי שרה אנו קוראים:
אברהם מצד אחד מרחיב השפעתו ומיישם את ברכת ד' "כי אב המון גויים נתתיך" (י"ז ד-ה) על ידי נישואין לקטורה והולדת ששת בניה ומצד שני מבטיח כי הברית "בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת" (ט"ו יח) תתקיים רק בזרעו משרה, רק בצאצאיהם של יצחק ויעקב. מטרה זו מושגת על ידי שילוח בני הפילגשים ( הגר וקטורה).
נישואים אלה, המתנות שנתן אברהם לצאצאיו ושילוחם נסתיימו בצורה טובה שהרי סמוך לעניין זה התורה מסכמת "וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו"" (כ"ה' ז). פרשיה זו מזכירה לנו פרשיה, דומה לכאורה, שנסתיימה אחרת לגמרי. יותר מאלף שנים מאוחר יותר, יהושפט מלך יהודה נתן גם הוא מתנות לבניו כדי להבטיח שדווקא יהורם בנו הוא יהיה יורשו:
ההקבלה לפרשתנו ברורה. לעומת זה סופו של הסיפור בעניין יהושפט רע ומר:
מילים כדרבנות שאין צורך להוסיף עליהן.
ההבדל בין שני המקרים ברור, אברהם התחתן עם קטורה כדי להפיץ את אמונת ה"יחוד" ודרך הישר והטוב, כמה שיותר ועשה גם כל מאמץ להרחיק את בניו האחרים מארץ הקודש המובטחת לזרעם של יצחק ויעקב. כך הבטיח אברהם שההשפעה תהיה לצד החיובי בלבד ולא תגרום ח"ו להתבוללות. לעומתו אסא יהושפט ויהורם מלכי יהודה שהיו מעורבים עם זרעו המושחת של כנען באמצעות חתונות עם נסיכות ישראליות-צידוניות (צידון בכורו של כנען) גרמו להפיכת "ארץ הקודש" לארצו של הבעל הכנעני וכמעט להכחדתו של בית דוד כמאמר חז"ל "כיוון שנשא אסא את ביתו של עמרי ליהושפט בנו לאשה נגזרה על מלכות בית דוד שתיכלה עם בית אחאב" (סדר עולם רבה פי"ז, תוספתא סוטה פי"ב ה"ג). אברהם שילח את בני הפלגשים והוריש את כל אשר לו ליצחק ואילו יהושפט נתן את המלוכה דווקא לבנו מאשתו הקשורה לאתבעל הצידוני.
הבה נתפלל כולנו מצד אחד, שמספר החתונות הדומות לחתונת יהושפט עם אם יהורם, ירד ויפחת ומצד שני שתחזור עטרת בית דוד, למעלתה וליושנה, ואז נוכל להמשיך הלאה להפיץ את אמונת היחוד וערכי הצדקה והמשפט בלי לחשוש מהתבוללות.
"וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה: וַתֵּלֶד לוֹ אֶת זִמְרָן וְאֶת יָקְשָׁן וְאֶת מְדָן וְאֶת מִדְיָן וְאֶת יִשְׁבָּק וְאֶת שׁוּחַ: וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ לְיִצְחָק: וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל אֶרֶץ קֶדֶם" (בראשית כ"ה א-ו).
אברהם מצד אחד מרחיב השפעתו ומיישם את ברכת ד' "כי אב המון גויים נתתיך" (י"ז ד-ה) על ידי נישואין לקטורה והולדת ששת בניה ומצד שני מבטיח כי הברית "בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת" (ט"ו יח) תתקיים רק בזרעו משרה, רק בצאצאיהם של יצחק ויעקב. מטרה זו מושגת על ידי שילוח בני הפילגשים ( הגר וקטורה).
נישואים אלה, המתנות שנתן אברהם לצאצאיו ושילוחם נסתיימו בצורה טובה שהרי סמוך לעניין זה התורה מסכמת "וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו"" (כ"ה' ז). פרשיה זו מזכירה לנו פרשיה, דומה לכאורה, שנסתיימה אחרת לגמרי. יותר מאלף שנים מאוחר יותר, יהושפט מלך יהודה נתן גם הוא מתנות לבניו כדי להבטיח שדווקא יהורם בנו הוא יהיה יורשו:
