- פרשת שבוע ותנ"ך
- נצבים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מישאל דהאן זצ"ל
חזקים ומסוגלים לברית הנצחית
מן הפרשיות קצרות ביותר בתורה היא פרשת השבוע הזאת - ניצבים. למרות זאת, הפרשה היא אחת הפרשיות החשובות ביותר (אם אפשר לומר זאת בכלל) בכל הנוגע למסרים הנצחיים שיש בה לעם ישראל.
הדברים האחרונים שמשה אומר לבני ישראל אחרי יותר מארבעים שנה של מנהיגות אינם מיועדים רק לאוזני שומעיו באותה עת אלא גם לאוזני כל דורות היהודים שיבואו אחר-כך, כפי שהוא בעצמו אומר. משה מזכיר לכולם שיש ברית נצחית בין הקב"ה לעם ישראל. הקב"ה לא ירשה לעם היהודי להתחמק מהמחויבות שלו ומקיום הברית שכרת.
הרבה דברים מוזרים יקרו לעם ישראל במאות שנות קיומו. יהיו אירועים שדעת האדם לא תצליח לעכל. דעת האלקים ומעשיו נשארים חידה ונשגבים ממשפט ומהבנת אדם, כמובן. לפיכך משה מזהיר אותנו ש"הנסתרות לד' אלוקינו והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת". לא משנה כמה ינסה העם היהודי להתחמק מקיום חלקו בברית, הוא תמיד ייתפס ויצטרך להתמודד עם ההשלכות. משה מזהיר את בני ישראל שבסופו של דבר הם יצטרכו לשלם את המחיר על נטישת הברית. הוא מזהיר אותם שלא להתחכם מדי בעניין זה.
הזמנים משתנים, הטכנולוגיה משתפרת, יש תגליות חדשות בעולמו של הקב"ה, אבל הברית של הקב"ה עם העם היהודי בעינה עומדת. ההבנה והקבלה של האמת הזאת היא הדרך היחידה שלנו להתמודד עם ההיסטוריה היהודית ועם כל הסוגיות של החיים היהודיים בעבר, בהווה ובעתיד.
המילה "ניצבים" כשלעצמה חשובה בהעברת המסר שהזכרנו בצורה ברורה ונכונה. "ניצבים" פירושו לא רק נוכחים ונמצאים אלא גם עומדים ומעוררי כבוד. משה חושש שבני ישראל ירגישו שאינם ראויים וחזקים מספיק להתמודד עם הקשיים שיתלוו לקיום הברית, ולכן הוא מזכיר להם את כוחם ואת יכולותיהם. משה יודע שהיעדר ביטחון עצמי באופן אוטומטי יביא לכישלון בהשגת המטרה של הברית. כשאדם אומר לעצמו "אני לא יכול לעשות את זה", אלה דברי נבואה של כישלון ואסון שיגשימו את עצמם. משה מזכיר לבני ישראל שהם "ניצבים" - חזקים, מוכשרים, עמידים ומסוגלים להתמודד עם משברים ובעיות. משה פונה לדימוי העצמי שלהם ולחוסנם הפנימי.
אין ספק שגישה כזאת נחוצה ונכונה בימים שלפני ראש-השנה ויום הכיפורים. אדם לא יכול לפנות לקב"ה כשהוא מרגיש חסר כישורים, חלש-אופי ונטול חזון. זה יהיה כמו לבקש מהבנק להזרים עוד מזומנים לעסקה כושלת.
כשאנחנו עומדים לפני הבורא בימי הדין הבאים עלינו לטובה עלינו, לעשות זאת בגב כפוף אך בלב איתן. אנחנו יכולים וצריכים לומר: "תמשיך להשקיע בי, במשפחתי ובצאצאיי. אנחנו לא ננטוש את הברית ולא נאכזב אותך".
הדברים האחרונים שמשה אומר לבני ישראל אחרי יותר מארבעים שנה של מנהיגות אינם מיועדים רק לאוזני שומעיו באותה עת אלא גם לאוזני כל דורות היהודים שיבואו אחר-כך, כפי שהוא בעצמו אומר. משה מזכיר לכולם שיש ברית נצחית בין הקב"ה לעם ישראל. הקב"ה לא ירשה לעם היהודי להתחמק מהמחויבות שלו ומקיום הברית שכרת.
