ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
בית המדרש משנה וגמרא עירובין

מסכת עירובין דף י"ט

הרב אורי בריליאנטי"ז ניסן התשע"ג
758
מוקדש להצלחת
עם ישראל
לחץ להקדשת שיעור זה

(יז: תחילת פרק עושין פסים – יט. 3-)

א. הקולא של פסין

מדאורייתא מספיק מחיצה שגורמת לרשות היחיד להיות ניכרת, ולכן פסים מועילים. מדרבנן זה נאסר, אך הותר בבארות מים, כדי לאפשר לעולי הרגלים להשקות על בעלי החיים בשבת.

הדעות

 

בור

באר

 

יחיד

רבים

יחיד

רבים

ת"ק של ר' חנינא

כן

כן

כן

כן

ר"ע (משנה כב:)

לא

כן

כן

כן

ר' חנינא

לא

לא

כן

כן

ר"י ב"ב

לא

לא

לא

כן

 

ב. פירוש דיומדין

ר' ירמיה בן אלעזר – דיו עמודים.

אגב, עוד "דיו":

  1. 1.גכ
  2. 2.ר' ירמיה בן אלעזר – דיו פרציפין.

(יח. שליש תחתון)

ג. אגב ה"דיו פרצופין" –

A. המחלוקת על אדם וחוה

 

דו פרצופים

זנב

 

אחור וקדם צרתני

 

 

וייצר

 

 

זכר ונקבה בראם

 

 

ויסגור בשר תחתנה

 

 

1.

2.

ויבן ה' אלוקים את הצלע

 

(יח: 7+)

B. הליכה אחרי אישה

ודאי שהאדם הלך ראשון, שאסור ללכת אחרי אישה, ואם בנהר אין לו חלק לעוה"ב.

אגב זה:

  1. 1.המרצה מעות לאישה
  2. 2.ר"נ – מנוח עם הארץ היה

הרחבת רב אשי – פסוק מפורש,

דחיית ר"נ בי"צ – הכונה שהלך אחר עצתה (כאלקנה ואלישע).

  1. 3.רי"ח – אחרי ארי ולא אחרי אישה...

(יח: שליש תחתון)

C. עוד מימרות של ר' ירמיה בן אלעזר

  1. 1.אדם הראשון הוליד רוחין מזרע לבטלה לאונסו.
  2. 2.אומרים מקצת שבחו בפניו (נוח איש צדיק תמים, צדיק לפני).
  3. 3.היונה ביקשה אוכל מה' (טרף).
  4. 4.בית עם תורה בלילה אינו חרב.
  5. 5.מהחורבן משתמשים בשתי אותיות.
  6. 6.נתקללה בבל נתקללו שכנותיה, נתקללה שומרון נתברכו שכנותיה.

(יט. 1+)

  1. 7.אדם אינו מהרהר אחר דינו של הקב"ה, בניגוד למלך בשר ודם – "ולך דומיה תהילה".

מדרש דומה – ריב"ל – "עוברי בעמק הבכא".
קשה מר"ל – רשעים אינם חוזרים בתשובה אפילו על פתחה של גיהנום?

            תשובה 1 – שם זה ברשעי הגויים.

                        ראיה – שר"ל עצמו אמר שאין אור הגיהנום שולטת ברשעי ישראל

תשובה 2- רב כהנא דוחה את הלימוד של ר"ל, שפושעים אינו הווה אלא עבר, והם כן חוזרים בתשובה.

 

אגב, שלושה פתחי גיהנום, שבעה שמות גיהנום, ושלושה פתחי גן עדן.

עוד בנושא עירובין

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il