בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • ספר הכוזרי
לחץ להקדשת שיעור זה
כ"ח אדר

ספר הכוזרי מאמר ראשון קט"ו – קי"ז

לאחר שהחבר לימד את המלך על מהות העולם הבא והשכר בעולם הזה, יכול החבר לדבר עם המלך על כך שהבטחות העולם הבא שמופיעים בתורה ובדברי חכמים גדולים לאין ערוך משאר ההבטחות של אומות העולם.

undefined

בשביל הנשמה

אדר תשע"ג
4 דק' קריאה
וּבַאֲשֶׁר לְאוֹתָם הַיִּעוּדִים אֲשֶׁר הִתְפָּעַלְתָּ מֵהֶם, כְּבָר קָדְמוּ חֲכָמֵינוּ בְּתֵאוּר גַּן עֵדֶן וְגֵיהִנֹּם, וּמָדְדוּ אוֹתָם לָאֹרֶך וְלָרֹחַב, וְתֵאֲרוּ הַנְּעִימוֹת וְהַיִּסּוּרִים בְּיֶתֶר חֲקִירָה מִתֵּאוּר הַדָּתוֹת הַקְּרוֹבוֹת. וְאָמְנָם דִּבַּרְתִּי עִמְּךָ מֵאָז פָּנִיתָ אֵלַי עַל מַה שֶּׁבָּא בִּפְסוּקֵי דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים, וְשֶׁלֹּא רַבִּים בָּהֶם יִעוּדֵי הָעוֹלָם הַבָּא בְּפֵרוּשׁ כְּמוֹ שֶׁרַבּוּ בְּדִבְרֵי הַחֲכָמִים. אָכֵן יֵשׁ בְּדִבְרֵי הַנְּבוּאָה שׁוּב עֲפַר גּוּף הָאָדָם אֶל הָאָרֶץ, וְשׁוּב הָרוּחַ אֶל הַבּוֹרֵא אֲשֶׁר נְתָנָהּ. וְיֵשׁ בְּדִבְרֵי הַנְּבוּאָה תְּחִיַּת הַמֵּתִים בֶּעָתִיד, וּשְׁלִיחַת נָבִיא שֶׁשְּׁמוֹ אֵלִיָּהוּ, כְּבָר נִשְׁלַח בֶּעָבָר, וּלְקָחוֹ ה' כַּאֲשֶׁר לָקַח זוּלָתוֹ, וְנֶאֱמַר שֶׁהוּא לֹא טָעַם טַעַם מִיתָה. וְיֵשׁ בַּתּוֹרָה תְּפִלַּת מִי שֶׁהִתְנַבֵּא בִּרְשׁוּת ה', וְהִתְפַּלֵּל עַל עַצְמוֹ שֶׁיָּמוּת מוֹת יְשָׁרִים וְשֶׁתִּהְיֶה אַחֲרִיתוֹ כְּאַחֲרִית בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וּכְבָר שָׁאַל אַחַד הַמְּלָכִים נָבִיא מֵת, וְהִתְנַבֵּא לוֹ בְּכֹל מַה שֶּׁיָּבוֹא עָלָיו כַּאֲשֶׁר הָיָה מִתְנַבֵּא לוֹ בְּחַיָּיו. וְאַף עַל פִּי שֶׁהָיָה מַעֲשֵׂה זֶה הַמֶּלֶך מְגֻנֶּה בְּתוֹרָתֵנוּ, רְצוֹנִי לוֹמַר: הַדְּרִישָׁה אֶל הַמֵּתִים, הֲרֵי הוּא מוֹרֶה שֶׁהָעָם הָיוּ מַאֲמִינִים בִּימֵי הַנְּבִיאִים שֶׁהַנְּפָשׁוֹת נִשְׁאָרוֹת אַחֲרֵי כְּלוֹת הַגּוּפוֹת, וְעַל כֵּן הָיוּ שׁוֹאֲלִים הַמֵּת. וּפְתִיחַת תְּפִלָּתֵנוּ שֶׁהַנָּשִׁים יוֹדְעוֹת אוֹתָהּ עַל פֶּה, וְאֵין צָרִיך לוֹמַר הַיְּחִידִים: אֱלֹהַי, הַנְּשָׁמָה אֲשֶׁר נָפַחְתָּ בִּי קְדוֹשָׁה, אַתָּה בּוֹרְאָהּ וְאַתָּה מְשַׁמְּרָהּ, וְאַתָּה נוֹטְלָהּ מִמֶּנִּי וְאַתָּה מַחֲזִירָהּ לִי לֶעָתִיד לָבוֹא. וְכֹל זְמָן שֶׁהִיא בְּקִרְבִּי אֲשַׁבֵּחֲךָ וְאוֹדְךָ רִבּוֹן הָעוֹלָמִים, בָּרוּך אַתָּה הַמַּחֲזִיר הָרוּחַ לַגּוּפִים הַמֵּתִים.
וְגַן עֵדֶן עַצְמוֹ, אֲשֶׁר מַרְבִּים בְּנֵי אָדָם לְזָכְרוֹ, אָמְנָם לָקְחוּ אוֹתוֹ מֵהַתּוֹרָה, וְהִיא הַמַּדְרֵגָה אֲשֶׁר הוּכְנָה לְאָדָם, וְאִלְמָלֵא מָרָה הָיָה נִשְׁאָר בָּהּ לָנֶצַח. וְכֵן גֵּיהִנֹּם אָמְנָם הוּא מָקוֹם יָדוּעַ קָרוֹב לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, גֵּיא שֶׁאֵין הָאֵשׁ נִכְבֵּית בּוֹ, שׂוֹרְפִים בּוֹ הָעֲצָמוֹת הַטְּמֵאוֹת וְהַנְּבֵלוֹת וּשְׁאָר הַטֻּמְאוֹת, וְהַמִּלָּה עִבְרִית מֻרְכֶּבֶת.
קטז אָמַר הַכּוּזָרִי: אִם כֵּן אֵין חָדָשׁ אַחֲרֵי תּוֹרַתְכֶם אֶלָּא פְּרָטִים מִסִּפּוּרֵי גַּן עֵדֶן וְגֵּיהִנֹּם וּמַדְרֵגָתָם, וּכְפֹל אוֹתָם וְהַרְבּוֹת בָּהֶם.
קיז אָמַר הֶחָבֵר: אָכֵן, וְגַם זֶה אֵינוֹ חָדָשׁ, כִּי הַחֲכָמִים כְּבָר הִרְבּוּ לְדַבֵּר בּוֹ, עַד שֶׁלֹּא תִשְׁמַע מִזֶּה דָּבָר שֶׁלֹּא תִּמְצָאֵהוּ לַחֲכָמִים אִם תְּבַקְּשֵׁהוּ.

