- מדורים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
איטה בת חנה ארנרייך
אליהו בן שרה כרמל
צֶדֶק צֶדֶק
מלכה של ירושלים מכונה בפרשתנו מלכי צדק, וז"ל הכתוב:
"וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן" (בראשית י"ד יח).
בחז"ל יש שזיהו אותו עם שם בנו של נח (מדרש אגדה בראשית פרשת לך לך פרק יד סימן יח ועוד וכן הובא ברש"י).
גם בימי יהושע בן נון נקרא מלכה של ירושלים בשם מקביל:
"וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אֲדֹנִי צֶדֶק מֶלֶךְ יְרוּשָׁלִַם כִּי לָכַד יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָעַי..." (יהושע י' א).
(אין להביע פליאה על כך שאדני צדק, צאצאו של מלכי צדק=שם, נלחם בעם ישראל בתקופת יהושע שהרי גם בין בני בריתו של כדרלעמר מצוי בנו של שם, עיינו ברש"י על אתר).
בעקבות זאת, גם מלכה היהודי הראשון של ירושלים דוד המלך, מכונה בשם זה כמבואר בתהילים:
"נִשְׁבַּע יְקֹוָק וְלֹא יִנָּחֵם אַתָּה כֹהֵן לְעוֹלָם עַל דִּבְרָתִי מַלְכִּי צֶדֶק" (תהלים ק"י ד)
ובמלבי"ם שם: "ד' נשבע שאתה כהן לעולם על דברתי אתה מלכי צדק! קורא את דוד בשם מלכי צדק, ע"ש המלך הראשון שהיה בירושלים".
בעקבות זאת, ירושלים גם היא נקראת עיר הצדק, כמבואר בדברי הנביאים:
"אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה" (ישעיהו א' כו).
"יְבָרֶכְךָ יְקֹוָק נְוֵה צֶדֶק הַר הַקֹּדֶשׁ" (ירמיהו ל"א כב, יתכן וירמיהו מתכוון כאן לא לכל ירושלים אלא לבית המקדש).
לכן, אין זה פלא כי גם פעילותו של אברהם אבינו בפרשתנו בפרט ודרכו בכלל, מכונה על ידי הנביא "צֶדֶק".
"מִי הֵעִיר מִמִּזְרָח צֶדֶק יִקְרָאֵהוּ לְרַגְלוֹ יִתֵּן לְפָנָיו גּוֹיִם וּמְלָכִים יַרְדְּ יִתֵּן כֶּעָפָר חַרְבּוֹ כְּקַשׁ נִדָּף קַשְׁתּוֹ" (ישעיהו מ"א ב).
מקומו החשוב של הצדק בסולם הערכים היהודי מוכח גם מכיוון אחר לגמרי. בין כוכבי הלכת במערכת השמש יש כוכב אחד הבולט בגודלו בהשוואה לחבריו. כל התרבויות והדתות מאז ומעולם כינו כוכב זה בשם המביע את חשיבותו בעולמם ה"רוחני".
גם עם ישראל עשה כך וקרא לכוכב הענק דווקא בשם "צדק".
נסיים בציטוט מתוך הפיוט על אברהם אבינו שכתב ר' דוד בוזגלו (שנולד במרוקו ועלה לישראל):
כּוֹכָב צֶדֶק לַדּוֹרוֹת זָרַח אוֹרוֹ - אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם בִּבְנֵי דוֹרוֹ
אֲשֶׁר בַּאֲבִיב שְׁנוֹתָיו הִכִּיר בּוֹרְאוֹ - וַיַּרְא שָׁם בִּמְאוֹרוֹתָיו אֶת מִשְׁטָרוֹ ...
וּבְיוֹם בֶּן כּוּשׁ הִשְׁלִיכוֹ אֶל כִּבְשָׁנוֹ - יָרַד מַלְאָךְ אֶל תּוֹכוֹ וְצִנְּנוֹ
כִּי שָׁם שָׂם לוֹ אֵל שַׁדָּי בְּבִטְחוֹנוֹ - אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם בִּבְנֵי דוֹרוֹ (בָּרוּךְ זִכְרוֹ)
הבה נפעל ביתר שאת בכיוון שהורתה התורה:
"צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (דברים ט"ז כ).
תחייתנו הלאומית קשורה בטבורה לדבקותנו בצדק וברדיפתנו אחריו.
נתפלל כי נזכה שמערכת בתי הדין לממון "ארץ חמדה-גזית"
תהווה נדבך נוסף וחשוב בהליכה בדרכם של אברהם ודוד,
בבניינה של ירושלים ובמימוש ציווי חשוב ועקרוני זה.
"וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן" (בראשית י"ד יח).
