ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מותר לשים תכלת ראדזין? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


א אב תשע"ז

מותר לשים תכלת ראדזין?


הרב שמואל אריאל

שאלה:
האם מותר כיום לשים תכלת ראדזין? ואולי יש לאסור מפני שרוב הסיכויים שזאת אינה התכלת האמיתית... ואולי זה אפילו עדיף מפני שיש לי כבר ראדזין וזה זה או לבן...

השאלה נשאלה בהמשך לשאלה "התכלת של חסידי ברסלב"

תשובה:
שלום וברכה!

הדבר תלוי כמובן במידת הסבירות שהתכלת של ראדזין היא אכן התכלת האמיתית. יש הסוברים גם כיום שזוהי התכלת האמיתית, ולדעתם כמובן יש להטיל אותה. אבל רוב העוסקים כיום בנושא התכלת, סוברים שאין זו התכלת המקורית, והתכלת האמיתית מופקת מארגמון קהה קוצים ולא מן הדיונון. לענ"ד כך אכן מסתבר, ויש ראיות חזקות לטובת הזיהוי של הארגמון ולעומתן קשיים גדולים על הזיהוי של הדיונון (את הנימוקים לכך ניתן לראות במאמר המופיע כאן: //www.yeshiva.org.il/midrash/34264, בעיקר בפרקים ב'-ג'). אם אכן כך, יוצא שבתכלת של ראדזין אין מקיימים את המצוה, ויש להשתמש דוקא בתכלת מן הארגמון.

לגבי השאלה האם עדיפה ציצית עם תכלת של ראדזין או ציצית של לבן –
ראשית, אין סיבה להעמיד את שתי האפשרויות הללו בלבד, והאפשרות הנכונה ביותר היא לא זו ולא זו, אלא להטיל תכלת מן הארגמון.
אבל גם אם משום מה אדם לא יכול להשיג כעת תכלת של ארגמון, לענ"ד אין להשתמש בתכלת של ראדזין, מכמה סיבות:
א. אם אכן אין זו התכלת האמיתית, אז אין שום עניין להטיל אותה, ואין הבדל בין ציצית כזו ובין ציצית של לבן.
ב. הגמרא (בבא מציעא ס"א ב) אומרת שאסור לאדם להשתמש בצבע הדומה לתכלת ולהטעות את הבריות כאילו הוא מטיל תכלת כשרה. כמובן, מי שסובר שזו היא התכלת הנכונה ומטיל אותה מתוך כוונה לקיים את המצוה, אין כוונתו להטעות ואינו עובר באיסור זה. אבל אם אדם מטיל תכלת זו בשעה שהוא מודע לכך שכנראה אין זו התכלת הנכונה (וכפי שאתה כותב, שרוב הסיכויים שאין זו התכלת האמיתית), יש בזה חשש של הטעייה אסורה.
ג. הגמרא (סוכה ל"א א) אומרת שאם אין לאדם אתרוג, לא ייקח פרי אחר להשלים כביכול את ארבעת המינים, מחשש שאנשים יטעו ויחשבו שפרי זה כשר למצוה. וכך נפסק להלכה (שו"ע תרנ"א, יג). בדומה לכך בענייננו – אם אדם סובר שהתכלת האמיתית היא מן הארגמון, אין לו להשתמש בתכלת של ראדזין, שבכך הוא עלול לגרום לאנשים לחשוב שזו היא התכלת הנכונה.
ד. בפוסקים מופיע שחוטי הציצית צריכים להיות בצבע של הבגד, ולכן נוהגים לעשות את הבגד והחוטים בצבע לבן (עיין שו"ע ט', ה; משנ"ב שם, טז). כמובן, כאשר ישנה תכלת, המצוה מן התורה היא להטיל תכלת ורק שאר החוטים הם לבנים. אך אם מדובר בצבע שאינו התכלת האמיתית ואין מקיימים בו את המצוה, הרי עדיף להשאיר את החוטים כולם לבנים ולא לצבוע אותם.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il