___________________________
ביתר חקירה – בפרוט רב. זולתו – חנוך [בראשית ה, כד]. מי שהתנבא – בלעם. אחד המלכים – שאול שאל את שמואל על ידי בעלת אוב [שמואל א, כח]. מָרָה – חטא, מרד. והמלה העברית מורכבת – המילה גיהינום מורכבת מ: "גיא בן הנום" [מלכים ב כג, י ועוד].


ביאורים
בחתימת המאמר הראשון חוזר החבר ומחזק את האמונה בייעוד העולם הבא ובשכר העתיד לצדיקים. רמזים לכך קיימים בתורה אך זהו אינו המוקד המרכזי. דבריו של החבר מקבלים משנה תוקף על רקע סיום הפִסקה הקודמת שבה מנגיד החבר את הדתות האחרות, שבהן מספיקה הצהרה בלבד כדי להתקבל לשורות הדת, בעוד היהדות מחייבת קבלת מצוות שביסודן אמורות לתקן ולהעלות את עולמו המוסרי והערכי של האדם המקיים אותן. זהו הבסיס המבדיל בין ייעוד העולם הבא של הדתות לזה הקיים אצלנו. העולם הדתי היהודי קשור קשר בל ינותק עם התעלות והתקדמות מוסרית – ללא הקומה הזאת יקשה על האדם לקיים את המצוות. עיקרון זה נעדר בהרחבתו המפורטת אצל הדתות האחרות, ועל כן הן מתמקדות יותר ברווח שיופיע בעולם הבא. כאשר העולם הזה נראה כגיהנום ניתן רק לתלות את יהבנו בעתיד ובמה שהוא צופן בחובו אך לא בהווה. התורה לעומת זאת, מבקשת שכבר בעולם הזה האדם יחולל בנפשו את השינוי שיוביל להפיכתו לאדם הגון וטוב יותר, פעולות אלה גוררות אחריהן גם ברכה אלוהית המאפשרת להתחבר לעולם הזה, על כל הטוב שקיים בו. לאחר שנקודה זו מתבררת, חוזר החבר ומציין שישנם רמזים גם בתורה המעידים על העולם הבא. נקודה זו מצטרפת לרעיון עמו נפתח המאמר – הנבואה כמקור הוודאות היסודית גם לדתות האחרות. מן הוודאות הזאת שבתורה ושבנבואה שאבו גם הדתות האחרות, הרחיבו וצבעו בצבעים עזים את ייעודי העולם הבא. המקור לכול הוא אם כן – בידיעה הנבואית.

