בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • וארא
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

פרשת וארא

undefined

הרב דב בערל וויין

טבת התשע"ג
2 דק' קריאה
את פרעה ומצרים פוקדת סדרה של מכות ואסונות שמתוארים בצורה חיה מאוד בפרשת השבוע. בהנהגת מצרים יש אנשים שמהססים ומבינים שמצרים תאבד אם לא תאפשר לבני ישראל להשתחרר מהעבדות ולצאת ממצרים. אך פרעה עדיין לא משוכנע. לבו לא רק מתקשה אלא אף נוטה לסרב לבקשות של משה מלכתחילה.
בתלמוד נאמר לנו ש"רשעים, אפילו על פתחה של גיהינום, לא חוזרים בתשובה". להודות בטעות, לשנות את נטיית הלב בעניינים חשובים, להחליף כיוון – אלה אתגרים שקשה מאוד לאנשים להתמודד איתם. האגו שלנו מפריע לנו לראות את המציאות כפי שהיא. הוא מונע מאתנו להתמודד בתבונה ובאופן מעשי עם נסיבות כפי שהן בהווה, ולא כפי שהן היו או כפי שהיינו רוצים שיהיו.
כוח תמיד מביא אתו התנפחות של אגו. פרעה לא יכול לשנות כיוון מפני שבעשותו כן הוא יפגע באגו שלו ויחליש את כוחו, לכאורה. אך כוחו ועוצמתו הם בעצם החולשה האמיתית שלו. פרעה הגדול איננו מסוגל להודות בטעויות שהוא עשה מפני שאז הוא לא ירגיש עוד פרעה הגדול.
הוא קרבן של מעמדו ושל הכוח שנלווה אליו. אנשים רגילים, אפילו יועציו, יכולים להודות בטעות ולשנות כיוון או מדיניות. אך פרעה הגדול, שרואה את עצמו כאל שעומד מעל בני האדם האחרים שבממלכתו, איננו מסוגל. ככל שאדם יהיר וגאה יותר, כן פוחת הסיכוי שהוא יאפשר למציאות לשנות את הרעיונות והתפיסות שגיבש לו מראש. פרעה נלכד ברשת שהוא עצמו טווה.
משה מתבונן באווילות של פרעה ובפגמי האישיות שלו ולומד מזה לקח אישי חשוב שממלא אחר-כך תפקיד משמעותי בהתפתחות של משה כמורה וכמנהיג דגול לבני ישראל. משה, שרואה את היהירות של פרעה ואת התנהגותו האגוצנטרית, הופך לאדם מהסוג ההפוך בדיוק – לאיש העניו מכל בני האדם.
בתורה מסופר לנו על מקרים שבהם משה מודה בטעותו ומבטל החלטות שהכריז עליהן לפני כן. הענווה של משה הפכה לאגדה וההנהגה המעשית שלו עם הראיה המפוכחת של הנסיבות של העם היהודי לטוב ולרע הפכו לסימן היכר שלו כמנהיגם של בני ישראל במשך 40 שנה. ברגע שאדם מרסן את האגו שלו ומטפל בו, צמיחה אישית אמיתית ודאגה לרווחה הלאומית באות באופן טבעי.
הניגוד בין פרעה למשה ברור מאוד. גם אם זה נשמע לא סביר, העניו והצנוע הוא זה שמנצח את היהיר והגאה בסופו של דבר. זה לקח לחיים שהתורה והיהדות מנחילים לנו שוב ושוב. כולנו צריכים ללמוד מהאישיות הפגומה של פרעה, וכולנו צריכים בוודאי לנסות להידמות למשה רבנו באישיות שלו ולחקות את הצניעות והענווה שאנחנו רואים אצל המנהיג הדגול.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין


את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il