ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פרשת ויחי | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ה ניסן תשע"ח

פרשת ויחי


הרב רפאל וסרטיל

שאלה:
לכבוד
כב’ הרב שליט"א
שלום וברכה
לא הבנתי משהוא בפרשת השבוע.
לכל פרשה יש הפטרה שהיא מעין הפרשה (או התקופה כמו ראש חודש שחל בשבת). גם בפרשת ויחי, לכאורה יש קשר בין הפרשה להפטרה. "ויקרבו ימי ישראל למות" "ויקרבו ימי דוד למות", אבל במבט שני הפטרת ויחי היא הדבר הכי מנוגד לפרשה.
אחרי שיעקב אבינו נפטר, האחים מפחדים שמא יוסף "יסגור איתם חשבונות" אבל יוסף להם: אמנם אתם חשבתם עלי לרעה אבל אתם כלל לא צד בנושא (לאו בעל דברים דידי את) כי אלקים חשבה לטובה.

למה בהפטרה כאשר דוד המלך אומר לשלמה "וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה", הוא מוסיף ואומר "ועשית כחכמתך ולא תורד את שיבתו בשלום שאול" למה הוא לא אומר "יואב בן צרויה חשבה לרעה, אלקים חשבה לטובה".
וכאשר דוד מזכיר ששמעי בן גרא קלל אותו קללה נמרצת ביום לכתו מחניים, הוא מוסיף ואומר "והורדת את שיבתו בדם שאול" למה דוד המלך לא אומר "שמעי בן גרא חשבה לרעה, אלקים חשבה לטובה"
ואין לענות על שאלה זו שאין כבוד אדם פרטי (כשהאחים חשבו לרעה, יוסף עוד לא היה מלך) ככבוד מלכות. הרי אלוקות זה אין סוף והמרחק בין מלך בשר ודם לאינסוף שווה למרחק בין הדיוט ואינסוף או במילים אחרות: כל יהודי בין פשוט ובין מלך, צריכים את האמונה התמימה של אתם חשבתם לרעה, אלקים חשבה לטובה.
אודה לכב’ הרב אם יבהיר את הדברים בצורה המתקבלת על הלב
בברכה


תשובה:
לשואל שלום,

א. נקודת הקשר שבין ההפטרה לפרשת השבוע בולטת בשתי נקודות עיקריות: "ויקרבו ימי דוד למות" ובמקביל "ויקרבו ימי ישראל למות". וכן "וישכב דוד עם אבותיו ויקבר בעיר דוד" ובמקביל "ושכבתי עם אבתי... וקברתני בקבורתם".

ב. דוד נמנע מלפגוע ביואב ושמעי, כי פגיעה כזאת היתה אסורה עליו באופן אישי, אבל הם היו חייבי מיתה מצד הדין ("כל המבזה את המלך, או המחרף אותו – יש למלך רשות להורגו, כשמעי בן גרא. רמב"ם הלכות מלכים ג, ט), והעונש חייב היה להתבצע כביטוי של צדק היסטורי וכמסר חינוכי לדורות. לכן אין לערוך השוואה בענין זה בין יוסף לדוד.

בברכה נאמנה


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il