- הלכה מחשבה ומוסר
- בין אדם לחברו
- הלכה מחשבה ומוסר
- לשון הרע
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אריה יעקב בן משה יוסף ז"ל
8729
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
הנה אמרו חכמים: "וכולם באבק לשון-הרע", פירוש הדבר כי אבק לשון הרע הוא מהדברים שקשה להשמר מהם, עד שכמעט כולם נכשלים בו. מהו אבק לשון-הרע? אין זה לשון הרע גמור - דברי גנאי על אחרים, אלא דברים סתמיים, דברים כאלו שבעקיפין ניתן לשמוע מהם איזה גנאי כלשהו על אחרים. זהו אבק לשון הרע. גם אבק הוא לכלוך וגם אותו צריך לנגב על מנת שהנפש תהיה נקיה וזכה ומצוחצחת.
יש דיבורים שהם נראים ראויים ובודאי אינם בגדר לשון הרע. אבל אם אדם משבח את איש פלוני לפני שונאיו של אותו פלוני, גם זה אסור, שהרי דברי השבח הללו באזני השומעים, רק מוסיפים עוד קנאה ושנאה ומזיקים ואינם מועילים.
כללו של דבר: כל דיבור שיכול לגרום איזה פגיעה באחר, בין שיכול לגרום לו נזק ממשי, הפסד ממון וכדומה, בין שזה יכול לגרום לו רק עלבון ואי נעימות, כל דיבור שיכול לפגוע, הרי זה בכלל לשון הרע, גם אם בסופו של דבר לא יצא נזק מהדיבור: הדיבור אסור. העבירה נעשתה.
לשון הרע אינו דבר שקר, דבר שקר על אחרים זה "מוציא שם רע", לשון הרע הוא סיפור אמיתי, סיפור בגנותו של חברו, ללא סיבה סיפור נכון שמזיק - אסור.
מה בין לשון הרע ורכילות? לשון הרע הוא סיפור בגנותו של חברו, ורכילות זה ללכת אל מי שסיפרו עליו דברי גנאי ולומר לו: "פלוני אמר עליך דברים כאלה". כרוכל הקונה מאחד ומוכר לשני - כך זה שומע מאחד והולך אצל אותו שדיברו עליו ומגלה לו מה שדיברו עליו, ודבריו יוצרים סכסוכים ומחלוקת. ההיפך ממידתו של אהרן שהיה אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות והולך מאחד לשני להשכין שלום ביניהם. לכל אחד היה אומר שחברו רוצה מאד להשלים איתו ומדבר עליו דברים טובים, וכך היה מקרב בין הרחוקים.
לא כן בעלי רכילות ולשון הרע שיוצרים מתחים ומחלוקות. הם יאמרו שהתכוונו לטובה, להזהיר או להוכיח, ולכן הודיעו לאחד מה השני אומר עליו, אבל התוצאות מראות מה משמעות הדיבורים הללו. אם התוצאות: מתיחות, עלבון, צער וכו' - הדיבור היה אסור וגרוע, אם התוצאות: אהבה ושמחה ושיפור יחסים, הדיבור היה מותר ואולי מצווה.
בעלי רכילות אי אפשר לסמוך עליהם. "הולך רכיל מגלה סוד", כשם שהם מספרים לך על אחרים, יש להניח שהם גם מגלים לאחרים מה שאתה אומר. אי אפשר לאהוב אותם, אי אפשר לתת בהם אמון.
אבל מי שמאמץ את מידתו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, הוא אוהב את הבריות והבריות אוהבות אותו, הוא אהוב על כולם.
11. בביאור מידת הנקיות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול ה'תשס"א
13. אבק גזל בעבודה ובכלל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול ה'תשס"א
14. זהירות באיסור עריות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשרי תשס"ב
12. נטיית חמדת הממון ואיסור גזל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול ה'תשס"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
לקום מהתחתית של התחתית
בריאת העולם בפרשת לך לך
איך מכינים תה בשבת?
איך נראית נקמה יהודית?
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
ראיית המבט השלם
לבדוק את החמץ שבלב
"אתה בראתה", "אתה יצרתה", אתה נפחתה בי", "ואתה משמרה בקרבי"
עולת ראיה – המשך השכמת הבוקר
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח כסליו תשפ"ה
"רבון כל המעשים", "אדון כל הנשמות", "המחזיר נשמות"
עולת ראיה – המשך השכמת הבוקר
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ב כסליו תשפ"ה

פרשת השבוע: רחל, לאה ודוד המלך, מה קרה? (חלק ג')
הרב יוסף כרמל | שבט תשפ"ה
