ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מסכת עירובין דף ה'

בית מדרש גמרא עירובין Bookmark and Share
גירסת הדפסה האזן לשעור (23 ד') הורד mp3
שלח לחבר

ב' ניסן התשע"ג

מסכת עירובין דף ה'


נערך על ידי הרב

מוקדש להצלחת
עם ישראל

(ד: 7- עד ה: 2-)

הקדמות:

  1. 1.קורה – משום היכר או משום מחיצה (אולי זה קשור לאפשרויות בדף ב – היכר או פתח ההיכל).
    יש שתי דעות האם מותר לטלטל מתחת לקורה.
  2. 2.חצר – חמורה ממבוי בזה שצריכה 2 פסים או פס רחב (4 טפחים).
    פירצה בחצר – מספיק עומד מרובה על הפרוץ, בתנאי שאין פרצה גדולה מ10.
    (במבוי – נראה מחר מחלוקת איזו פרצה פוסל (רב הונא – 4 טפחים, רב הונא ברדר"י – מעל 10 אמות).
    מבוי שרוחבו גדול מאורכו נחשב חצר.

 

א. משך הגבהת הקרקע כשהקורה גבוהה מדי

רב יוסף – טפח, שהרי הקורה עצמה טפח, כך שהפתח כרגע בגובה 20.

אביי – 4 טפחים.

            סברת אביי:

  1. 1.צריך היכר, ואסור לטלטל מתחת לקורה וממילא צריך שההגבהה תהיה גם לא מתחת לקורה.
  2. 2.(3) צריך היכר, ומותר לטלטל מתחת לקורה, ובכל זאת – ההיכר שלמטה אינו כמו ההיכר שלמעלה.
  3. 3.(4) הקורה יוצרת מחיצה, והמינימום של מקום עם מחיצה זה 4 טפחים.
  4. 4.מן הדין טפח, ודורש 4 שמא הטפח יטושטש עם הזמן.

 

ב. משך החקיקה בקרקע כשהקורה והכתלים נמוכים מדי

צריך לחפור כאורך המינימלי של מבוי

רב יוסף – 4 טפחים, אביי – 4 אמות.

  1. A.ראיה לרב יוסף(ציור 17)
    ר' אמי ור' אסי – פרצה עד 10 לא פוסלת, בתנאי שאינה ב4 הטפחים הצמודים לקורה.

דחייה – בעשיית מבוי המינימום הוא 4 אמות. אבל במבוי בנוי, אז מספיק 4 טפחים.

  1. B.ראיות לאביי
  2. 1.מבוי צריך שתי חצרות, והרי כל פתח הוא 4 טפחים.
    דחייה: 1. הפתחים בקיר האמצעי (דחייה – כשהרוחב גדול מהאורך זה חצר). 2. הפתחים בפינות באלכסון
    (ציור 21).
  3. 2.כשיש כותל שבנוי כמו לחי ולא נבנה לשם כך, אם ארוך 4 אמות – אינו לחי וצריך לחי אחר.

דחייה – זה לא קשור לאורך המינימלי של המבוי עצמו.

 

ג. המשך דיון על המקרה הנ"ל – שיש כותל בצורה של לחי.

  1. A.איפה ישימו את הלחי הנוסף?
  2. 1.רב פפא - בצד השני (ציור 22).
  3. 2.רב הונא ברדר"י - באותו צד אך בצורה בולטת (צר או רחב מהכותל וכד') (ציור 23-26)
  4. B.האם במבוי יש את הכלל של עומד מרובה על הפרוץ (למשל אם הכותל 4 מתוך 7).

רב הונא ברדר"י – כן, וכן רב אשי אפילו ב4 מתוך 8 (ממה נפשך).

            המקור – קל וחומר מחצר.

כי חצר > מבוי לגבי הצורך בפסים.
דחיית רב הונא – לגבי פרצות מבוי > חצר
(ראה בהקדמה),
ואילו לרב הונא בזה מבוי = חצר.

רב הונא – משמע שלא (כי אי אפשר ללמוד מחצר).

 



שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il

בית המדרש החדש נמצא בתהליכי בנייה סופיים,
בוא ותתחדש אתנו בגירסת הנסיון!



אל תציג לי הודעה זאת שוב