הרבה דברים מוזרים יקרו לעם ישראל במאות שנות קיומו. יהיו אירועים שדעת האדם לא תצליח לעכל. דעת האלקים ומעשיו נשארים חידה ונשגבים ממשפט ומהבנת אדם, כמובן. לפיכך משה מזהיר אותנו ש"הנסתרות לד' אלוקינו והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת". לא משנה כמה ינסה העם היהודי להתחמק מקיום חלקו בברית, הוא תמיד ייתפס ויצטרך להתמודד עם ההשלכות. משה מזהיר את בני ישראל שבסופו של דבר הם יצטרכו לשלם את המחיר על נטישת הברית. הוא מזהיר אותם שלא להתחכם מדי בעניין זה.
הזמנים משתנים, הטכנולוגיה משתפרת, יש תגליות חדשות בעולמו של הקב"ה, אבל הברית של הקב"ה עם העם היהודי בעינה עומדת. ההבנה והקבלה של האמת הזאת היא הדרך היחידה שלנו להתמודד עם ההיסטוריה היהודית ועם כל הסוגיות של החיים היהודיים בעבר, בהווה ובעתיד.
המילה "ניצבים" כשלעצמה חשובה בהעברת המסר שהזכרנו בצורה ברורה ונכונה. "ניצבים" פירושו לא רק נוכחים ונמצאים אלא גם עומדים ומעוררי כבוד. משה חושש שבני ישראל ירגישו שאינם ראויים וחזקים מספיק להתמודד עם הקשיים שיתלוו לקיום הברית, ולכן הוא מזכיר להם את כוחם ואת יכולותיהם. משה יודע שהיעדר ביטחון עצמי באופן אוטומטי יביא לכישלון בהשגת המטרה של הברית. כשאדם אומר לעצמו "אני לא יכול לעשות את זה", אלה דברי נבואה של כישלון ואסון שיגשימו את עצמם. משה מזכיר לבני ישראל שהם "ניצבים" - חזקים, מוכשרים, עמידים ומסוגלים להתמודד עם משברים ובעיות. משה פונה לדימוי העצמי שלהם ולחוסנם הפנימי.
אין ספק שגישה כזאת נחוצה ונכונה בימים שלפני ראש-השנה ויום הכיפורים. אדם לא יכול לפנות לקב"ה כשהוא מרגיש חסר כישורים, חלש-אופי ונטול חזון. זה יהיה כמו לבקש מהבנק להזרים עוד מזומנים לעסקה כושלת.
כשאנחנו עומדים לפני הבורא בימי הדין הבאים עלינו לטובה עלינו, לעשות זאת בגב כפוף אך בלב איתן. אנחנו יכולים וצריכים לומר: "תמשיך להשקיע בי, במשפחתי ובצאצאיי. אנחנו לא ננטוש את הברית ולא נאכזב אותך".
אַשְׁרֵי הָעָם יֹדְעֵי תְרוּעָה
קול צופייך פרשת ניצבים תשפ"ב
הרב שמואל אליהו | כ"ד אלול תשפ"ב
תקיעת שופר של גאולה
קול צופייך פרשת ניצבים תשפ"א
הרב שמואל אליהו | כ"ג אלול תשפ"א

תשובה לשאלה על התשובה
רמבם יומי גליון מס 185
הרב רוני פרינץ | אלול תשע"ח

לאורו פרשת נצבים תשע"ח
גליון מס 49
רבנים שונים | אלול תשע"ח
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
תזריע תשע"ד
תשע"ד
להקדים את המאוחר
תשע"ד
פרשת נשא תשע"ד
תשע"ד
פרשת שלח תשע"ד
תשע"ד
הכל מתחיל בפנים
הלכות קבלת שבת מוקדמת
איך ללמוד גמרא?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
שבועות מעין עולם הבא!
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
למה באנו לעולם הזה?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?

תפילות עשרת ימי תשובה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ג

תפילות עשרת ימי תשובה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ג

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
