- פרשת שבוע ותנ"ך
- נח
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
מקומן של הישיבות
נח ועולם הישיבות - כיצד הם מתקשרים?
"אלה תולדות נח, נח איש צדיק תמים היה בדורותיו, את האלוקים התהלך נח", ובמדרש תנחומא על פסוק זה מאריך בגדולתן של הישיבות שהיו בתולדות ישראל מאז האבות הקדושים:
דברי המדרש הללו מקושרין לפסוק אלה תולדות נח, ללמדנו כי התולדות של נח הם - נח עצמו, שבנה ויצר את עצמיותו, ובניינו של האדם הוא ע"י התורה והישיבות, שם עמלים ויגעים להבין ולהידבק בדברי תורתנו הקדושה.
גם באברהם אבינו מצינו שהיה "זקן ויושב בישיבה", לא רק שיושב ולומד, אלא שהיה נטוע בישיבה והלימוד בישיבה הוא מהות חדשה ויצירה חדשה.
הרמב"ם כותב (הלכות ע"ז):
ומעיר שם הראב"ד:
והסבר דעת הרמב"ם הוא, שבשונה מישיבת שֵם ועבר, אברהם הפיץ תורה ברבים"...ויקרא בשם ה'" אצל שֵם ועבר הלכו התלמידים אליהם ולמדו מתורתם, אבל הפצת תורה החלה מאותו "זקן ויושב בישיבה" - הוא אברהם אבינו. וכן כתב ה'כסף משנה':
בימים אלו ששבים התלמידים אל ישיבותיהם, יתן הקב"ה ויהיה חלקנו עימהם להגדיל תורה ולהאדירה ותהיה להם סייעתא דשמייא ללמוד תורת אמת ע"פ מסורת בית המדרש ומרביצי התורה שבכל
"ולפיכך קבע הקב"ה שתי ישיבות לישראל שיהיו הוגין בתורה יומם ולילה... ואותן ב' ישיבות לא ראו שבי ולא שמד ולא שלל, ולא שלט בהם לא יוון ולא אדום .... ואף לימות המשיח אין רואין חבלי משיח".
דברי המדרש הללו מקושרין לפסוק אלה תולדות נח, ללמדנו כי התולדות של נח הם - נח עצמו, שבנה ויצר את עצמיותו, ובניינו של האדם הוא ע"י התורה והישיבות, שם עמלים ויגעים להבין ולהידבק בדברי תורתנו הקדושה.
גם באברהם אבינו מצינו שהיה "זקן ויושב בישיבה", לא רק שיושב ולומד, אלא שהיה נטוע בישיבה והלימוד בישיבה הוא מהות חדשה ויצירה חדשה.
הרמב"ם כותב (הלכות ע"ז):
"שהיה אברהם אבינו מהלך ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה עד שהגיע לארץ כנען הוא קורא, שנאמר "ויקרא שם בשם ה' אל עולם",
ומעיר שם הראב"ד:
"ותמה אני שהרי היו שֵם ועבר, האיך לא היו מוחין",
והסבר דעת הרמב"ם הוא, שבשונה מישיבת שֵם ועבר, אברהם הפיץ תורה ברבים"...ויקרא בשם ה'" אצל שֵם ועבר הלכו התלמידים אליהם ולמדו מתורתם, אבל הפצת תורה החלה מאותו "זקן ויושב בישיבה" - הוא אברהם אבינו. וכן כתב ה'כסף משנה':
"שֵם ועבר היו מודיעים דרך ה' לתלמידיהם, אבל לא נתעוררו לקרוא ולהכריז כמו אברהם, ועל כן גדלה מעלתו ביותר".
בימים אלו ששבים התלמידים אל ישיבותיהם, יתן הקב"ה ויהיה חלקנו עימהם להגדיל תורה ולהאדירה ותהיה להם סייעתא דשמייא ללמוד תורת אמת ע"פ מסורת בית המדרש ומרביצי התורה שבכל
הסמכות ההלכתית של חברי כנסת
קול צופייך פרשת נח תשפ"ג
הרב שמואל אליהו | ל' תשרי תשפ"ג
מהותה של תיבת נח לחיי היום יום
הרב מאיר גולדויכט | ב' חשוון תשפ"ב
מלכות ה' ובריאת העולם
הרב חיים בן שושן | א' חשוון תשפ"ג

הוֹי כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם
הרב יוסף כרמל | חשוון תשע"ב
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך ללמוד גמרא?
קריעת ים סוף ומשל הסוס
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
מתי נכון לומר סליחות ?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
כיצד מתחזקים באהבת ישראל?
הכוח המיוחד של שבת שובה

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

השיבה לתשוקה
הרב טל חיימוביץ | תשרי תשפ"ד
