- שבת ומועדים
- שאלות כלליות
עמידה וישיבה בקידוש
שאלה
אני נוהגת מדי פעם להתארח אצל משפחה שנוהגת בערב לקדש בעמידה ובבקר בישיבה מנהגי מאז ותמיד בעמידה איך עלי לנהוג אצל המארחים היקרים?
תשובה
לשואלת, שלום וברכה!
עדיף שתתאימי את עצמך למנהג המארחים.
כאשר האחד מוציא ידי חובה את השני בברכה על אוכל ושתיה ("ברכות הנהנין") עליהם להגדיר את עצמם באופן ברור כקבוצה שעושה את הדבר ביחד. כאשר האחד יושב והשני עומד הקשר ביניהם פחות ברור מאשר כששניהם יושבים. ומכיוון שהקידוש כולל את ברכת "בורא פרי הגפן", שהיא ברכת הנהנין (ויש אומרים שהיא חלק מהותי בקידוש וחיוני לשמוע אותה כדי לצאת ידי חובה גם אם אינך שותה מהיין), עלייך לשבת כמוהם (משנה ברורה סי' רעא ס"ק מו וסי' רצו ס"ק כז; שמירת שבת כהלכתה פרק מז סעיף כח ופרק ס סעיף כב, ושם כתב שגם במקרה ההפוך, שמנהגך לשבת אבל המקדש עומד, עדיף לעמוד). בדיעבד יוצאים ידי חובה בכל אופן, כמבואר במקורות הנ"ל.
שלום רב.
הרב בנימין במברגר | ב ניסן תשפ"ב
ברכת הבנים מרחוק
הרב חגי לרר | כ"ח אלול תש"פ

ברכת הכהנים לבנות
הרה"ג יעקב אריאל | ב תמוז תשע"א

קידוש על חלה
הרה"ג דוב ליאור | א אייר תשס"ח

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

מנהגי אבלות לאנשים עם פיגור
י שבט תשע"ג

ספרי קודש בחדר שינה
ב אדר תשע"ג

העברת שעון שבת למצב קבוע בשבת
ג שבט תשע"ג

טלית לשליח ציבור בערב שבת ובכלל
ל שבט תשע"ג

איסורים בשנת האבל
הרב יצחק בן יוסף | כ"ט אב תשע"ג
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח
