ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ברכות השחר וק’’ש על המיטה למאבטח | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו טבת תשע"ז

ברכות השחר וק’’ש על המיטה למאבטח


כולל הלכה בית אל

שאלה:
שלום וברכה!
אני משרת במתקן ביטחוני ובמהלך הלילה אני יושן וניעור כמה פעמיים לצורך שמירה בסדר הבא: (אני בכוונה מפרט כי זה יקל על הבנת השאלה ופרטי העניינים שבהלכה)
א. הולך לישון מ: 19:30 - 23:30.
ב. שומר מ: 23:30 - 04:00.
ג. הולך לישון מ: 04:00 - 05:30
ד. ניעור מ: 5:30 והלאה להמשך היום...
ובכן שאלותי הם כך:

בזמן שבסעיף א’- האם לומר ק’’ש על המיטה בהליכה לישון?

בזמן שבסעיף ב’- האם כשאני ניעור ליטול ידיים ולברך? וכן, האם לברך ברכות השחר? (אציין שבזמן זה אני אוכל שותה וגם לומד תורה) וכן, האם לומר שוב ק’’ש מחמת ’’זמן חצות הלילה’’ (כמו בשבועות והושענא רבה שעוצרים באמצע הלימוד לק’’ש בחצות)?

בזמן שבסעיף ג’- האם לומר שוב ק’’ש על המיטה בהליכה לישון?

בזמן שבסעיף ד’- האם ליטול ידיים ולברך? וכן, האם לומר ברכות השחר?

מחילה על הטריחה והשאלה המסועפת, ניסיתי להבין קצת דרך הילקוט יוסף, ללא הצלחה... - תודה רבה!



תשובה:
שלום רב.
ראשית, ישר כח על ההקפדה בפרטי ההלכות גם במצבים מורכבים שכאלה.
אאריך מעט בכדי לבאר עבורך את עיקרי הדברים כך שגם במצב בו המציאות תשתנה מעט תוכל להתנהל עם פיהם.

א. בעניין ברכות התורה. כעקרון, שנת לילה היא הפסק בברכות התורה, לכן העולה על מיטתו לשנת לילה צריך לחזור ולברך כשמתעורר.
השאלה מתעוררת באופן בו אדם קם באמצע הלילה ומתכנן לחזור לישון שוב. האחרונים נחלקו כיצד לנהוג באופן זה, כשכמעט כל האפשרויות נאמרו.
לדעתי, האופן הנכון ביותר לנהוג הוא לפצל את ברכות התורה (שהם שתי ברכות - הראשונה "על דברי תורה" עד "המלמד תורה לעמו ישראל" והשניה "אשר בחר בנו") ולברך אחת בקימה הראשונה, ואת השניה בקימה השניה. את הפסוקים שאומרים לאחר ברכות התורה (ברכת כהנים) יש לומר מיד אחרי הברכה, גם בפעם הראשונה וגם בפעם השניה. כך יוצא שאינך לומד תורה ללא ברכה ואין חשש לברכה לבטלה לפי אף שיטה בפוסקים.
יש לציין, שבשנת ארעי (כגון למשך מספר דקות עם הבגדים וכדו') לא מברכים ברכות התורה גם אם ישן מעט בלילה.

ב. בעניין נטילת ידיים. משום רוח רעה ראוי ליטול את הידיים בכל קימה - בלי ברכה. אך בעניין הברכה יברך רק על הקימה האחרונה. ולא רק, אלא שראוי גם לברך על נטילת ידיים רק על הנטילה הסמוכה לתפילה. (כלומר, אם הוא מתכוון להתפנות קודם התפילה ימתין בברכת נטילת ידיים עד לאחר שיתפנה שוב לפני התפילה)

ג. בעניין ברכות השחר. צריך לברך דווקא ביקיצה האחרונה. ואף אם היא קודם עלות השחר בכל זאת אפשר לברך את כל הברכות, פרט להנותן לשכוי בינה שראוי לחכות ולברכה רק כשיעלה השחר.

ד. בעניין ברכת המפיל וק"ש - בפוסקים מבואר שאין מברכים ברכת המפיל אלא פעם אחת בלילה, וצריך לברך אותה בשינה הראשונה. לעניין קריאת שמע, לא מצאתי כעת התייחסות למקרה שאדם ישן פעמיים בלילה. נראה לי בכל אופן, שאת הסדר כולו לומר רק בתחילת הלילה בפעם הראשונה. ובפעם השניה, לכאורה אין צריך לומר - כמו ברכת המפיל, ואם כן - ודאי אפשר להקל כתקנת הגמ' רק פרשה ראשונה (דהיינו משמע ישראל עד ובשערייך) ואין צורך בכל ההוספות.

בהצלחה, ולילה טוב! הרב ערן אסולין.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il