ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
בית המדרש בית מדרש פסחים

מסכת פסחים דף '

מוקדש להצלחת
עם ישראל
לחץ להקדשת שיעור זה

(ט: שליש תחתון – י: במשנה)

המשך חששות לעכבר שיכניס חמץ

קבוצה א – מקרים בהם ספק אם נכנס לבית עם החמץ

  1. 1.9 ציבורין של מצה ואחת של חמץ,
    מקביל למקרה של 9 חנויות:

בא עכבר ולקח חתיכה – "כל קבוע כמחצה על מחצה" ומחמירים (תוס' – בדאורייתא).

נמצאה שפירשה לבד – כל דפריש מרובא פריש ומקלים.

  1. 2.עכבר הכניס חמץ לאחד משני בתים

מקביל לשני שבילים,

שבאופן עקרוני מקלים מספק (בחמץ כי זה דרבנן, בטומאה – כי זה ספק טומאה ברה"ר),
אבל אם באו לשאול יחד – שניהם טמאים (מדרבנן, שלא יראה כשקר),
ואם אחד בא לשאול על עצמו ואז שאל גם על חבירות –

            ר"י – טהורים/לא צריכים לבדוק, רי"ס – טמאים/צריכים לבדוק

  1. 3.שני ציבורין, אחד חמץ ואחד מצה,
    ובאו שני עכברים ולקחו לשני בתים, אחד בדוק ואחד לא בדוק,

מקביל לשתי קופות של חולין ותרומה, שנפל מהם חלק לסאה של חולין וחלק לשל תרומה,

תולין לקולא - שהמותר נפל למותר והאסור לאסור (באיסור דרבנן)

  1. 4.עכבר עם חמץ בחצר, וספק אם נכנס לבית

לכאורה ודאי שמקלים, שהרי הבית בדוק, ואין סיבה לחשוש,

אבל, כיון שהחצר חלק מהבית, אמנם היא עצמה אינה צריכה בדיקה (ראה צל"ח) אולי נחשב שכבר אין חזקה שהבית בדוק?

ועונים שמותר,

כמו בבקעה עם כמה שדות, ובאחת מהן יש טומאה, ונכנס לבקעה אך לא יודע אם לשדה הטמאה – "ספק ביאה" –

            ר"א – מטהר (אפילו שזה נחשב כספק טומאה ברה"י, כי זה בחורף),
            וחכמים מטמאים (אך בחמץ יטהרו, כי זה רק דרבנן (רש"י)).

קבוצה ב – העכבר ודאי נכנס עם החמץ, ואז בדק שוב ו -

  1. 5.לא מצא

מקביל לטומאה שחיפשה ולא מצאה -

לרבנןמקל, יניח שעכבר אכלו

ר"מ – בטומאה מחמיר, אך רש"י – כאן יקל כי זה דרבנן (אך ר' תוס').

  1. 6.מצא

מקביל לקבר שאבד ומצאו -
רבי – זה מספיק, רשב"ג – צריך לחפש בכל השדה/בית
(כי אולי מה שמצא זה לא מה שאיבד).

(י. 6-)

קבוצה ג – הניח חמץ ומשהו השתנה

  1. 7.הניח 9 ומצא 10

או הניח 10 ומצא 9

מקביל למנה של מע"ש,

רבנן – צריך לחשוש שמה שיש זה חדש לגמרי,
רבי – מה שהניח עדיין שם, ורק חסר או נוסף אליו.

  1. 8.הניח בזוית זו ומצא בזוית אחרת

רבנן – צריך לחשוש שאדם/עכבר נכנס והזיז וצריך לבדוק.

רשב"ג – לא צריך לחשוש

 

קבוצה ד – ראה עכבר נכנס עם חמץ, ואולי נאכל (י: רבע עליון)

  1. 9.עכבר נכנס עם חמץ ומצא פירורין – עדיין צריך לחשוש,
    (ולא יכול להניח שהעכבר אכל את החמץ, כי אינו משאיר פירורים)
  2. 10.העכבר יצא עם עם החתיכה –
  3. a.אותו עכבר
  4. b.לבן נכנס ושחור יצא
  5. c.עכבר נכנס וחולדה יצאה
  6. d.החולדה עם עכבר בפיה

(י: רבע תחתון)

שאלות רבא על עד כמה הטריחוהו בבדיקת חמץ

  1. 1.ככר בקורה
  2. 2.ככר בבור

השאלה – האם יש סיכוי שבטעות יאכל בפסח (אם אין סיכוי – אין צריך ביעור, מספיק לבטל (רש"י)).

  1. 3.ככר בפי נחש (כאן אכן יש סיכוי, אלא שאולי לא הטריחוהו להוציא ממון על לוכד נחשים).


  2. שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
עוד בנושא פסחים
שאל שאלה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il