- שבת ומועדים
- שאלות כלליות
אכילת לחם בסדר ט"ו בשבט
שאלה
בסדר ליל ט''ו בשבט שאוכלים בו גם לחם, מברכים על הפירות לפני הלחם או אחריו?
תשובה
דומה שלא בכדי נהגו לכלול בסדר טו בשבט מיני מזונות ולא פת. צריך לזכור שכלל הלכות סעודה והלכות ברכות, כולל "ברכה שאינה צריכה", הלכות קדימה בברכות וכו', אינן משתנות ואינן זזות ממקומן "גם" ב-טו בשבט. מבחינה זו, מאחר שמי שבירך על הלחם בתחילת הסעודה אינו מברך שוב במהלך הסעודה על כל מה שמלפתים בו את הפת, הרי שהדבר נכון כל השנה כולה ו"גם" בטו בשבט. כלומר - לדוגמה - על זיתים אין לברך בסעודה, וכך גם על תבשיל שייעשה משעורה, מחיטה וכיו"ב ונאכל אחר ברכת המוציא. יתרה מזו, חלוקות דעות הפוסקים ביחס לברכת מזונות בתוך הסעודה ורבים שהכריעו הלכה למעשה שאין לברך 'מזונות 'על עוגה, גם כזו שנאכלת כ"מנה אחרונה" בסעודה שנפתחה בברכה על הלחם.
מאחר שחלק מעניינו של "סדר טו בשבט" הוא אמירת מכלול רחב ומקיף של ברכות על פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל, ואף תוצרתם (יין), לכן מי שיפתח את ה"סדר" בלחם, יימצא במצב דיעבדי למדיי. זאת ועוד, יתכן שגם מעמדו של ה"סדר" נפגם כאשר הוא חלק מסעודה רגילה. לכן - דומני - שבכל הסדרים שהנהיגו המקובלים וכו', תמיד ציינו פתיחתו ב"מזונות", לא בפת.
אין "לערבב" אפוא את "סדר טו בשבט" עם סעודה - לא יקדים לסעודה את ה"סדר" ולא ייצור מצב של ברכה שאינה צריכה, אף לא יקיים את ה"סדר" במהלך הסעודה. החכם שעיניו בראשו יפריד בין הדבקים: הסעודה תיסעד והסדר יסודר.

קידוש לט"ו בשבט
הרה"ג דוב ליאור | י"ב שבט תשס"ט

תיקון לימי השובבי"ם
הרב דוד חי הכהן | ט"ז שבט תשע"ט

הקשר בין האדם לעץ
הרה"ג יעקב אריאל | ט שבט תשס"ג
חובת מתנה לאשה בשלושת רגלים
הרב רואי מרגלית | כ"ד אלול תשס"ג
הרב פרופ' נריה גוטל
רב 'קהילת רדליך', ירושלים ראש מערך המחקר - מרכז תורה ומדינה, נשיא-אמריטוס מכללת 'אורות ישראל' לשעבר.
דמי מזוזה
ב ניסן תשע"ז
מצלמה קבועה בשבת
ד תשרי תשע"ז
מעשר כספים
ז מרחשון תשע"ז
זלזול בדיעות מקילות בהלכה
כ"א כסלו תשע"ז

דיבור אחרי קריאת שמע שעל המיטה
הרב עזריה אריאל | כ"ו מרחשון תשע"ד
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

צניעות בתוך הבית
הרב עזריה אריאל | י"ד תשרי תשע"ח

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
