ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה שאלות כלליות

מספר שאלות בענין ברכות ותפילה

כולל הלכה בית אלכ"ט ניסן תש"פ
51
שאלה
שלום לכבוד הרב אני הולך לפי הרב עובדיה ויש לי כמה שאלות שאן לי תשובה עליהם ואשמח אם תעזור לי... 1.לפעמים קורה לי שאני בא לעשות מצווה ולכן מעלה לראש את סדר הפעולות שלה ממש רגע לפני שאני עושה אותה לדוגמה: בא להניח תפילין ולפני שהם עלי אני חושב על זה שאני יהיה צריך לברך ומברך עליהם בטעות בלב.... אני יודע שזה מקרה מוזר אבל אם זה קורה לי אני עדין יכול לברך בקול כרגיל? 2. במקרה שאנ בספק ברכות, כל הברכות מלבד ברכת המזון.. בן ראשונות בן אחרונות יכול להרהר בלב? 3. מה נחשב ברכה לבטלה? רק ברוך אתה"? לדוגמה באלי לחזור על עלנו לשבח כי לא כוונתי מספיק אני יכול? בעצם כל חלקי התפילה שאן בהם "ברוך אתה" אני יכול לחזור לקרוא אותם גם אחרי הזמן שלהם? 4. ברכה בהרהור לב אף פעם לא נחשבת ברכה לבטלה בגל הנושאים? 5.בנטילת ידיים אם היד שלי נגעה בידית של הברז שנרטבה ממני לפני/אחרי או אפילו תוך כדי שאני נוטל צריך ליטול שוב? אם כך הדבר אך אני יכול למלא תנטלא פעמיים? 6. אם לפני הנטילת ידיים של בוקר שטפתי אותם כי בקרתי בשירותים אני עדין יכול לברך עם ברכה? 7.אני יוצא מהחדר כיורים למסדרון ומשם לחדר שלי לנגב את הידיים זה נחשב הפסק, בנטילת ידיים? 8. אם התחלתי להתפלל ערבית לפני חצות ויש לי תאפשרות לסיים בזמן מהר או בקצב שלי אחרי הזמן מה עדיף? 9. אם בלעתי מילים בתפילה (אמרתי חצי פסוק לדוגמה ממש מהר) עדיף לחזור רגע על הכמה מילים שבלעתי או להמשיך ברצף? יש שוני בן חלקים מסוימים בתפילה? מה עם אחד השמות מוזכרים שם לנושא שם שמיים לבטלה? 10. גדוד נחשב כמקום אחד לצורך שינוי מקום? אני שואל בגלל שהכל מגודר באותה גדר..
תשובה
שלום וברכה. צריך להוציא את הברכה בפה, דברים שחושבים בלב לא נחשבים כברכה לבטלה. ולכן: 1.אתה צריך לברך בפה כי מחשבה בלב לא נחשת לברכה. 2. כדאי להתרכז לפני שמברכים ואז לא נכנסים לספק. במקרה שאדם בספק - ספק ברכות להקל ולא חוזר לברך. 3. ברוך אתה ללא הזכרת שם ה לא נחשב ברכה לבטלה. אם אדם לא כיוון בתפילה כגון שהיא פרק תהילים יכול לאומרה שוב. 4. יש מחלוקת האם הרהור נחשב כדיבור, אך אנחנו מחמירים שבמקום שצריך לברך לא יוצא בהרהור, ורק במקום שיש ספק האם בכלל צריך לברך - אז ממליצים להרהר שם ה'. 5. לא צריך ליטול שוב. 6.אם לא בירכת עדיין על נטילת ידיים אתה יכול וצריך לברך. 7.זה לא נחשב להפסק. 8.תתפלל בקצב שלך כי התחלת בזמן. 9.אם ברור לך שאתה תצליח לכוון - תחזור ותגיד יותר לא, אם אתה לא בטוח אז אל תחזור. 10.גדר זה מועיל לעניין טילטול בשבת אך לא לעניין שינוי מקום בסעודה - שלא לצאת מבית לבית באמצע סעודה. בהצלחה
עוד בנושא שאלות כלליות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il