בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • קרבת אלוקים
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
2 דק' קריאה 35 דק' צפיה
בְּגַדְלוּתוֹ שֶׁל אָדָם, אָמְנָם חָזוֹן יָקָר הוּא, מִפְּנֵי מַחְשַׁכַּי הַחַיִּים הָרַבִּים, לִמְצֹא אָדָם, שֶׁנִּשְׁמָתוֹ הָאֱלֹהִית מְאִירָה בּוֹ כְּפִי עֶצֶם טִבְעָהּ וְטַהֲרָתָהּ. אֲבָל בְּכָל עֵת שֶׁיִּמְצָא הָאָדָם לְרוּחוֹ חֹפֶשׁ גָּמוּר וּמֻחְלָט, כְּשֶׁלֹּא יְזַעְזְעוּהוּ מִקְרִים מַרְעִישִׁים, טוֹבִים אוֹ רָעִים, וְטִרְדוֹתֵיהֶם הַמְסַעֲרוֹת לֹא תַּטְרֵדְנָה אוֹתוֹ, הִנְנוּ רוֹאִים אֶת הַנְּטִיָּה הָאֱלֹהִית, עַל פִּי הֶכְרֵחַ־טִבְעִי פְּנִימִי, עַצְמִי, הוֹלֶכֶת וּמְפַלֶּסֶת לָהּ נְתִיבוֹתֶיהָ בִּלְבָבוֹ; אַף בְּאֵין אֹמֶר וּדְבָרִים יַחְשֹׁק לְהִתְרוֹמֵם אֶל עַל, וְחֵפֶץ אַדִּיר יִמְצָא בְּקִרְבּוֹ גַּם לָחוּשׁ וּלְהַרְגִּישׁ בְּנַפְשׁוֹ פְּנִימָה מְנוּחָה וּמַרְגּוֹעַ־לֵב בְּקִרְבַת אֱלֹהִים.


כְּמוֹ כֵן מִצַּד חַיֵּי הַחֶבְרָה שֶׁל הָעַמִּים, אֵין לָנוּ שׁוּם קִבּוּץ חֶבְרָתִי חָשׁוּב וּמְתֻקָּן אֲפִלּוּ בְּמִקְצָת, שֶׁלֹּא יִפְעַל בְּקִרְבּוֹ הַתֹּכֶן הָאֱמוּנִי וְהַדָּתִי פְּעֻלּוֹת נִכָּרוֹת וְרַבּוֹת עֵרֶךְ, עַל יְדֵי זֶרֶם הַשְּׁאִיפָה לְקִרְבַת אֱלֹקִים הַזּוֹרֵם בְּקִרְבָּם, אַף שֶׁהוּא בְּצוּרָה מְסֻתֶּרֶת וַעֲלוּמָה. וּבְחַיֵּי הָאֱנוֹשִׁיּוּת בִּכְלָלָהּ, הֲלֹא הַהִתְגַּלּוּת וְהַהַבָּעָה, הַדֶּרֶךְ וְאֹפֶן הַשְּׁאִיפָה לְקִרְבַת אֱלֹהִים, בְּאֵיזוֹ צוּרָה שֶׁתִּהְיֶה, הוּא הַחוּט הַפְּנִימִי הַמְאַחֵד וְחוֹרֵז בִּכְלָלוּתוֹ אֶת כָּל הָאֱמוּנוֹת וְהַדָּתוֹת כֻּלָּן, שֶׁהֵן הִנָּן הַמַּקִּיפוֹת אֶת כָּל הָאֱנוֹשִׁיּוּת בַּעֲלַת הָעֵרֶךְ הַהִסְטוֹרִי.


כָּכָה מִתְבָּרֵר לָנוּ, מִתּוֹךְ כָּל מַצָּבָיו הַשּׁוֹנִים שֶׁל הָאָדָם וְחֶזְיוֹנוֹת חַיָּיו, הַמִּשְׁפָּט כִּי הַנְּטִיָּה הַיּוֹתֵר עַזָּה, תַּקִּיפָה וַעֲדִינָה, מִכָּל הַנְּטִיּוֹת, הַתְּשׁוּקוֹת וְהַשְּׁאִיפוֹת הָרוּחָנִיּוֹת, הַמִּתְגַּלּוֹת בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם, הִיא זוֹ שֶׁל "קִרְבַת־אֱלֹהִים".

יָתֵר עַל כֵּן: כְּשֶׁאָנוּ עוֹלִים הָלְאָה בְּהַרְחָבַת הַשְׁקָפָתֵנוּ נִמְצָא, שֶׁהַמִּדָּה הַפְּסִיכוֹלוֹגִית מַכֶּרֶת לְמֶרְכַּז הַכֹּבֶד שֶׁל יֶתֶר הַכֹּחוֹת וְהַשְּׁאִיפוֹת בִּתְכוּנַת נֶפֶשׁ הָאָדָם אֶת אוֹתוֹ הַכֹּחַ, אֲשֶׁר רִשּׁוּמוֹ הוּא יוֹתֵר רָשׁוּם וְיוֹתֵר נִכָּר בִּפְעֻלּוֹת הַנֶּפֶשׁ וּמַהֲלָכֶיהָ הַפְּנִימִיִּים וַאֲשֶׁר יֶתֶר הַכֹּחוֹת נִסְמָכִים לוֹ מְקַבְּלִים הֵימֶנּוּ וּמְסַיְּעִים אוֹתוֹ.

וְעַל פִּי מִדָּה זוֹ הִנְנוּ מֻכְרָחִים לְהַחְלִיט, כִּי הַשְּׁאִיפָה לְקִרְבַת אֱלֹהִים בְּרוּם עֻזָּהּ רַק הִיא הִנָּהּ הַיְסוֹד הַמֶּרְכָּזִי לְכָל הַנְּטִיּוֹת, הַתְּשׁוּקוֹת וְהַשְּׁאִיפוֹת שֶׁל הַנֶּפֶשׁ הָאֱנוֹשִׁית כֻּלָּהּ: הֵן כֻּלָּן נוֹבְעוֹת מִמֶּנָּה וְשָׁבוֹת אֵלֶיהָ. כֵּן הוּא בִּכְלָל, בַּנֶּפֶשׁ הָאֱנוֹשִׁית הַכְּלָלִית, הַקִּבּוּצִית, וְכֵן בִּפְרָט - בַּנֶּפֶשׁ הַפְּרָטִית שֶׁל כָּל יָחִיד וְיָחִיד מֵאִישִׁי בְּנֵי אָדָם.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il