בית המדרש

  • מדורים
  • פרשת שבוע
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

איטה בת חנה ארנרייך, אליהו בן שרה כרמל

יְשַׁלֵּם אַרְבַּעְתָּיִם - תשובה כתהליך

undefined

הרב יוסף כרמל

תשע"ד
2 דק' קריאה
בדברינו לפרשת חיי שרה (לשנת תשע"א), עמדנו על המחלוקת בין דוד ויואב בדבר כוחה של תשובה. בהפטרתנו, בפרק הראשון של ספר מלכים, עוסקת הנבואה בעניינה של מחלוקת זו.
נברר השבוע נקודה נוספת הקשורה לאותו דיון. מי ישב על כסא ד'? מי ישב על כסאו של דוד?
לבת שבע ולדוד ברור כי שלמה הוא המועמד. לכאורה, שלמה הוא בנה הגדול של בת שבע, מי שנולד אחרי שאחיו הגדול מת, מיד לאחר לידתו (שמו"ב פרק יב).
עיון ברשימות היחס של בני דוד בספר דברי הימים, מגלה פרטים נוספים שאינם מופיעים בספר שמואל. וז"ל הכתוב:
"וְאֵלֶּה הָיוּ בְּנֵי דָוִיד אֲשֶׁר נוֹלַד לוֹ ... וְאֵלֶּה נוּלְּדוּ לוֹ בִּירוּשָׁלָיִם שִׁמְעָא וְשׁוֹבָב וְנָתָן וּשְׁלֹמֹה אַרְבָּעָה לְבַת שׁוּעַ בַּת עַמִּיאֵל"
(דברי הימים א ג' א,ה).
לפי זה, שלמה היה בנה הקטן של בת שוע בת עמיאל.
בפשטות, לפי הכלל של "לא בא הכתוב לסתום אלא לפרש" וכך גם פשוט לרד"ק (בַּמָּקוֹם), בת שוע בת עמיאל היא בת שבע בת אליעם. השמות בת שבע ובת שוע כמעט זהים. אליעם ועמיאל הם אותו שם בחילוף סדר האותיות, מה שלא גורם לשינוי במשמעות (במאמר מוסגר נציין כי שני השמות כוללים את נוסחת הגיור עמך עמי ואלקיך אלקי).
אם אכן נכון הדבר, מתברר כי שלמה הוא הבן החמישי של בת שבע, שהרי הבן הראשון נפטר מיד עם לידתו ולא קיבל שם (לטעון שהבנים אינם מנויים לפי סדר הולדתם הוא דוחק, עיינו ברד"ק שם).
מה קרה לשלשת האחים הגדולים של שלמה-ידידיה?
כדי להבין את התשובה, נעיין בפסוק המתאר את פגישתם הראשונה של דוד ובת שבע, כתוצאה של אותו מפגש הרתה בת שבע לדוד את בנה הראשון. וז"ל הכתוב:
"וַיִּשְׁלַח דָּוִד מַלְאָכִים וַיִּקָּחֶהָ וַתָּבוֹא אֵלָיו וַיִּשְׁכַּב עִמָּהּ וְהִיא מִתְקַדֶּשֶׁת מִטֻּמְאָתָהּ וַתָּשָׁב אֶל בֵּיתָהּ" (שמואל ב י"א ד).
לכאורה היינו מצפים שיהיה כתוב: "ויקחה ויבא אליה" שהרי זו דרכו של הכתוב בכל מקום וללא יוצא מן הכלל, לתאר יחסי קרבה ואישות בין בני זוג (עיינו: בראשית כ"ט כג , שם ל' ד, שם ל"ח ב גם שם מדובר בבת שוע, שם שם יח, שופטים ד' כב, שם ט"ז א, רות ד' יג).
לכן מסקנתנו היא, שהכתוב בחר בשינוי ספרותי זה, כדי להטיל גם על בת שבע חלק מהאחריות להתרחשות.
אם אכן דברינו נכוחים, נוכל להציע כי כשם שדוד "שילם ארבעתים את השה" בארבעת בניו (הבן הראשון של בת שבע, תמר (או לחלופין אדניה), אמנון ואבשלום), כך גם בת שבע "שילמה" בארבעת בניה הראשונים. "תשלום" זה איננו סותר את הליך החזרה בתשובה שדוד ובת שבע עברו.
שמות בניה של בת שבע רומזים להליך:
הראשון שקיבל שם היה שִׁמְעָא שמשמעותו הקשבתי ושמעתי את תוכחת הנביא נתן.
שׁוֹבָב - שם זה קשור בטבורו לענייני חזרה תשובה כלשון הגמרא "שובב - ששיבב את יצרו" (סוטה יב ע"א) כך הבינו גם מחברי הסליחות לצום גדליה (עיינו גם ירמיהו ג' יב ועוד).
קריאת הבן הרביעי בשם נָתָן משמעותו הכרזה: הנביא נתן למרות ואולי בגלל התוכחה שלך, אנו לאות הערכה, קוראים לבננו בשמך.
לפי זה, שמות בניה של בת שבע = בת שוע מבטאים תהליך של חשבון נפש עמוק וארוך.
הליך תשובה שסלל את הדרך להמלכתו של שלמה = ידידיה ולהכרזה מתוך כך: "זו כחה של תשובה מאהבה שהופכת זדונות לזכויות".
הבה נתפלל כי גם דורנו יפנים את המסר אודות כוחה של תשובה מאהבה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il