בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • שיעורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

היחס לארץ-ישראל על פני הדורות

undefined

הרב דב בערל וויין

תשע"ג
2 דק' קריאה
הגישה של העם היהודי כלפי ארץ-ישראל תמיד הייתה סוג של נייר לקמוס למחויבות היהודית ואפילו לאמונה היהודית בכל הדורות. כפי שאנחנו רואים בפרשת השבוע, כבר מראשית הקיום הלאומי שלנו, היו יהודים, יהודים חשובים ובעלי כוונות טובות, אפילו צדיקים לכאורה, שהעדיפו להתגורר אי-שם בעולם ולא להשתכן בארץ-ישראל. אפילו אחרי שהיטלר עלה לשלטון, סירבו יהודי אירופה במקרים רבים לשקול עלייה לארץ-ישראל. אין זה מתפקידי לשפוט אנשים אחרים על התנהגותם בתקופה הנוראה ההיא, בייחוד מאחר שניחנתי בחוכמה שלאחר מעשה שלא הייתה להם, לדאבון הלב.
אבל מעניין לציין שלכל אורך ההיסטוריה היהודית הייתה בחברה היהודית גישה שלילית כלפי ארץ-ישראל. יהודים בדורו של משה רבנו הכריזו שהם מעדיפים את ארץ מצרים על ארץ-ישראל. דור שלם של יהודים מיוחדים ומוכשרים אבד במדבר סיני בגלל חוסר הנכונות שלו לשקול חיים בארץ-ישראל כאפשרות ממשית לו לצאצאיו. האתגר של החיים בארץ-ישראל היה כנראה קשה מדי מבחינה גופנית, פסיכולוגית ורוחנית, אתגר שהם לא היו מסוגלים להתמודד אתו. בעיניי זאת אחת התעלומות הגדולות של ההיסטוריה היהודית עד היום. מכל מקום, ברור שזאת עובדה שניווטה את החיים היהודיים בכל הדורות.
כשבן משפחה של משה רבנו מסרב להצעה להיכנס לארץ-ישראל, רש"י מסביר ששתי הסיבות להתנהגות הזאת נוגעות למשפחה ולפרנסה. אלה סיבות חזקות שקיימות גם היום ומונעות מיהודים רבים לשקול אפשרות לעלות לארץ-ישראל. שוב, אינני שופט שום אדם בעניין החלטה גורלית כל כך, אך אני מרגיש שהסוגיה של ארץ-ישראל, בלי קשר לסיבות ולמניעים אחרים, נוגעת במקום עמוק מאוד בנשמה האישית והלאומית שלנו.
העובדה שגם את המתבוללים ביותר וגם את האדוקים ביותר, לכאורה, בעם היהודי, אפשר לאפיין בדורנו כאנשים שנמנים על הקבוצות הקולניות ביותר נגד ארץ-ישראל בתוך העם היהודי, רק מראה עד כמה עמוקה ורגישה הבעיה של ארץ-ישראל. הקיצוניים בחברה היהודית לא יכולים להתמודד עם ארץ-ישראל כמציאות ובאמת מקווים שהסוגיה הזאת תיעלם כליל איכשהו. יש עדיין מיליוני יהודים שמעדיפים לגור בגולה ולא לחיות בארץ-ישראל. העם היהודי ככלל לא הפנים את לקחי הגלות, ההתנכרות, ההתבוללות, ובסופו של דבר, ההשחתה של ערכי התורה. היום יש יהודים רבים שחיים בארץ-ישראל בגופם אך עדיין נמצאים בגולה מבחינה פסיכולוגית ורוחנית, בשטעטל דמיוני במזרח אירופה שנהרס זה מכבר.
כפי שחזו הנביאים, גורלו של העם היהודי ייחרץ בסופו של דבר על ידי היחס שלנו לארץ-ישראל. כיום השתכנות בארץ-ישראל, או לפחות ביקור קבוע בה, היא מרכיב מרכזי בחיי היהודים, ביהדות ובעתידו של עם ישראל.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il