"וַיִּתֵּן לָהֶם (לששת בניו מאשה אחרת או מנשים אחרות) אֲבִיהֶם מַתָּנוֹת רַבּוֹת לְכֶסֶף וּלְזָהָב וּלְמִגְדָּנוֹת עִם עָרֵי מְצֻרוֹת בִּיהוּדָה וְאֶת הַמַּמְלָכָה נָתַן לִיהוֹרָם כִּי הוּא הַבְּכוֹר" (דבה"י ב' כ"א ג).
ההקבלה לפרשתנו ברורה. לעומת זה סופו של הסיפור בעניין יהושפט רע ומר:
"וַיָּקָם יְהוֹרָם עַל מַמְלֶכֶת אָבִיו וַיִּתְחַזַּק וַיַּהֲרֹג אֶת כָּל אֶחָיו בֶּחָרֶב ..." (שם שם ד ) " וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ בֵּית אַחְאָב כִּי בַּת אַחְאָב הָיְתָה לּוֹ אִשָּׁה וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה':... וַיֶּזֶן אֶת יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם וַיַּדַּח אֶת יְהוּדָה" (שם ,שם ו-יא).
מילים כדרבנות שאין צורך להוסיף עליהן.
ההבדל בין שני המקרים ברור, אברהם התחתן עם קטורה כדי להפיץ את אמונת ה"יחוד" ודרך הישר והטוב, כמה שיותר ועשה גם כל מאמץ להרחיק את בניו האחרים מארץ הקודש המובטחת לזרעם של יצחק ויעקב. כך הבטיח אברהם שההשפעה תהיה לצד החיובי בלבד ולא תגרום ח"ו להתבוללות. לעומתו אסא יהושפט ויהורם מלכי יהודה שהיו מעורבים עם זרעו המושחת של כנען באמצעות חתונות עם נסיכות ישראליות-צידוניות (צידון בכורו של כנען) גרמו להפיכת "ארץ הקודש" לארצו של הבעל הכנעני וכמעט להכחדתו של בית דוד כמאמר חז"ל "כיוון שנשא אסא את ביתו של עמרי ליהושפט בנו לאשה נגזרה על מלכות בית דוד שתיכלה עם בית אחאב" (סדר עולם רבה פי"ז, תוספתא סוטה פי"ב ה"ג). אברהם שילח את בני הפלגשים והוריש את כל אשר לו ליצחק ואילו יהושפט נתן את המלוכה דווקא לבנו מאשתו הקשורה לאתבעל הצידוני.
הבה נתפלל כולנו מצד אחד, שמספר החתונות הדומות לחתונת יהושפט עם אם יהורם, ירד ויפחת ומצד שני שתחזור עטרת בית דוד, למעלתה וליושנה, ואז נוכל להמשיך הלאה להפיץ את אמונת היחוד וערכי הצדקה והמשפט בלי לחשוש מהתבוללות.
איך צריכה להיות עבודת ה' בתמימות
שיחת מוצ"ש פרשת חיי - שרה תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ד חשון תשפ"ב
החיים באמונה
הרב חיים בן שושן | כ"ב חשוון תשפ"ג
חיי שרה
הרב יצחק חי זאגא | י"ט חשווון תשע"ז

המפגש המופלא בין יצחק לרבקה
מתוך התחקות אחר הבגד שעבר מדור לדור
הרב שמעון כהן | חשוון תשע"ה
שבועות מעין עולם הבא!
רמב"ם וכוזרי
בריאת העולם של פסח
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
תהיו חמים!
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
כל ההתחלות קשות

סליחות נוסח עדות המזרח להורדה
הסידור המהיר | אלול תשע"א

אכילה בערב יום הכיפורים
הרה"ג יעקב אריאל | תשרי תש"פ

אכילה בערב יום הכיפורים
הרה"ג יעקב אריאל | תשרי תש"פ
זמן סליחות
הרב אליעזר מלמד | כו אלול תשס"ז
דרשת שבת שובה תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' תשרי תשפ"ד
סדר עבודת יום כיפורים
הרב יהודה לב | תשרי תשפ"ד
העמק דבר פרשת וזאת הברכה - חלק ב'
הרב חיים כץ | ו' בתשרי תשפ"ד
