- שבת ומועדים
- ניקיון בדיקת וביעור חמץ
לנקות את הספרים מפירורי חמץ
שאלה
שלום רב. האם צריך לבדוק את כל הספרים בארון? שמעתי שהחזו"א מכר את כל הספרים שלו מחמת קושי זה.
תשובה
שלום רב לשואל היקר.
אכן מרן החזו"א מכר את ארון הספרים שלו, כיון שלשיטתו יש חובת בדיקה על פחות מכזית, והשאיר לעצמו ארון ספרים קטן מיוחד לפסח, שבו כל ספר עבר בדיקה.
אולם פוסקים רבים חלקו על שיטה זו, וכן מנהג רבים שלא מנקים את הספרים, ואין צורך למוכרם. אולם את הספרים שאתה מתכוון ללמוד בהם בפסח ויש חשש שתעלה אותם על שולחן האוכל, יש לבדוק.
מקורות והרחבה:
בגמ' (בפסחים ו:) מובא דין ביטול, "הבודק צריך שיבטל", שואלת הגמ' מה הטעם לכך, הרי הוא מבער את כל החמץ שנמצא ברשותו, ואם תאמר משום פירורים "הא לא חשיבי", וביארו הראשונים, שלא עובר על בל יראה ובל ימצא, ובטלים מאליהם. ואם כן בפשטות היה צריך לומר שאין חובת בדיקה על פחות מכזית.
אלא שבאחרונים מובא שהנפקא מינה בין רש"י לתוס' בריש פסחים בטעם תקנת הבדיקה, היא אם יש חובת בדיקה בפירורים פחותים מכזית (עיין ט"ז תמ"ב ועוד פוסקים שם), שלתוס' שהחשש שמא יאכל צריך לבדוק אחר פירורים. ולרש"י שהחיוב משום בל יראה ובל ימצא, בפחות מכזית לא עוברים, ואין צורך לבער.
דעת הט"ז (שם) שלמרן השו"ע (ע"פ דבריו בסימן תמ"ב, ז' לגבי בצק שבסידקי עריבה פיות מכזית) אין חובת בדיקה בפחות מכזית, לכן הקשה מדוע לא חשש המחבר לדעת התוס', ויישב שמדובר בחמץ מאוס שגם התוס' מודה בזה.
למעשה המ"ב (תמ"ב ל"ג) הביא מחלוקת האם יש חובת ביעור בפחות מכזית, ובשעה"צ כתב שנהגו להחמיר, ואם כן לכאורה לשיטתו יש לדון האם יש גם חובת בדיקה. אולם בפירורים מאוסים פחות מכזית כתב המ"ב שלכל הדעות אין להחמיר. וכאמור לעיל שיטת החזון איש הידועה (או"ח קט"ז, י"ג), שגם בפירורים יש חשש שיאכל ויש חובת בדיקה, וכ"כ החיי"א (קי"ט, ו'), וטעמו שאף שלא עובר על בל יראה ובל ימצא, מכל מקום עדיין קיים החשש שמא יאכל.
אולם בשו"ת אורל"צ (א', ל"ב) כתב שזה חידוש שלא מצינו לרבותינו שנהגו כן (הוא דן שם לגבי ניקוי ספרים). וכן כתבו להקל רוב הפוסקים (הגרע"י יוסף, הליכו"ש, הגרי"ש אלישיב בשבות יצחק, הלכות חג בחג).
כמו כן ניתן להוסיף על דרך האפשר שגם לדעת המ"ב יש להקל, והוא לא דיבר כלל על הבדיקה אלא על חובת ביעור, ואם היה חובה כזאת היה צריך לכתוב אותה, ועוד שהוא סובר (שם) שאם הפירורים מאוסים, לכל הדעות אין צריך לבער, ואולי יש בפירורים ישנים התקועים בספרים דין זה. בכל מקרה כיון שדין בדיקה מדרבנן המיקל, ודאי יש לו על מי לסמוך וכן מנהג העולם. אולם במקום שיכול לבוא במגע עם אוכל יש לנקות היטב.
בברכת פסח כשר ושמח,

ביעור חמץ ביום שישי
רבנים שונים | א ניסן תשס"ח
מי צריך להיות בבדיקת חמץ?
הרב יואב חנניה אוקנין | י"א ניסן תשפ"ב
מגע בחמץ ולאחר מכן במוצרי פסח
הרב בנימין במברגר | ו ניסן תשפ"ב

בדיקת חמץ ביום ו' כשערב פסח חל בשבת
הרב נועם דביר מייזלס | י"ג ניסן תשפ"א

הרב נועם דביר מייזלס
רב קהילה בבית אל ודיין בבי"ד לממונות "שערי הלכה ומשפט".

האם מותר להשתמש בנעלי ובגדי נפטר
כ"ה טבת תשע"ט

נישואי גרים
ה אלול תשע"ח

טעות בקריאת התורה
ט שבט תשע"ט

התעטפות בטלית - עטיפת הישמעלים
י"ג אלול תשע"ח
תפילת מנחה כמה דקות לאחר השקיעה
הרב יוסף אפריון | ד כסלו תשע"ב

ברכה על לחוח
מכון התורה והארץ | ח תמוז תשס"ג

כשרות יין שנגע בו חילוני
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אדר א' תשס"ה

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

עלייה להר הבית - דעת הרבנים והליכה אחר הרוב
הרב עזריה אריאל | י"ב שבט תשפ"ג

האם תורה שבעל פה היא המשנה בגמרות?
הרב שמואל אריאל | י"ב שבט תשפ"ג
ברכת שהחינו על לימון פרסי
כולל הלכה בית אל | י"א שבט תשפ"ג
