ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

סכין היא מוקצה? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ה מרחשון תשע"ח

סכין היא מוקצה?


כולל הלכה בית אל

שאלה:
אחותי שאלה בערב שבת ,משכנה סכין לחיתוך ירקות (חיתוך הירקות נעשה במועדון במושב )
למחרת ביום שבת רצתה אחותי להחזיר את הסכין למשאילה ( אין חשש של טילטול כי יש עירוב במושב )
נאמר לה על ידי מס' מתפללים כי אסור לתת/להחזיר את הסכין בשבת כי הסכין היא מוקצה.
בדקתי במס' ספרים וראיתי הרבה מתירים אך התשובות לא היו חד משמעיות .
שאלתי היא איפה, האם הסכין היא מוקצה ?(הרי נעשתה בו מלאכה בערב שבת )
ונניח שהחלטנו להשתמש שוב בסכין ביום שבת, האם מיד לאחר החיתוך
(שוב ביום שבת ) ניתן להחזירו למשאילה,לשכנה ?
האם אז הוא לא ייחשב כמוקצה ?
(אם בכלל )
בבקשה תשובה ברורה וחד משמעית ואם אפשר גם מראי מקומות.
תודה

תשובה:
בס"ד

שלום וברכה,

ראשית יש לציין שסכין לחיתוך ירקות הינו כלי שמלאכתו להיתר, הווה אמר שהוא אינו מוקצה. מה שאומר שגם אין כל בעיה לטלטלו. (דבר זה כתוב במפורש בשו"ע או"ח סימן ש"ח סעיף א').

מצב בו עלולה להיות בעיה בטלטול סכין בשבת יכול להיות משתי סיבות:
1) סכין שהוא בגדר מוקצה מחמת חסרון כיס - במקרה שמדובר בסכין שמלאכתו להיתר והסכין מיועד לשימוש ולא רק לנוי מותר להשתמש בו (פסקי תשובות סימן ש"ח סעיף ב'). יש להדגיש שבמקרה שהוצג בשאלה מדובר בסכין שמיועד לשימוש (חיתוך ירקות). לכן הוא בגדר כלי שמלאכתו להיתר.
2) טלטול הסכין שלא לצורך הסכין עצמו (כלומר שלא ישבר או יגנב) - כבר כתב השו"ע בסימן ש"ח סעיף ד' וז"ל: "כלי שמלאכתו להתר מותר לטלטלו אפילו שלא לצורך הכלי, שלא ישבר או יגנב, אבל שלא לצורך כלל אסור". על דבר זה הסכימו גם אחרוני זמנינו כפי שמובא בפסקי תשובות סימן ש"ח סעיף טז ובהערות שם).

אם כן אפשר לומר באופן חד וברור, היות שע"פ הנאמר בשאלה אין בעיה של טלטול לאור העובדה שיש עירוב במושב, לכן אין כל בעיה לטלטל את הסכין ולהחזירו למקומו (שו"ע סימן ש"ח, סעיפים א,ד).

כל טוב סלה
הרב אלעד טאוב
כולל הלכה ישיבת בית אל


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il