בחז"ל יש שזיהו אותו עם שם בנו של נח (מדרש אגדה בראשית פרשת לך לך פרק יד סימן יח ועוד וכן הובא ברש"י).
גם בימי יהושע בן נון נקרא מלכה של ירושלים בשם מקביל:
"וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אֲדֹנִי צֶדֶק מֶלֶךְ יְרוּשָׁלִַם כִּי לָכַד יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָעַי..." (יהושע י' א).
(אין להביע פליאה על כך שאדני צדק, צאצאו של מלכי צדק=שם, נלחם בעם ישראל בתקופת יהושע שהרי גם בין בני בריתו של כדרלעמר מצוי בנו של שם, עיינו ברש"י על אתר).
בעקבות זאת, גם מלכה היהודי הראשון של ירושלים דוד המלך, מכונה בשם זה כמבואר בתהילים:
"נִשְׁבַּע יְקֹוָק וְלֹא יִנָּחֵם אַתָּה כֹהֵן לְעוֹלָם עַל דִּבְרָתִי מַלְכִּי צֶדֶק" (תהלים ק"י ד)
ובמלבי"ם שם: "ד' נשבע שאתה כהן לעולם על דברתי אתה מלכי צדק! קורא את דוד בשם מלכי צדק, ע"ש המלך הראשון שהיה בירושלים".
בעקבות זאת, ירושלים גם היא נקראת עיר הצדק, כמבואר בדברי הנביאים:
"אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה" (ישעיהו א' כו).
"יְבָרֶכְךָ יְקֹוָק נְוֵה צֶדֶק הַר הַקֹּדֶשׁ" (ירמיהו ל"א כב, יתכן וירמיהו מתכוון כאן לא לכל ירושלים אלא לבית המקדש).
לכן, אין זה פלא כי גם פעילותו של אברהם אבינו בפרשתנו בפרט ודרכו בכלל, מכונה על ידי הנביא "צֶדֶק".
"מִי הֵעִיר מִמִּזְרָח צֶדֶק יִקְרָאֵהוּ לְרַגְלוֹ יִתֵּן לְפָנָיו גּוֹיִם וּמְלָכִים יַרְדְּ יִתֵּן כֶּעָפָר חַרְבּוֹ כְּקַשׁ נִדָּף קַשְׁתּוֹ" (ישעיהו מ"א ב).
מקומו החשוב של הצדק בסולם הערכים היהודי מוכח גם מכיוון אחר לגמרי. בין כוכבי הלכת במערכת השמש יש כוכב אחד הבולט בגודלו בהשוואה לחבריו. כל התרבויות והדתות מאז ומעולם כינו כוכב זה בשם המביע את חשיבותו בעולמם ה"רוחני".
גם עם ישראל עשה כך וקרא לכוכב הענק דווקא בשם "צדק".
נסיים בציטוט מתוך הפיוט על אברהם אבינו שכתב ר' דוד בוזגלו (שנולד במרוקו ועלה לישראל):
כּוֹכָב צֶדֶק לַדּוֹרוֹת זָרַח אוֹרוֹ - אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם בִּבְנֵי דוֹרוֹ
אֲשֶׁר בַּאֲבִיב שְׁנוֹתָיו הִכִּיר בּוֹרְאוֹ - וַיַּרְא שָׁם בִּמְאוֹרוֹתָיו אֶת מִשְׁטָרוֹ ...
וּבְיוֹם בֶּן כּוּשׁ הִשְׁלִיכוֹ אֶל כִּבְשָׁנוֹ - יָרַד מַלְאָךְ אֶל תּוֹכוֹ וְצִנְּנוֹ
כִּי שָׁם שָׂם לוֹ אֵל שַׁדָּי בְּבִטְחוֹנוֹ - אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם בִּבְנֵי דוֹרוֹ (בָּרוּךְ זִכְרוֹ)
הבה נפעל ביתר שאת בכיוון שהורתה התורה:
"צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (דברים ט"ז כ).
תחייתנו הלאומית קשורה בטבורה לדבקותנו בצדק וברדיפתנו אחריו.
נתפלל כי נזכה שמערכת בתי הדין לממון "ארץ חמדה-גזית"
תהווה נדבך נוסף וחשוב בהליכה בדרכם של אברהם ודוד,
בבניינה של ירושלים ובמימוש ציווי חשוב ועקרוני זה.
מה מחבר שמיים וארץ?
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
למה ללמוד גמרא?
מהו החידוש הכי גדול שיש בתורה?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
מי אתה עם ישראל?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
איך מגדירים כללי מלחמה?
מה המשמעות הנחת תפילין?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
אחדות זו מעבדה של בירורים