הרחבות
1. השכר העתידי חסר מן הספר
וְשֶׁלֹּא רַבִּים בָּהֶם יִעוּדֵי הָעוֹלָם הַבָּא בְּפֵרוּשׁ כְּמוֹ שֶׁרַבּוּ בְּדִבְרֵי הַחֲכָמִים. התורה מצמצמת את הדיבור בנוגע לשכר לאחר המוות. ישנם מספר אפשרויות להסבר עניין זה (ונימנו על ידי רבי דון יצחק אברבנאל בתחילת פרשת 'בחוקותי'):
א. כדי שלא נעבוד את ה' שלא לשמה, מתוך רצון לקבל שכר: "כדי שיעבוד האדם את בוראו לשמה ולא לתקוות השכר ולא ליראת העונש".
ב. כיוןו שהאדם הגשמי מוגבל בשכלו לקלוט עניינים רוחניים ומופשטים: "שהגמול הרוחני הוא דבר עמוק וקשה על השכל האנושי לציירו ולהשיגו בהיותו מחובר לגוף".
ג. משום שהדבר כל כך פשוט ומובן מאליו: "שהשארות הנפש ותגמולה כפי שלימותה, הוא דבר מתחייב לטבע האנושי".
ד. מתוך חולשת אמונה של דורות ראשונים שלא יאמינו אלא בשכר גשמי הנראה לעיניהם: "והנה אם היה הקדוש ברוך הוא, בדברי הברית אשר עשה על שמירת מצוותיו ותורתו, מיעד ביעודים רוחניים, לא היו בני ישראל מאמינים אותם".
ה. כיוון שעובדי עבודה זרה האמינו בייעודים גשמיים והתורה שללה עבודה זרה, על כן מדגישה שהשכר הגשמי לא נשלל: "הוצרך לומר שלא יחשבו שבביטול אותם העבודות יחסרו מהם הטובות הגשמיות".
ו. כיוון שניתן לקבל את השכר הרוחני, שהוא דביקות באלוהים, כבר בחיים, ממילא השכר אכן כתוב: "שהצלחת הנפש ודבקותה בבוראה יתעלה, שהוא השכר האמיתי, כבר בא מבואר גם בדברי הברית הזה. כמו שאמר: והתהלכתי בתוככם".
ז. התורה כותבת רק שכר גשמי שעשוי לכלול את האומה בכללה ולא שכר רוחני שהינו פרטי: "לא היה אפשר שייכנס בהם שום ייעוד רוחני כלל, לפי שהייעודים האלה היו כוללים לכל האומה".
לתשובות נוספות, עיין עוד באמונות ודעות לרס"ג מאמר תשיעי פרק ב, חובות הלבבות לרבנו בחיי שער הביטחון פרק ד, אבן עזרא על דברים פרק לב פסוק לט, ספר העיקרים לר' יוסף אלבו מאמר רביעי פרק מ ותפארת ישראל למהר"ל פרק נח.

שאלות לדיון

בדבריו, החבר מדגיש עד כמה ברכת 'אלוהי נשמה' היא ברכה יסודית בחיינו. מה המשמעות של 'נשמה טהורה' עבורנו?
מדוע הנביאים לא הזכירו פעמים רבות את העולם הבא ואילו חכמים כן?


לעילוי נשמת שושן בן פלילה ז"ל



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il