- פרשת שבוע ותנ"ך
- ויחי
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסנת בת יפה
שליחות אנושית או אלקית?
בפרשות יוסף – חוזר השורש של"ח – עשרות פעמים (27 פעמים. ואם מוסיפים את "נפתלי אילה שלוחה" – 28 פעמים). מה משמעות הדבר? נעיין במקומות המרכזיים:
• יעקב שולח את יוסף לאחים
• האחים רוצים לשלוח יד ביוסף, אך בזכות ראובן אינם עושים זאת.
• פרעה שולח להביא את יוסף מן הבור
• יעקב לא מוכן לשלוח את בנימין
• יוסף מתעקש שישלחו את בנימין
• יוסף שולח לאביו עגלות מלאות כל טוב
• יעקב רואה את העגלות שיוסף שלח – ורוחו חוזרת אליו
לכאורה, סיפור טבעי לפניננו. אולם, יעקב מתפלל שהקב"ה יצליח את השליחות (בראשית פרשת מקץ פרק מג פסוק יד):
וְאֵל שַׁדַּי יִתֵּן לָכֶם רַחֲמִים לִפְנֵי הָאִישׁ וְשִׁלַּח לָכֶם אֶת־אֲחִיכֶם אַחֵר וְאֶת־בִּנְיָמִין.
ואחר כך יוסף מלמד אותנו – שהשליחות היא של הקב"ה: הוא המחליט האמיתי בעניין השליחות – ויוסף מדגיש: "לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלקים" – האדם מרגיש שהוא "שולח" אבל באמת הקב"ה מנהל הכל:
בראשית מ"ה, ה:
וְעַתָּה אַל־תֵּעָצְבוּ וְאַל־יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי־מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם:
מ"ה, ז
וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה:
מ"ה, ח
וְעַתָּה לֹא־אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל־בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל־אֶרֶץ מִצְרָיִם:
אסף (תהלים פ"א) הוסיף ליוסף את שם ה': יהוסף. הדבר מתאים כל כך לדמותו של יוסף, שחי בעצמו בתודעת השגחה מדהימה, שלימד את פרעה ש"אלקים יענה את שלום פרעה", שלימד את עם ישראל, שבסופו של דבר התוצאות בעולם אינן נובעות רק ממעשה אנושי, משליחות אנושית, אלא משליחות אלקית, ושהיה מושגח על ידי הקב"ה בצורה מופלאה – ברכת ה' בכל מעשיו.
יוסף יודע לפעול לבד, לפעול בטבע, לפעול במציאות. ויחד עם זאת לדעת כל הזמן שהעומד מאחורי הכל הוא הקב"ה; לדעת שהשליחות שלנו היא שליחות אלקית "לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלקים!".
• יעקב שולח את יוסף לאחים
• האחים רוצים לשלוח יד ביוסף, אך בזכות ראובן אינם עושים זאת.
• פרעה שולח להביא את יוסף מן הבור
• יעקב לא מוכן לשלוח את בנימין
• יוסף מתעקש שישלחו את בנימין
• יוסף שולח לאביו עגלות מלאות כל טוב
• יעקב רואה את העגלות שיוסף שלח – ורוחו חוזרת אליו
לכאורה, סיפור טבעי לפניננו. אולם, יעקב מתפלל שהקב"ה יצליח את השליחות (בראשית פרשת מקץ פרק מג פסוק יד):
וְאֵל שַׁדַּי יִתֵּן לָכֶם רַחֲמִים לִפְנֵי הָאִישׁ וְשִׁלַּח לָכֶם אֶת־אֲחִיכֶם אַחֵר וְאֶת־בִּנְיָמִין.
ואחר כך יוסף מלמד אותנו – שהשליחות היא של הקב"ה: הוא המחליט האמיתי בעניין השליחות – ויוסף מדגיש: "לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלקים" – האדם מרגיש שהוא "שולח" אבל באמת הקב"ה מנהל הכל:
בראשית מ"ה, ה:
וְעַתָּה אַל־תֵּעָצְבוּ וְאַל־יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי־מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם:
מ"ה, ז
וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה:
מ"ה, ח
וְעַתָּה לֹא־אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל־בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל־אֶרֶץ מִצְרָיִם:
אסף (תהלים פ"א) הוסיף ליוסף את שם ה': יהוסף. הדבר מתאים כל כך לדמותו של יוסף, שחי בעצמו בתודעת השגחה מדהימה, שלימד את פרעה ש"אלקים יענה את שלום פרעה", שלימד את עם ישראל, שבסופו של דבר התוצאות בעולם אינן נובעות רק ממעשה אנושי, משליחות אנושית, אלא משליחות אלקית, ושהיה מושגח על ידי הקב"ה בצורה מופלאה – ברכת ה' בכל מעשיו.
יוסף יודע לפעול לבד, לפעול בטבע, לפעול במציאות. ויחד עם זאת לדעת כל הזמן שהעומד מאחורי הכל הוא הקב"ה; לדעת שהשליחות שלנו היא שליחות אלקית "לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלקים!".
איך מוסרים את הנפש בימינו?
איך יוצרים את השבת ?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
איך עושים קידוש?
רמב"ם וכוזרי
מה מחבר שמיים וארץ?
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
איך ללמוד גמרא?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
כל ההתחלות קשות