ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
בית המדרש הלכה מחשבה ומוסר לשון הרע

לשון הרע בעידן האינטרנט

איך מתרגמים הלכה למעשה את העקרונות של החפץ חיים לעולם הרשתות החברתיות והתקשורת המודרנית באדיבות העיתון בשבע
הרב חגי לונדיןניסן התשע"ה
459
לחץ להקדשת שיעור זה
פרשת מצורע היא תמיד הזדמנות טובה לדבר על נושא לשון הרע. קצת מביך לדבר על לשון הרע בעידן האינטרנט והפייסבוק. בעידן שבו ציוץ בטוויטר יכול לגרום ללשון הרע בקנה מידה עולמי, ישנה נטייה לראות במגבלות על הדיבור מלחמה אבודה מראש.
הגדרתו ההלכתית של איסור לשון הרע היא פשוטה: איסור לדבר בגנותו של אדם אם אין לכך תועלת ישירה (גם אם הדברים אמת). חז"ל ראו בלשון הרע את אחד האיסורים החמורים ביותר, מפני שהוא פוגם בכוח המרכזי הקיים באדם: כוח הדיבור.
הדיבור, על פי היהדות, אינו רק אמצעי תקשורת טכני בין אנשים, אלא הכלי המרכזי שבו מבטא אדם את עולמו הפנימי ומגדיר למעשה את עצמו. רבי אונקלוס, שתרגם את התורה לארמית, כאשר הגיע לפסוק בספר בראשית (ב, ז) "ויהי האדם לנפש חיה", תרגם: "והות באדם לרוח ממללא". רוצה לומר: המלל, הדיבור, הוא הגדרת נפשו החיה של האדם.
בעת שאדם מדבר, הוא מבטא את עולמו הרוחני ומוציא אותו מן הכוח אל הפועל. מכיוון שכך, חלק גדול מזהותו הרוחנית של האדם תלוי באופן שבו הוא מדבר. דיבור בגנותם של אחרים (כאשר אין בדברים תועלת, כדוגמת אזהרה מאדם שמזיק לאחרים וכדומה) גורם לאדם למקם את אישיותו בצד השלילי של המציאות. ההשלכות הן לכל מעגלי החיים: התמקדות ברע, ביקורתיות יתר וניכור כלפי כל הסובב.
לימוד דיני לשון הרע והזהירות ממנה קיבלו דחיפה אדירה לפני כמאה שנה, כאשר רבי ישראל הכהן מהעיר ראדין הוציא את ספרו ' חפץ חיים' (על שם הפסוק בתהילים לד, יג-יד: "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב, נצור לשונך מרע ושפתיך מדַבּר מרמה"). ספר זה עוסק בדינים מפורטים בהגדרת איסור לשון הרע ובדרכים למונעו.
בהתאם לתקופה שבה נכתב הספר, רוב ההלכות המובאות בו עוסקות בשאלה כיצד להימנע מרכילות מקומית במסגרת המשפחה, העיירה, או במקרה החמור ביותר באמצעות העיתונים דאז, שהפצתם הייתה מוגבלת. כל זאת לא מנע מרבי ישראל הכהן (שכונה מאז "החפץ חיים") לראות בלשון הרע את אחד הגורמים המרכזיים המעכבים את ההתפתחות הרוחנית. בימינו השתנו חוקי המשחק: עולם המדיה התקשורתי לופת את חיינו. טלוויזיה, אינטרנט, טלפונים חכמים, הרשתות החברתיות – כל אלה הכפילו בשנות אור את הנגישות ללשון הרע והחמירו את מידת הנזק שהיא עלולה לגרום.
פתרונות מאוזנים
אפשר להתמודד עם האיום הרוחני בכמה צירים במקביל. ראשית, בתי המדרש נקראים לפַתח משנה הלכתית, הגותית ובעיקר נפשית שתתמודד עם המציאות החדשה. לדוגמה, מציאת איזון בין הזהירות מלשון הרע ובין הצורך לבקר אישים וגופים ציבוריים, שהתקשורת, על הטוב והרע שבה, משמשת כיום אחד הבלמים המרכזיים מפני תופעות השחיתות המצויה בהם. שנית, יש לנסות לפעול במישור הממלכתי, וזאת באמצעות גיבוש קוד אתי לתקשורת וכדומה. שלישית, גם אם המרחב הציבורי כיום מנוהל בידי המדיה, המרחב האישי מצוי עדיין בידי האדם ונתון לבחירתו החופשית. היכולת להתנזר מההתמכרות לזמזום התקשורתי היא אחד המבחנים המוסריים המרכזיים העומדים כיום בפני אדם המעוניין לפתח את אישיותו. פרט לחשיפה סבירה שנצרכת לצורך ניהול חיי חברה תקינים – כל שנייה של שהות בתוך הביצה התקשורתית, מלאת הקטנוניות, הרוע והמלל האינסופי מיותרת.
אפשר רק להתנחם בעובדה שכוחן של התקשורת והמדיה האינטרנטית קטן יותר ממה שנראה לעין במבט ראשון. דווקא בגלל הנגישות, התזזיתיות והריבוי הבלתי נתפס של האינפורמציה והרכילות המצויה בה – גם השפעתה מתמזערת. נפשו של האדם הפוסט-מודרני כבר שחוקה מרוב מלל. אם בעבר דיברו על עיתונים ש"מחר יעטפו בהם דגים", הרי כיום, בעידן התקשורת האלקטרונית והווירטואלית – אפילו דגים אי אפשר לעטוף בהם. פרשיות שהסעירו אתמול את הרשת נמוגו כלא היו לאחר שעות מספר, וממילא גם לשון הרע שנאמרת במסגרות הללו מקבלת פרופורציה מתאימה (הדבר ניכר לדוגמה בחוסר היחס שניתן כיום לטוקבקים, שמרוב רדידות, אלימות וזולות איבדו כמעט את כל השפעתם על השיח הציבורי). בין כה וכה, בניית תרבות שיחה שמדגישה את החיוב ומעצימה את המשותף ולא את המפריד היא משימה אישית ולאומית.
חכמים בתלמוד (תענית ח, א) מסבירים את הפסוק "ואין יתרון לבעל הלשון" (קהלת י, יא) כפסוק המביע תמיהה: מהי ההנאה שמקבל אדם שמדבר לשון הרע? אם נהיה הוגנים עם עצמנו, נענה לחכמים שאנחנו דווקא מבינים מאוד את הכיף בלהשמיץ את האחר. אבל חכמים מסמנים כאן נקודת שאיפה: לך ומצא לך בילויים אחרים.

מתוך הספר 'עיין ערך יהדות', שייצא בקרוב הוצאת 'ידיעות ספרים'



עוד בנושא לשון הרע

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il